Bruke sand fra elv/sjø

kan jeg koke sand fra elv/sjøstrand å bruke i et akvarie? eller kan det hende det er giftig fårr fisken?

Jeg har brukt mange ganger sand i fra fjæra, det går helt fint bare pass på at det ikke er så mye skjellfragmenter i sanda for da kan øke ph (om du ønsker fisker ned lav ph) . Har sett folk kjøpe Engelsk fjærasand og brukt mye penger, å har måttet brukt lang tid for å plukke ut skjellbiter fra sanden. Tar du sanden fra elva har du ikke det problemet med skjell, men kok den oppp for å være sikker på at du ikke får med parasitter.
takk får rask svar

skal ta litt sand fra elva da, synes den er penest.

Hadde sand fra fjære ei stund, men syntes den pakket seg så hardt sammen, så bytta til biltemasand. Myye mer fornøyd med den Billig er den også..
Enig at hvis sanden er veldig fin at den kan pakke seg, men det er stor forskjell fra fjære til fjære, når det størelse på sandkorn. Lakselva som han har tenkt å hente sand i fra har forskjellige fraksjoner alt etter hvor man henter den, i tilegg har den sanden en meget fin farge.
Stig Trondsen
Enig at hvis sanden er veldig fin at den kan pakke seg, men det er stor forskjell fra fjære til fjære, når det størelse på sandkorn. Lakselva som han har tenkt å hente sand i fra har forskjellige fraksjoner alt etter hvor man henter den, i tilegg har den sanden en meget fin farge.


ja er mye å velge mellom.

har lyst å skaffe stor akvarie med ørret i å sette dem ut når dem blir får stor å hente yngler på nytt, vet du om det er noen regler får det?
/QUOTE]
har lyst å skaffe stor akvarie med ørret i å sette dem ut når dem blir får stor å hente yngler på nytt, vet du om det er noen regler får det?

Dette har du nok ikke lov til. Du må holde fiskene i akvariet, og når de blir for store må du nok ekspedere ørretene over til "de evige fiskebanker".

- Tore -
Dette har du nok ikke lov til. Du må holde fiskene i akvariet, og når de blir for store må du nok ekspedere ørretene over til "de evige fiskebanker".

- Tore -




Tore vet du hvordan reglene er OM EN HAR tryte (Abbor) i karet og en skal legge ned hobbyen? Fikk spørsmålet fra en venn i dag som har det. Har han lov til og selge eller gi bort fiskene til en som skal videreføre disse i akvariehobbyen?

Leif
LOFFA
Tore vet du hvordan reglene er OM EN HAR tryte (Abbor) i karet og en skal legge ned hobbyen? Fikk spørsmålet fra en venn i dag som har det. Har han lov til og selge eller gi bort fiskene til en som skal videreføre disse i akvariehobbyen? Leif

Når det gjelder å flytte villfisk fra et akvarium til ett annet, er dette i en gråsone. Jeg har gått noen runder med mattilsyn samt div. direktorat. Akkurat dette har jeg ikke fått noen konkret svar på. Villfisker skal jo vanligvis ikke flyttes over i andre vassdrag. Det nærmeste jeg kom et svar var fra mattilsynet i Bergen ( Der sitter alle toppene ) Jeg tolket det slik at når begge akvariumene var forskriftsmessig tilkoblet komunalt renseanlegg, var dette mulig. Men når en tar opp disse spørsmålene, kan en oppleve å få forskjellige svar.
Fiskene kan i hvertfall ikke selges på komersielt grunnlag.

Vet ikke om noen blir noe klokere av dette.

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap