- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Svømmer rart - problemer med svømming
Svømmer rart - problemer med svømming
Har en Endlers guppy gutt, som i dag har begynnt å svømme merkelig, tidvis vipper over på siden. Så rett og slett ut som han var full! Har satt han i et ynglekar, og er litt roligere nå. Han legger seg ved glasset og ser ut som han hviler, og etter det svømmer han normalt en liten stund igjen. Er det noe galt med svømmeblæren? Og i tilfellet, er det noe å gjøre?
Postet 06.10.10 kl 13:57
Høres ikke helt bra ut. Mangler den noen finner ? Er det noen andre tegn til sykdom ?Når fisk begynner å svømme rart så er det som regel noe galt. Det kan være svømmeblære som er problemet og det er ikke stort man kan få gjort med det. Sjekk vannet for nitritt og evnt gjør et vannbytte, det skader aldri med nytt vann. Observer fisken. Ser man ikke noe bedring etter noen dager så ville jeg avlivet den.
Kan hende det er noen andre som har noen tips.
Kan hende det er noen andre som har noen tips.
Postet 06.10.10 kl 14:49
Hei
Tusen takk for svar! Fisken døde for noen timer siden, så han holdt ikke ut lenge.. Vet ikke om han har vært syk tidligere, men han har vært den "bekjedne" eller hva jeg skal kalle han. Han svømte ikke bort når det var mattid, men holdt seg som regel unna og gjemte seg stort sett hele tiden. De ble kjøpt på dyrebutikken forrige lørdag, og vet ikke om han var syk fra før, eller om det var noe som skjedde i natt... Merket den rare svømmemåten hans i morges, og han har ikke svømt slik tidligere. Etter at han var død så jeg nermere på han og han var veldig tynn over magen, hodet var digert i forhold. De andre fiskene virker friske og raske =)
Hvordan sjekker jeg vannet for nitritt? Er jo bare noen uker siden oppstart av dette akvariet.
Tusen takk for svar! Fisken døde for noen timer siden, så han holdt ikke ut lenge.. Vet ikke om han har vært syk tidligere, men han har vært den "bekjedne" eller hva jeg skal kalle han. Han svømte ikke bort når det var mattid, men holdt seg som regel unna og gjemte seg stort sett hele tiden. De ble kjøpt på dyrebutikken forrige lørdag, og vet ikke om han var syk fra før, eller om det var noe som skjedde i natt... Merket den rare svømmemåten hans i morges, og han har ikke svømt slik tidligere. Etter at han var død så jeg nermere på han og han var veldig tynn over magen, hodet var digert i forhold. De andre fiskene virker friske og raske =)
Hvordan sjekker jeg vannet for nitritt? Er jo bare noen uker siden oppstart av dette akvariet.
Postet 07.10.10 kl 02:56
Postet 07.10.10 kl 03:52
Hvor lenge har akvariet vært i drift ?
Om akvariet er 1 uke gammelt så er det andre giftstoffer som dannes før nitrogensyklusen er i gang. Ta gjerne en titt på Oppstart av akvarium her er det masse nyttig informajson.
Ikke kjøp strips tester de gir kun en indikasjon på vannkvalitet, annbefaler dråpetester som er mye mer nøyaktige.
Om akvariet er 1 uke gammelt så er det andre giftstoffer som dannes før nitrogensyklusen er i gang. Ta gjerne en titt på Oppstart av akvarium her er det masse nyttig informajson.
Ikke kjøp strips tester de gir kun en indikasjon på vannkvalitet, annbefaler dråpetester som er mye mer nøyaktige.
Postet 07.10.10 kl 10:40
Postet 07.10.10 kl 13:22
Postet 08.10.10 kl 14:51
Postet 08.10.10 kl 19:24
Postet 08.10.10 kl 19:29
Postet 08.10.10 kl 19:44