Underwater world (side 6)

Tusen takk for det! Jeg får se det ann til tirsdag, så skal jeg si fra!

Synes jeg ser en hvit prikk på finnen til den ene glassmallen.. hvitprikk!!? :O
Håper ikke det... Med den vannbyttinga jeg kjører nå så blir jo bare medisinen borte hvis jeg skal begynne med det... Hvis jeg finner noe mere prikker .. meh.

Fant forøvrig en ordentlig nitrittbombe i karet.. den ene ancistrusen har bodd i en stor konkylie siden den kom. Han var oppi den da han kom også, så jeg har ikke fått skyllt eller luktet på skjellet. Jeg flyttet nettopp den ancistrusen oppi 160literen uten konkylie, noe som resulterte i at jeg fikk se nærmere på skjellet.. og det stinket! Tok den med rett til vasken og fikk skyllt den, og det kom ut både litt av hvert! Tilogmed en død ancistrusunge.. :/

Tror situasjonen skal forbedre seg litt nå. Fått bytta over halvparten av vannet, og skylla filtret litt sånn at det blir bedre strøm i karet!
Frafall både her og både der.
Nå er jeg dritt lei av å bytte vann!

Har hatt en Corydoras og en glassmalle som har mistet livet. Jeg fant Coryen i går, og glassmallen i forgårs.
Det er min feil tror jeg, for jeg hadde så mye å gjøre på skolen at jeg ikke fikk tid å bytte vann en dag :/
Men ellers har jeg byttet 30liter vann hver dag!
Jeg håper det er gode tegn jeg ser der forstatt: Det er mer fart i glassmallene nå, og flere kommer for å spise! De andre corydorasene tøffler mye rundt også, men noen ganger ligger de heeelt stille. Nå vet jeg ikke helt adferdsmønstret til noen av disse, ettersom det er første gang jeg har begge - så jeg vet jo ikke hva som er normalt!

Fant en død malawi i dag... den har vært litt mobba ut tror jeg. Har hatt noen rifter på kroppen en stund nå. Men den har ikke vært intressert i å spise. Så det kom ikke som noe sjokk... Men jeg har nå levd i håpet. Noen ganger når jeg har foret, så har den kommet fram fra plantehjørnet der den har holdt seg.. men den har ikke rørt maten...
De andre ser nå ut til å trives da! Biter nesten av meg fingern når jeg fòrer!

Jeg lurer på om det ble for mye stress i går for den. For jeg brukte flere timer av dagen til å stå med hendene nedi karet! Jeg innredet med kalkstein og sandstein, for å lage mer av et biotop tilpasset dem!
Har enda mye planter der, og såvidt jeg har forstått så er visst ikke det helt malen i et Malawi-kar. Men håper nå det ikke går ut over fiskene at jeg er så glad i planter! Synes sånne nakne kar ser så triste ut...
Nå synes jeg iallefall det ser fint ut. Har enda en rot der, til ancistrusene, og det synes jeg er en god ide! Har også bygget masse huler av steinene, sånn som jeg har snakket så lenge om!

Kan jo også være at vannverdiene mine ikke er optimale. De hadde bodd i springvann før jeg fikk dem også da! Hvis det har vært noe hinderløype med PHen så skal den etter hva jeg har skjønt roe seg nå med kalksteinene i. Har ikke målt noe nitritt. Temperaturen ligger på 25 grader konstant nå, det var de vant med fra der de kom også.
Er litt vanskelig når jeg ikke vet hva det er for fisk jeg har! Det er to typer oppi der nå.
Lurer på om den ene arten jeg har er Melanochromis cyaneorhabdos.. der har jeg enten ett individ, eller så har jeg to. (da har jeg tre arter) Har en liten en som ligner, den er lysere i blåfargen - men har ellers veldig mange likhetstrekk!
Den andre arten ligner på Pseudotropheus crabro, det var en sånn jeg fant død nå i morres... =/ Så nå har jeg bare fem sånne.
Hvilke vanntester har du?
Har bare nitritt og PH dråpetester.
Kjenner jeg blir litt lei. Ender jo opp med at plantingen min blir ødelagt av alle vannbyttene. Vått blir det i leiligheta, og jeg har egentlig ikke verken energi eller tid til å holde på sånn!

Ser til min fortvilelse at en av malawiene er begynt på samme måte som den som døde. En etter en.. de andre er spreke. Skjønner det ikke.

Det er fint der iallefall. Fornøyd med oppsettet.



Noen som vet om glassmallene kan puttes sammen med dem?
De har jo ikke plass i en 60liter, vil selge dem hvis ikke de kan leke malawi.
Stakkar deg for strev du har med de karene dine.. (

Jeg ville ha betenkt meg med og ha glassmallene sammens med malawiene dine. Min erfaring med glassmaller er at de blir veldig sky og tilbaketrukket hvis de går sammens med fisker som stresser de, noe jeg vil tro Malawiene ville gjøre. I tillegg til at vannverdiene jo er helt feile for de..
Ja.. det er derfor jeg ikke har dem sammen =P

Tittet litt på akvarievennene til glassmallen og så at de hadde noen malawi der. Det er kunn derfor jeg langt inne vurderte det. Egentlig vurderer jeg det så lite at jeg har lagt glassmallene ut for salg allerede for noen timer siden.. hehe

Fant noe supergreier etter storauksjonen som visst nok skulle absorbere nitritt og dritt og lort, klemte på med det i 60literen og håper virkelig det hjelper!
Hjelper ikke det, så har jeg planer om og flytte Green Laser yngelen over i 375 literen om en dag eller to, og får da etpar små innvendige pumper ledig. Disse er godt innkjørte, du kan få låne de en stund om du vil.
Kanskje det, ja! =)
Har dårlig med kontaktplass allerede da, men der er det vel alltids en løsning!

Jeg må jo gjøre noe helt galt.. må jo ha misforstått noe helt! Jeg burde nok sette meg litt bedre inn i sånne tilsettningsstoffer, men er jo så redd for å bruke dem feil!

I 160literen altså.. Men nå har jeg puttet masse kalkstein der, da. En liten bit Utah Ice også! =D


Legger inn noen bilder også! Se den giga Gibbien!! =/
Noen anelse hva for fisk jeg har forresten?
Nei jeg kan bare de to sortene jeg selv har hatt, så aner ikke hva slags fisk du har desverre..
Du får legge inn en tråd i Malawiforumet og se om ikke noen der kan hjelpe deg.

Si bare ifra om du vil låne de pumpene, så kan du jo samtidig hente den steinen du hadde lyst på.
Var du på leting etter ancistrus?
Har nemlig tre voksne hannfisker gående her.. og bare en dame =0
Har gått i tanker om å selge den største av dem en stund nå.

Har sett noen av fiskene riste på seg, vet du hva det kan bety?


Jeg får prøve Malawiforumet, ja. Hva synes du om oppsettet forøvrig?
Har prøvd å lage mange hull de kan svømme gjennom og sånn!
Oppsettet ser veldig bra ut synes jeg.
Malawiene liker jo å ha hull og svømme igjennom, og gjemme seg i så det er flott at du har tenkt på det.

Ristinga er flørting det. Skal se du snart kan registrere oppdrett på Malawiene dine, hehe )

Jeg har mest lyst på ungfisk Ancistrus, ikke voksen. Du får legge den og ut for salg.
Vil anbefale deg og lage egen annonse for fiskene dine, siden den ann du har liggende ikke sier noe om at du har fisk til salgs..
Oki, jeg tenkte bare jeg skulle spørre! =)
Får se om jeg ikke lager en annonse i morgen da!

Hvis det er flørting så er det jo kjempebra! hehe
Da kan jeg jo bekymre meg en smule mindre!
Er bare denne nye enstøingen det skorter på...
Ja tusen takk, det var veldig hyggelig av deg å spørre.

Jeg begynner nesten! ..å bi lei her nå!
Ser ikke noe positiv utvikling selv om jeg bytter vann som en tulling. Her går det i 50% og mere til hver dag. Det er ikke gøy. Det er kommet til det punktet at jeg ikke orker å sette ned de plantene jeg river opp under byttingen.. Det er ille! Men det er jo bare fordi jeg vet de kommer opp igjen i morgen!

Jeg fant en av de små ancistrusene død, som jeg fikk av Anna
Og SAEn jeg kjøpte på auksjonen hadde også dødd...
Lurer på om det var fordi den ikke får oksehjerte av meg.. forferdelig kostskifte! Meat-eater going vegetarian...
Dødsfallene skjedde i to forskjellige kar, samme dag!

Finnes ikke morro!
Jeg skulle hatt dem på utplassering, sånn som jeg fikk tilbud av for noen uker siden!

Vurderer nesten å bare kvitte meg me alle fiskene, for jeg vet de får det bedre alle andre steder enn her! Iallefall til nitritten er borte! For den ser ut til å bare holde seg der.. Får en ganske lys farge på testene, så det er ikke mye det er snakk om! Men den nekter å gi slipp! Har forsåvidt aldri hatt en farge på testen mørkere enn tilsvarende 0.1mg. (den første fargen)..

Gir ikke opp riktig enda da, det hjelper mye å se at coryene til Lisa og Anna leker som bare det!
Nå føler jeg virkelig for å hjelpe deg siden det ser ut som ulykkene ikke har noen ende hos deg.

Må spørre, hvilket filter har du i det karet du har nitritt i, og hvilket av karene er det?

Vil anbefale deg å kjøpe nitrat-test også, i tillegg til de du allrede har.

Det var det jeg kom på nå, skriver mer når jeg får svar på spm.
Tilbudet på og hospitere fiskene dine står enda.
120 literen min står tom, så du kan få komme med alle fisk du har som tåler springvann. )
Jeg synes forferdelig synd på deg som plages sånn med nitritt i karene dine.
Ellers så har jeg iallefall 1 stk innkjørt Eheim aquaball pumpe du kan låne med deg hjem i tillegg, for å takle belastningen på karet ditt litt bedre.

Jeg har også en testkoffert, så vi kjører tester på vannet ditt samtidig hvis du vil.
Takk for medfølelse!

Anna:
Jeg har innvendinge Eheim-pumper i begge.
Eheim 2252 i 160literen og Eheim Pick-up 2008 i 60literen..
Testet nitritt i begge..



Lisa:
Jeg tror jeg takker ja til tilbudet nå! Hvor lenge kan de være der? Hva kan jeg gi deg tilbake for hjelpen? Jeg tror da jeg tar med alle fra 60literen.. altså kuhli, cory, to guppy, tetra og glassmaller!
Og så ancistrusene fra 160literen! Tror du det går greit?
Så kan jeg kanskje låne med meg aquaballen og sette i tillegg i 160literen, siden malawiene bor der!

Må vel skaffe meg litt flere tester.. Skal jeg ta med vannprøver til deg fra begge karene?



Jeg fòrer ikke i overkant mye heller, sånn forresten. Heller litt i minste laget! Passer på at alt blir spist..
Jeg kan ha de der sålenge du behøver, iallefall frem til imot slutten av Mai, da får jeg noen nye fisker som skal i karantene der.
Bare kom med de du.

Ta med vann fra de karene du vil ha testet du.

Jeg skal sette inn en varmekolbe i karet nå, hvilken tempratur går fiskene dine i?
De går i vann på 25 grader celsius nå, alle sammen! =)
Tusen takk! Du redder sannsynligvis mange liv!

Når kan jeg komme?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap