Mulig endetarmsorm - hva gjør jeg?

Jeg har et akvarium på 54l med ballongmollyer, neontetra, sugemaller, platty og en annen type stimfisk lignende neontetraen - grå/beige og oransj.

I tillegg hadde jeg tre guppyer (den første bare forsvant og den andre måtte avlives på grunn av skade). En dag oppdaget jeg at den siste guppyen var helt utmagret og den hadde en knekk på ryggen. De andre fiskene hadde også begynt å nappe halefinnen dens, så det var garantert noe galt. Søkte på nettet og fant ut at den mest sannsynlig hadde endetarmsorm og valgte derfor å avlive den i går, siden den hadde vært slik en stund, og jeg ville ikke at de andre fiskene skulle bli smittet.

Nå er jeg likevel bekymret for at de kan ha blitt det, og tenkte derfor at det kunne være lurt å ta en kur i verste fall. En bitteliten platty holder seg spesielt mye for seg selv og det kan se ut som om den har blitt tynnere - jeg er dog veldig usikker.

Har lest og lest om endetarmsorm hos fisk og hva man burde gjøre, og selv om jeg finner mye, er jeg usikker. Ser at det blir anbefalt en Dewormer-kur og bruk av PraziPro, men jeg vet ingenting om hvordan dette fungerer.

Kan noen guide meg gjennom dette?

Tenkte at jeg skulle begynne med å bytte ut store deler av vannet, frem til jeg vet noe mer konkret om hvordan jeg burde gå frem. Håper på raskt svar fra noen med litt mer erfaring enn meg. Har bare hatt akvarium i ca. 4 måneder.
Plussmedlem
Hvordan man doserer de individuelle medisinene og korrekt fremgangsmåte vil være inkludert i pakningsvedlegget i medisinen.

Mona O m.fl. nevner i et innlegg dewormer bits (medisinert fiskefór) og PraziPro og anbefaler dette på det varmeste, så det virker som om dette kan være en mulig løsning på problemet ditt.

Guppyer er jo notorisk svake i mitt syn og nesten samtlige dødsfall i karet mitt det siste halvannet året har vært guppyer. Personlig er jeg møkklei av å fiske opp blasse guppylik, så jeg har kuttet dem ut.

Vannbytter er alltid en god idé når det kommer til sykdom, uansett hva som feiler fiskene. Gi også fiskene mye god og næringsrik mat til du får hendene på medisinen, slik at de selv kan bidra til å bekjempe svekkelsen de vil oppleve. I tillegg vil jeg anbefale deg å kjøpe catappablader hvis du ikke allerede har. De er sykdomsforebyggende, og selv om de ikke vil kunne kurere innvollsparasitter, vil de kunne avhjelpe situasjonen med å forhindre sekundærinfeksjoner av bakterier og sopp, noe som fiskene blir mer mottakelige for når innvollsmarkene tar næringsstoffer fiskenes immunforsvar kunne brukt på naturlig bekjempelse av slikt.
Du bør være sikker på hva slags sykdom fisken har før det blir satt igang medisinering..
Ser også at det er litt sammensatt hvilke fiske-arter du har sammen i karret,mange av disse trenger ulike vannkvaliteter.
Lett at det kan bli sykdom om det ikke er optimale forhold(spesielt hvis fisken har vært utsatt for sykdom før),men vannbytter er vel det viktigste- slik at det ikke er avfallsstoffer/nitritt i vannet.(som nevnt i innlegget foran)
Ser ofte at guppy kan ha vært angrepet av hvitprikk,og dette gjør de på sikt utmagret.
Vær flink til å se i akvariumene på zoo-butikken at du ikke kjøper fisk fra karr der det går fisk som har hengehale slik du beskriver eller er helt utmagret
Eller har belegg for å ha nevnt det...
Plussmedlem
frosken
Du bør være sikker på hva slags sykdom fisken har før det blir satt igang medisinering..


På generelt grunnlag er jeg veldig enig i dette, men når det gjelder innvollsmark, ser jeg det er flere som medisinerer nyinnkjøpte fisk på "føre-var"-basis.
Derfor tror jeg man med trygghet kan medisinere for dette også bare på mistanke om et utbrudd.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap