Underwater world (side 8)

Det har du nok rett i, at det kommer ann på trygghetsfølelsen!

Har litt strøm der ja.. men glassmallene holdt seg for det meste under pumpa :/
Veldig dårlig tegn det tror jeg..!
Så pussig ut, bartene er jo helt avkuttet! Ser det ut så den har det bra ellers da?

Er det en fryktelig diger pumpe? Sånn bare i utseende?



Jeg fant nok en død fisk i 160literen. Jeg tror det er utmobbing på gang hos "småfiskene"... jeg så det i går da jeg byttet vann at den kom til å stryke med egentlig.. tok noen bilder. Den hadde masse sår på kroppen, og magen så ut til å stikke litt ut på den ene siden..! =/
Jeg har ikke foret med noe kjøtt eller sånnt altså! Denne fisken har ikke vært noe i matfatet uansett helt siden den forrige døde...
Anna:
Jeg fikk nok endel skeptiske kommentarer ettersom stuegulvet ble utilsiktet vasket da jeg griset med den pumpa! haha
Sirkulasjonspumper er vel mitt minste problem, har jo dungevis. Sånn som 60literen står nå er det nok ikke noe å tenke på med utvendig filter.. men jeg går i planer om å flytte det! Har tilogmed bord til det! Problemet er at jeg ikke har plass til bordet noen steder.. hehe

Bare artig at dere hjelper meg i planlegginga!
Et liv uten nitritt.. jeg må si den tanken er fristende!
Et liv uten nitritt er nok ikke så veldig langt unna

Bare du får ei utv. pumpe som fungerer bra så skal du se skepsisen gir seg for både den ene og den andre.

Håper du finner plass til akvariebordet snart da!

Du har ikke ei sirkulasjonspumpe til overs? Har annonse ute nå, men ingen respons. Hadde ikke lyst å handle sørfra når det bare en slik liten ting jeg trenger..
Vannsti
Så pussig ut, bartene er jo helt avkuttet! Ser det ut så den har det bra ellers da? Er det en fryktelig diger pumpe? Sånn bare i utseende?


Ja den ser ut som om noen har vært med saks på bartene.. Stakkar.
Det ser ikke ut til og plage den nevneverdig.

Pumpa er jo en ganske stor sak ja, bøtta tar vel ca 9-10 liter (har ikke målt nøyaktig),
målene på den er: 17x17x35 (lxbxh).
Jeg har aldri (untatt da jeg trakk ut feil kontakt og åpnet pumpen mens den gikk) hatt noe vannsøl fra noen av mine 5 utvendige pumper!!
Anna: Jeg har noen sånne innvendige pumper liggende. Det er vel det som er sirkulasjonspumper? de gir iallefall sirkulasjon i vannet! Har en annonse liggende ute på dem jeg :p

Lisa: Finner vel en plass i skapet da kanskje! Kjenner det blir litt vanskelig å bruke så mye penger da.. får se hva jeg kan ta meg råd til! Denne nitritten gjør meg iallefall deppa nok til at jeg har lyst! Får så dårlig samvittighet også, for fiskene!

Fint at den klarer seg bra, det er jo ikke umulig at den skaden går flere eiere tilbake i tid.. jeg har jo hatt dem i bare noen uker.
Det er enda noen uker til jeg stoler på at Eheimen er innkjørt, så du behøver ikke bestemme deg i dag uansett.

Nå skal jeg hive meg rundt og forvelle gulrot til mallene.
Jepp! Jeg skal tenke på det!

Fiskene kommer jo til å bli deprimerte når de kommer hjem fra Plaza di Lisa, så godt som de har det nå ^^
Vannsti
Jepp! Jeg skal tenke på det! Fiskene kommer jo til å bli deprimerte når de kommer hjem fra Plaza di Lisa, så godt som de har det nå ^^


Hehe.
Såg annonsen din nå. Ei sirkulasjonpumpe sirkulerer bare vannet, uten noe særlig filtrering. Dermed er størrelsen på den mye mindre enn innvendige filter. Har en fluval 4+ som gir nok sirkulasjon i 60 literen foreløpig, men når den skal ut om et par uker så trenger jeg en ny form for sirkulasjon. Kanskje jeg må bestille på nett likevel. Men gir det litt mer tid enda.
Javel.. har bare sett at mange bruker innvendige pumper i karene sine også, med utvendige filtre.. :P

Det kan jo hende det plutselig kommer noe!
Jeg har alltid etpar små innvendige pumper gående for å holde de innkjørte i tilfelle jeg må sette fisk i karantene eller noe slikt. Men jeg bruker de ikke som sirkulasjonspumper, til det er de ikke kraftige nok.
Det kan gå og bruke et slikt filter som sirkulasjon, men da må filtermediet ut. :P
Man lærer stadig noe nytt!

Den pumpa jeg har i 160l. nå er det iallefall trykk nok i! må ha en svamp på forran utblåsetfor at ikke pumpa skal skyte seg selv i veggen, og for at ikke plantene blåser vekk.. hehe
Vannsti
Man lærer stadig noe nytt! Den pumpa jeg har i 160l. nå er det iallefall trykk nok i! må ha en svamp på forran utblåsetfor at ikke pumpa skal skyte seg selv i veggen, og for at ikke plantene blåser vekk.. hehe


Joda, men disse pumpene har så liten overflate til guggen, så når de blir godt innkjørte, så vil gjennomstrømningen avta merkbart, selv på den pumpa vil jeg tro.
Lisa-S
Joda, men disse pumpene har så liten overflate til guggen, så når de blir godt innkjørte, så vil gjennomstrømningen avta merkbart, selv på den pumpa vil jeg tro. ;)


Akkurat det som er problemet med alle mine modifiserte Fluval innvendige filter. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at de som godt innkjørte med hele jobben(i et kar de er mer enn godt nok kvalifisert for jobben) blir tett og må renses hver fjortende dag. Jeg renset Fluval 4+ hos meg for siste gang i helga. Neste gang, om fjorten dager, den må renses så går den ut av karet og jeg skal aldri bruke den igjen.
Det er sant, jeg renser filtrene ganske ofte fordi de har gått tett... På den største eheimpumpa får jeg ikke opp den nederste luken inn til filter nr.to - så det er nok kjempetett! Pleier bare å riste det under vannet i bøtta..
Det er fortsatt mye strømning, men ikke så kraftig at ikke pumpa står stødig.

Rart å se 60literen stå der helt tom, må nok sette meg i sving å få plantet ned plantene igjen.. alt flyter på toppen etter tetrajakten i går.. hehe
Nå skal jeg ikke ta noe glede på forhånd..

Men jeg synes jeg merker på fiskene i 160literen at det hjeler at mallene er borte, og at det står en ekstra pumpe der!
Gibbien er aktiv. Sumoene er aktive, og Malawiene er kjempeaktive! Og den største blå (Melanochromis cyaneorhabdos?) graver som bare det! Det har den ikke gjort før!

Er litt morsomt med sumoene, de har egentlig ikke vært så ofte å se fordi de mest holder seg i reviret sitt. Men nå har de, ja, de! de er to stykker som "bor sammen"! Jente og gutt..? har hatt litt inntrykk av at guttene liker å holde avstand fra hverandre!
Nå har de iallefall bosatt seg under en rot som ligger helt fram mot frontglasset, så nå ser jeg dem hver dag!
Tøffe karer disse, blir noe jaget av malawiene men det ser ikke ut som det er annet en jaging.. Har sett malawiene svømme i samlet flokk rett over dem på åpen sand :p
Så bra Trude. Endelig går det rette veien for deg!
La oss håpe du er over den verste kneika nå og at ting fra nå av blir bare morro for deg. Fiskene dine har det bare bra her, så du skal bare nyte freden du kanskje får nå og bare kose deg med akvariene dine igjen.

Høres jo kjempebra ut at fiskene gjenopptar sine naturlige aktiviteter iallefall. )
Ny rapport fra feriehotellet: Alt vel, alle besøkende lever i beste velgående og begynner og bli feite... hehehe
Går det bra hjemme hos deg?

Liten advarsel: vi begynner og forelske oss veldig i viftereken og den mellomste ancistrusen din, spørs om dem finner veien hjem igjen... hehe, tuller (litt).. :p
Så flott at de har det bra!
Her er det fortsatt liv i alle mann. Har jo vært borte en stund, så må hive meg rundt og skifte vann igjen! Jeg merker at to av fiskene er noe dårlige.. samme sort som de som før har dødd. Jeg håper det går bra, men tror egentlig ikke det. :/

Eggene som hang på den planten er borte, eller to av dem er igjen men jeg tror dem er døde. Jeg ser ingenting på bunnen da.. bare sandsnegler og sebraeplesneglene!
Fant forøvrig nok en klunge med egg, jeg lurer på om det kan være sebraeplesneglene som står bak... hehe

Jeg har fått solgt den store gibbien, så nå har den det nok mye bedre enn i det lille karet mitt. Han flyttet for en uke siden.
Jeg er egentlig mer og mer sikker på at det er sebraeplesneglene som har lagt egg. Det jeg trodde var døde egg, tror jeg egentlig nå er små snegler!
Sier man at snegler ..yngler?

Det er fortsatt nitritt i karene.. 50-60% vann skiftet i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap