Kamp mot grums... pumpen nedsenket effekt.

Hei !

Har startet et 120 l akvarium for en mnd siden, med en Am-Top utvendig pumpe. Det startet som smurt, med klart vann og god trøkk i sirkulasjonen.
Etterhvert kom noen planter og fisk, og et par røtter. Og etter det, i den siste uka har jeg merket at vannet ble mindre klart, med hvit grums (ikke mye, men likevel). Etter å ha flyttet utblåsningsrøret over vann, så jeg at strålene er ikke så kraftige som de var, altså trykket ble mindre. Har demontert hele greia, sjekket filtermaterialet, rør og alt, men alt så ut som det skulle.
Så jeg lurer på: hva har jeg gjort feil???

Pumpe: Am-Top utvendig
Bunnsubstrat: hvit korallsand
Vannverdier: pH 7,2; GH 8, ammoniakk 0,3 mg/L, nitritt 0,2.
Fisk: 6 cory leopard, 6 sommerfuggelciklider, 12 glødebåndstetra

Et spørsmål til: Har prøvd å senke pH vha mutaphi D, brukt en hel flaske (over 4 dager) men pH har ikke endret seg. Noen som vet hvorfor? Og hva kan jeg gjøre for å senke pH? (lengre bruk av mutaphi? mer røtter eller annen type planter?)

Nettop pga sommerfuglciklidene er jeg bekymret over både vanngrumsen og pH! På forhånd takk for alle svar!!!
Korallsand er kjent for å øke ph.
OK. Nå har jeg funnet ut at pumpen min er Am-Top 3335, med kapasitet 600l. Filtermaterialet, altså kullet og hvit filtervatt, er erstattet med torv og blåsvamp. Foreløpig ingen effekt på grumsen...

Kan noen gi tips på hva den grumsen kan være? Den er gråhvit, med svevende partikler. Fiskene ser ut til å være i grei form. Det er IKKE sandstøv.

I det siste har fiskene fått ganske mye mat, kan grumsen være infusorier? Og i så fall. hvis jeg mørkelegger akvariet, hvordan skal Golden Nugget få mat? Den har jeg hørt må få mye mat....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap