Underwater world (side 9)

Vannsti
Jeg er egentlig mer og mer sikker på at det er sebraeplesneglene som har lagt egg. Det jeg trodde var døde egg, tror jeg egentlig nå er små snegler! Sier man at snegler ..yngler? Det er fortsatt nitritt i karene.. 50-60% vann skiftet i dag.


Hvordan går det med karene dine nå?

Har hatt sebrasnegler selv, og vet at de legger egg stadig, men disse klekker vel ikke i ferskvann såvidt jeg vet... ? Så det jeg lurer på er om du nå har sebrasnegle....- yngel??
Hos meg la de ikke egg i klynger, men spredde de rundtomkring i karet, spesielt på kokkosnøtter og trerøtter.

Alt vel med fiskene dine fortsatt her. )
Vil bare si at det er forskjell på sebrasnegler og sebraeplesnegler. Sistnevnte er etter det jeg vet vanlige eplesnegler med striper, mens førstnevnte er de som legger egg overalt som ikke klekkes i ferskvann. Det finnes jo også disse kjempeeple(eller var det posthorn?)sneglene med striper som spiser planter. Har fått det for meg at det var disse Trude har, men kan selvfølgelig ha tatt feil og får skylde på fantasien da i såfall.

Jeg vet nå at det faktisk var sebraeplesnegleegg, for de har klekt!
Nå tasser endel små sneglebeibisser rundt i karet, jeg får registrere "oppdrett" etterhvert hvis de vokser opp =)

Det er forskjell på sebrasnegler og sebraeplesnegler. Sebrasnegleegg blir vel lagt i ferskvann, men trenger brakkvann for å klekke, og så trenger de nyklekte sneglene ferskvann for å overleve.. noe i den duren.
Det jeg har er sebraeplesnegler, de legger eggene under vann i klaser - eplesnegler legger eggene over vann..

Jeg har jo en sebrasnegle også da, som jeg fikk av Lisa - den tusler rundt i 160literen den nå :p

Jeg ser forbedringer i 160literen, fiskene er kvikke og graver som noen galninger.
Det er en som holder seg mye rundt pumpa fortsatt, det virker jo ikke særlig bra - men den kommer ut når det er mattid! Og svømmer litt rundt ellers også.. En annen av fiskene der ser jeg kunn ved foring, skjønner ikke hvor den er ellers!

Har renset opp litt i pumpene mine, sånn at gjennomstrømingen på nytt er ganske høy. Veldig høy egentlig i 160literen! Håper det hjelper!

Godt at fiskene har det bra, jeg håper karet er klart snart slik at de kan komme tilbake!
Forstår ikke hvordan det kan være nitritt der, når jeg bytter så mye vann så ofte...
Hva hvis jeg tar ut alt av planter, rufser til i sanda og suger opp alt av dritt og lort som kan være der.. jeg lurer på om det ikke er der kilden er. Det er jo ingenting annet!

Huff, jeg har fått så lyst på kulefisk. Har igrunn hatt lyst på det i flere år, men klart å holde meg unna.. hehe
Jepp, dere har selvfølgelig rett begge to.
Her har jeg bare galant oversett at det dreide seg om sebraeplesnegler, og lest at Trude snakket om sebrasnegler. :P

Fiskene dine er aktive og ser fornøyde ut alle sammen. Det er litt knuffing om plassen blandt ancistrusene dine, men det er vel gjerne fordi det er liten bunnplass i Jebokaret selvom volumet er 120 liter. :P

Du nevnte forresten at du nesten aldri ser viftereken din Trude, her er den veldig synlig og jeg ser den stort sett hele tiden. Den finner seg gjerne en plass i høyden hvor den står og filtrerer dagen lang.
Skikkelig tøff reke, så nå har jeg bestemt meg for å bestille meg etparstykker for meg selv, men jeg går for kjemperekevarianten de har på Akvariereker.no. Synes de er knallstilige.

Ja, de knuffer når de er uenige om hvem som skal ha den trekantahula.. hehe

Hoh.. ser noen gir vekk et 60literes akvarium på finn.. sikle..
Der kunne jeg hatt kulefisk!

Viftereka fant seg et bestemt blad hos meg, som var vendt feil vei for innsynet.. så dermed så jeg lite til den. Men den er råstilig når man først får se på den ja! Men jeg er livredd for den når jeg stikker hånda neddi karet, var kjempeskummelt å fange den.. haha :p


Vannsti
Hoh.. ser noen gir vekk et 60literes akvarium på finn.. sikle.. :| Der kunne jeg hatt kulefisk! Viftereka fant seg et bestemt blad hos meg, som var vendt feil vei for innsynet.. så dermed så jeg lite til den. Men den er råstilig når man først får se på den ja! Men jeg er livredd for den når jeg stikker hånda neddi karet, var kjempeskummelt å fange den.. haha :p


Først til mølla, skynd deg og slå til! Her kan du jo gjøre to kjempekupp, med et gratis kar + billige kuler som en selger på rubrikk her inne!! )

Hehe, den reka er jo ikke istand til og gjøre noen skade med de viftene sine..
Ja, jeg vet! Har lyst! Men ikke plass andre steder enn på kontoret, og det går nok ikke... Hadde vært råstilig da! Og så er jo så fryktelig morsomt å sette opp nye kar, jeg simpelten elsker det bare!

Jeg vet jo egentlig at den reka ikke er farlig, men har ikke så lyst å sloss med den allikevel :p
Meh. Jeg ringte og forhørte meg allikevel, men så hadde noen andre kommet meg i forkjøpet :/
19/5 - 2011
Idag kjenner jeg at jeg er litt glad i akvariehobbyen igjen!

En av de litt bortkommne fiskene i 160literen var plutselig fremme i går da jeg matet, den spiste og var i fin form synes jeg. Lurer på hva de gjør inne i planten der.. (to stykker har forskanset seg helt der, og er ikke ute etter mat engang) Nå er det jo kanskje på bedringens vei iallefall.

Ellers i dag skal jeg hente ferieturistene mine hos Lisa, det gleder jeg meg til! I går pyntet jeg i 60literen, og satte røtter og planter fint på plass - sånn at de skal trives! Metallpansermallene mine blir det en hel gruppe av i dag!
Skal nemlig få tre stykker av Lisa, og så skal jeg hente to til borti veien her. Så da får jeg 8 stykker!
I tillegg skal jeg utvide tetra-flokken min som aldri har vært mange nok!
Da stenger jeg av for flere individer i det karet.. hadde egentlig planer om å hente dvergreker dit, men kom meg aldri så langt.
Jeg skal også hente noe frossen-artemia, hvis butikken er åpent lenge nok!


Jeg skal sette inn en pumpe til i 60literen, har bare uinnkjørte da.. Har ikke bestemt meg for hvilken enda. Funderer litt på om jeg skal ta den innkjørte jeg låner av Lisa oppi 60literen, og sette inn en uinnkjørt Aquaelpumpe til 150liter i 160literen sammen med Eheimen.. Og er det tv-en som må vike for kontaktplassen? :p


Egg
Det viser seg at alt Ancistrusene trengte var å bo hos Lisa, for Han i hula ligger og vifter på en stooor dunge egg!
Nå håper jeg at eggene tålte flyttingen hit, og at jeg snart kan fundere på hvem av meg og Lisa som kan registrere oppdrett!
Men det er kanskje å tenke litt for langt. Eggene er hvite, og ser ordentlig store ut.

Han i hula, som han nå heter - bor i 60literen. Damen hans bor i 160literen, jeg visste jo ikke om at de var kjærester! Bør jeg flytte henne også?
Så gøy at det var egg i hula! Lykke til med dem! Stusser litt når du sier de er hvite. Hos meg er de alltid gul-oransje. Jeg ville hatt hunnen sammen med hannen i 60 literen. Da lekker de nok på nytt om ikke lenge igjen
Får plukke henne opp og sette henne over da! ^^

Ja, eller, de var kanskje mer gulorange enn hvite.. de var iallefall ikke helt hvite.
Det vil si, jeg så på dem i et halvt sekund og så ble jeg så gla at jeg løp til telefonen og skrev Lisa en melding om at hun hadde fått dem til å leke!

Hehe ^^
Syntes han rørte så rart på seg nemlig, så jeg måtte bare snike litt!
Kjempemoro.
Det blir nok du som evt får registrere oppdrettet siden yngelen jo skal være 6 uker gamle før det er lov og registrere de.

Men kjenner at jeg er litt stolt av at det også ble lagt ancistrusegg hos meg, og ikke bare masse coryegg hele tiden. hehe
Stolt bør du være!

Det er jo langt igjen før noe registrering går ann, men jeg lurer på om vi ikke får isåfall ta delt seier der! For de skulle jo absolutt ikke legge egg hos meg, selv om de var her ett år sammen først.

Jeg konkluderer med at jeg må få meg en større pumpe.
Jeg er altså fortsatt intressert i den pumpa di når den blir ledig! Ekstra stas at den er innkjørt også da.. hihi :p

Okei, eggene er gulorange.. måtte se igjen i gårkveld!

De ligger inne i høyre sideflate av hula, i en nesten flat formasjon!

For meg ser de ut til å være rundt 2mm i diameter eller mer :p

Hva sier det om hvor "gamle" eggene er?


Jeg trodde det skulle bli et strev uten like å få opp ancistrusdamen fra 160literen, etter som den er fyllt med store seiner, røtter og planter - men tror jeg brukte under 5min, og slapp å ta ut noen ting som helst!
Så nå er hun sammen med Han i hula i 60literen!
22/5-2011
Innvendinge Eheim 2252 og Aquael for 150liter står nå og går i 160literen.

Innvendige Eheim Pick-up 2008 og Eheim Aquaball fra Lisa står nå og går i 60literen.

Så får vi se da om ikke dette hjelper på!


Ble fri for vanntester her om dagen, og har ikke hatt tid til å dra på dyrebutikken.
Skulle på Novasenteret på dyrebutikken der på torsdag for første gang, men det var stengt selv om det skulle være åpent en halvtime til.. dermed måtte jeg dra videre uten tester og frossne artemia til mine "søte" glupske Malawi.

Morsomme fisk disse Malawiene, de hopper og spretter der borti karet! Når jeg mater spretter de slik at vannet skvulpes ut under armaturet! Hører de hopper nu og da ellers også, håper de ikke treffer armaturet :/
Vannsti
Ble fri for vanntester her om dagen, og har ikke hatt tid til å dra på dyrebutikken. Skulle på Novasenteret på dyrebutikken der på torsdag for første gang, men det var stengt selv om det skulle være åpent en halvtime til.. dermed måtte jeg dra videre uten tester og frossne artemia til mine "søte" glupske Malawi.


Dyrebutikken på Novasenteret er stengt for godt den. Eierene fra Hammerfest tømte plutselig butikken ei helg, og da var det vel ikke annet og gjøre for driveren enn å stenge. :P
Han har lagt ut på FB siden at han vurderer og starte opp igjen på egenhånd, så man får vel bare følge med litt fremover.

Men var du på Novasenteret så var du jo to minutt ifra Tropehagen på Pyramiden, så der kunne du jo ha handlet tester og artemia. )
Oida, ja.. jeg lurte på om det ikke var noe sånt som hadde hendt! Jeg hadde jo gleda meg til å se hvordan det var der! =/

Jeg hadde jo alle fiskene mine med meg fra deg! Så skulle bare innom i tre sekunder egentlig og hente artemia.. Orket ikke å stoppe flere ganger, ville bare hjem og få fiskene trygt plassert i karene igjen! =)

I dag da jeg sto opp hold jeg på å få sjokk da jeg så inn i 60literen! Jeg var sikker på at jeg hadde drept viftereka mi, da det lå noe dødt stort (men undelig tomt) skall med noe rødt på over en rot.. Jeg tenkte den hadde dødd, og at fiskene hadde spist den.

Det var selvsagt bare reka som hadde skiftet skall.. haha, så den like etter oppe bak en pumpe! Rakk tilogmed å bli litt lei meg, før jeg registrerte at reker jo skifter skall..
Hvor ofte bytter reker skallet sitt?


Han i hula ligger fortsatt og vifter. Damen prøver nå og da å trenge seg inn i hula, men han jager henne alltid vekk! Dette har jeg forstått er vanlig for et ancistruspar?
Måtte kikke litt inn der, sånn helt kort i gårkveld -og alt ser ut til å være greit med eggene =)
Er egg og yngel lysømfintlige forresten?
Hehe, fikk selv det sjokket da en av de store klorekene mine skiftet skall for første gang som jeg så det. Skallet ser jo ut som en hel (men tom) reke. :-0

Morsomt at han i hula er en flink far allerede på første forsøk. Krysser fingrene og håper du får masse yngel snart.

Du skal bare lyse inn i hula og sjekke med god samvittighet, jeg har brukt lommelykt på egg og yngel i lang tid uten og noengang merke at det har negativ innvirkning på de.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap