C02 for dummies

hei. bare lurer på om noen kan skrive ned hvilket utstyr man trenger for og starte opp med C02 og hva en ca pris vil bli. alt fra det billigste til det dyreste.

på forhånd takk
Billigste: En stor brusflaske, to små brusflasker, litt klinkekuler, slange, returventil for luft og gjær/sukker/vann

Den store brusflasken brukes til å lage sats (vann/sukker/gjær) en slange(med returventil) går så til bunnen av en liten flaske halvfull med vann("vannfilter").

En annen slange går fra toppen av den andre flasken("vannfilteret") til toppen av en tredje flaske(reaktor) som har huller i bunnen og er fyllt med klinkekuler. På toppen av den tredje flasken, fører du også inn utsrømm fra et filter/powerhead.

Pass på at alle hullene i korkene er akkurat store nok til at du får dratt slangen gjennom med bruk av tang. Da vil de sitte godt uten lekkasje.
ikke sånn hjemme laget greie:P har prøvd på det før og det ble bare tull
hørte faktisk om dette senest i dag. min lokale dyrebutikke selger et CO2 system.. 7000 penger koster det :P hehe have fun
I så fall får du ta deg en tur innom nettbutikker/ebay.

må minimum ha en co2-flaske som du kan få tak i hos noen som driver med brannvern(ombygget brannslukkingsapparat). 500 lapp(?)

I tillegg må du ha en manometerventil til en 500-1000

Du må også ha en form for bobleteller og reaktor(noen er begge deler på en gang)
Priser fra 0 (hjemmelaget) til noen hundrelapper.

Det kan være greit å ha magnetventil for å stenge av CO2 på natten, i så fall må du også ha litt co2-slange frem til ventilen for at det ikke skal lekke en masse. 500?

Har du såpass med utstyr, kan du spandere på deg en co2/Ph controller til en 1000-1500 og kalibreringsvæske til en hundrelapp eller så(følger muligens med controller).
Er også mulig magnetventil følger med PH controller. Sjekk på forhånd.

Kan tenke meg et greit anlegg vil komme på minimum 3000, men mere sannsynlig 4-5000
Her har du et greit og komplett CO2-sett uten ph-kontroller til ca 2000,- + moms.

Du finner forskjellige kontrollere på samme nettsted for ca 1600 - 2000,- + moms.

Bra butikk å handle fra.

--
Jøran
Hei
Jeg har nettopp ordnet et co2 anlegg til, og det meste er kjøpt på ebay. Jeg hadde flasken fra før, så jeg kjøpte manometer med magnetventil, liten glassdiffusor, slange og bobleteller til godt under 1000 kr. Tilbakeslagsventiler fulgte med manometeret.

Ser også at ph kontrollere ikke er så ille dyrt på ebay. Anbefales med BNC kobling, da man også kan kjøpe billigere ph electroder når den må skiftes.

Den billigste måten er hjemmelaget, fungerer bra det også.
planen var og kjøre på med varer fra ebay. eneste som er at varer over 200kr kommer det toll på. så en må jo se ann litt slik at man ikke lurer seg selv men det er utrolig mye pneger og spare på ebay ja
Denne tråden har jeg ønsket meg!
Her er et forslag
JBL ProFlora m1003 er et komplett sett som ser meget bra ut og prisen omregnet i nok blir ca 3000 på http://www.reptilica.co.uk/ så kommer vel frakt og toll utenom regner jeg med, skal sende inn en bestilling på dette selv når lønningen bare kommer seg inn på kontoen
prøvde jo den happy-life carbo. etter og få hørt at det var det samme com c02. største pisset jeg har hørt på lenge:P butikker gjør alt for og selge til tider.

noen som har noen gode ideer til oppsett da? bilder eller tegninger feks
JBL Floraen så finfin ut! men mye dyrere da - enn dennerlen... I pund - det er forskjell... Hvordan er den bedre? Pga displayet?
Får man med flaskene da, når man bestiller utenlandsfra?
plante og malawi friken!
prøvde jo den happy-life carbo. etter og få hørt at det var det samme com c02. største pisset jeg har hørt på lenge:P butikker gjør alt for og selge til tider. noen som har noen gode ideer til oppsett da? bilder eller tegninger feks:)


Happy Life carbo erstatter ikke co2 i gassform. Jeg har brukt dette produktet lenge i noen kar, og man ser tydelig at plantene blir grønnere, mer frodige og vokser bedre enn uten. Bare litt pes å huske på det hver dag.
pes. ja. hvertfall når du kjører carbo, ferro og happy plant:P hehehe
plante og malawi friken!
pes. ja. hvertfall når du kjører carbo, ferro og happy plant:P hehehe


ferro og happy plant bruker jeg hver gang jeg bytter vann, så det er jo ikke hver dag, som carbo! Bra gjødsel forresten
ah. kjører det sånn oppi vanlig kar. men oppi plantekaret får en dose ekstra i mellom vannbyttene
plante og malawi friken!
planen var og kjøre på med varer fra ebay. eneste som er at varer over 200kr kommer det toll på. så en må jo se ann litt slik at man ikke lurer seg selv:) men det er utrolig mye pneger og spare på ebay ja:)


Det er ingen toll på akvarieutstyr.

Moms er ikke toll, toll er ikke moms. - Gjenta ti ganger
er det ikke? genialt. ikke allitd like lett og vite slikt men da er det jo bare og gange summen som man har handlet for med 0,25 da
plante og malawi friken!
er det ikke? :D genialt. ikke allitd like lett og vite slikt:) men da er det jo bare og gange summen som man har handlet for med 0,25 da:)


Helt riktig.

Husk å plusse på postens gebyrer. Tror det er rndt 100.- om forsendingen koster under 1000.-, og rundt 200.- ellers.
jupp. slike greier skulle ha vært topp tråder her inne:P mye penger og spare på slikt
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap