Akvariet mitt "henger" litt på midten. skummelt?

Har kjøpt meg et 600 lites akvarie med et tisvarende stort understell/skap. Målene er 160x60x60. Akvariet står på ei 6 mm. skumgummimatte som dekker hele bunnplata.
Nå viser det seg at skapet/topplata har en svai på midten pga. svak konstruksjon(mangler støtte på midten. Skapet har støtte i hver ende,40 cm. inn fra endene men har ingen støtte i mellompartiet som er ca. 75 cm. langt. Derfor henger den ca. 5 mm. der. Dette medfører at skumgummien er helt sammenpresset i endene men ikke på midten. Så midt spørsmål til dette blir:
Tar skumgummien opp skjevheten tilstrekkelig eller kan jeg risikere at hele akvariet sprekker? Noen som har tilstrekkelig teknisk kompetanse til å uttale seg om dette her inne? Eventuelt hva jeg bør/foreta meg?
Går det ann å flytte disse støttene? På min 180 liter har jeg ei støtte, og den kan jeg flytte på.
Hvis ikke det går ann vil jeg anbefale å tømme ned akvariet masse slik at du har mulighet til å skaffe en ny støtte. Er mange her inne som har fått akvarievann på gulvet fordi de manglet støtte. De kan nok si at det er et herk...
Jeg kan ikke flytte noen støtter. Skapet er fabrikkonstruert med et stålben i hvert hjørne og skap på midten med 2 vegger(og 2 dører). Problemet er vare at det er for stort spenn mellom skapveggene(ca.75 cm) og dette gjør at det henger litt på midten.
Akvariet har jo stått der flere år hos forrige eier så jeg håpet bare at skumgummien tok opp skjevheten og feilbelastningen.
På hver side, dvs. 40 cm. inn, er det fullstendig støtte. Problemer et området imellom,altså 80 cm. hvor den henger ca. 5 mm. på midten.
Nå skjønner jeg! Er det ikke bare å kappe til ei plate slik at du kan støtte opp bordet?
Har du ikke mulighet til og montere ekstra støtte/avsivere, så kan du først legge på en sponplate eller kryssfinerplate, for så en tykk isopor plate på 50mm f.eks med akvariumet oppå. Da får du et godt underlag.

Hvor mye effekt skumgummi har i forhold til isopor, vet ikke jeg.

Dette har jeg gjort på flere akvarier. Store og små med bra resultat. Inkl mine, 540L og 160L.

Det eneste er jo at det ser ikke så fint ut, da underlager gjerne bygger 6-7cm opp fra benken. Men bedre det en at et såpass stort akvarium sprekker i bunnen.
Jeg har vært med på "oppryddningsarbeid" hos to kamerater med 720 som har sprekt i bunnen pga dårlig eller skjevt underlag.

Kan jo male det eller finne på smart med lister el. rundt underlaget.
Jeg har målt litt og det virker som det kun er i fronten at plata på bordet henger 5 mm. Det vil jo si at den har tilfredsstillende støtte på begge sider og bak. Hadde jeg klart å fått tak i et aluminiumsrør ala de som sitter i hjørnene så kunne jeg kanskje ha montert et slikt på midten i fremkant. Hva trur dere om en slik løsning? Noen som vet hvor de selger aluminiumsrør med diameter ca. 60 mm?
Hei, titta på profilen din. Er det ikke noe skillevegg i skapet under? Vis ike så tror jeg det hadde holdt med å sette inn en skillevegg der men da blir det kanskje dårlig plass der inne med tanke på pumpa di
Dersom det er porsa-rør som brukes, skal det være mulig å få tak i dette hos velassorterte butikker, eller bestille det gjennom nærmeste butikk som bruker Imazo(de aller fleste).

Ta en søk etter porsa bord/reol osv.

Selv har jeg tilsvarende akvarie, der er det bein i hjørnene og to på midten(forran/bak). Med avstivere som går mellom disse.
Tok en litet titt på profilen jeg også.

Er ikke porsa-bord. Men såsant det er en skillevegg mellom dørene, burde jo det meste være i orden. Dersom det er en slik skillevegg, ville jeg ha sjekket den. Evt. kan du sette inn en vegg selv, eller lage til en annen form for avstivning der inni.

BTW: Dersom man har bilder tilgjengelig som gjør at det er lettere for folk å skjønne hva som evt. er problematisk, er det veldig fint om de legges ut i tråden.
Ja,burde selvfølgelig lagt ved et bilde !
Det er ingen skillevegg på midten som dere har observert. Og det er nok hovedproblemet. Forøvrig selges slike bord hos Akvasia men de har ikke lenger min størrelse,ellers hadde jeg vurdert å bestilt et nytt bord.

Som sagt,når jeg måler på midten inne i skapet så er høyden 60,5 cm. Måler jeg i framkant,ved dørene så er høyden ca. 60,0 cm. Altså ser det ut til at fronten henger. Jeg ser for meg 2 løsninger selv også. Enten sette inn/presse inn en skillevegg med høyde 60,5 cm. eller få tak i et rør med riktige dimensjoner. Litt usikker på materialet i røret,tror ikke det er aluminium allikevel. Virker mere som plast. Vet dere noe om hvor jeg kan søke for å finne meg et bein? Eller har dere bedre løsninger? Skillevegg er kanskje bedre?
Ville godt for skilleveg, da får du støtte hele veien fra front til bakant. En hobbyplate med litt tykkelse skulle holde bra
Tror det går fint med en bjelke i forkant. Noe slikt som 2*2 eller 2*4 tommer.
Bak er det jo en vegg som vil støtte opp, og gjerne er nok(er vel grunnen til forskjellen du observerer). Evt kan du jo gjøre det samme i bakkant av skapet.

Pass på at du også må gi støtte mellom skapet og gulvet.

Kliner du på litt svartmaling, vil det bli veldig lite synlig at du har "moddet" litt.
Tror det vanskelige i dette prosjeltet vil være å få bjelken(e) akkurat passe lange.
Her er noen bilder som viser situasjonen:

1) Hele underdelen
2) Skjevheten
3) Innvendig i skapet

Kan du ikke bare sette inn en 2X4 i midten av skapet og lakke den svart? Da blir den også skjult av skapdørene
Nå blir det skillevegg. Her jobbes med saken. Bilder kommer etterhvert. I tillegg blir det innebygde kontakter og timere. Skal det verra så skal det verra.
Dette ser kjempeskummelt ut. Tror jeg hadde bygget opp med en liten bilgjekk i hui og hast mens jeg hadde fundert på problemet.
Blir sånn så langt og håper det holder ....
Husk å lage platen litt større enn det som passer inn i øyeblikket.

Tapp akvariet godt ned, og ta aller helst ut innholdet før du setter skilleplaten på plass. Da får akvariet rettet seg ut, og utjevningen av belastningen blir så riktig som du kan få den.

Dersom du lager huller i platen på samme måte som på sidene, kan du kappe hyllen i to og bruke samme type knotter til å henge de to(tidligere ene) hyllene på.

Ser ikke noe til utvendig filter. Men nå vil du jo kunne bruke ene halvdelen til filter og andre halvdelen til fôr/krimskrams.
[External Image] Bilde viser at et har vært en vannlekkasje og at platetoppen har trekt til seg vann, og dermed har svullet opp. Sannsynligvis vil dette gå bra da skaden på plata er så langt ute i hjørnet der akvariet er sterkest.

Derimot ville jeg ikke ha satt inn en plate slik du har gjort det med tanke på ekstra bæring da det ikke er noen understøtte mellom bunnplata og gulvet. I tillegg ville jeg ha vært meget forsiktig med å bygge understøtte med akvariet på bordet. Husk på at dette er et anerkjent merke, at bordet er dimensjonert for å vekten av akvariet og akvariet er dimensjonert for å stå på dette bordet..
Nils
Skaden på bordet har kommet før min tid og har intet med det her og gjøre. Det er ingen lekkasjer noe sted her nå. Bordet er sikkert et anerkjent merke men helt klart med konstruksjonsfeil. Topplata var nedunket 6 mm. på midten,noe som ikke er så rart når skapet er 80 cm. bredt. Her skulle det enten vært støtte på midten eller kraftigere plater. Altså en konstruksjonsfeil. Skjevheten førte også med seg at dørene sto innmari skjevt i åpningen og subbet både oppe og nede. Forøvrig kan jeg nevne at bunnplata er understøttet mot gulvet med 2 knotter akkurat på midten.
Nå har jeg montert inn ei 15 mm. plate på midten. For å få den inn måtte jeg jekke opp fronten(kun fronten som hang)og kunne deretter skyve plata på plass. Monterte så 4 stk. plastvinkler. Etter å ha justert dørene ble iallefall disse helt perfekte. Dessuten er bunnplater og topplater nå helt i lodd/vater.
Det må da bli bra da?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap