Ta i bruk gammel, tørr pumpe?

Jeg har arvet er akvarium på 150 liter med alt utstyr som fulgte med. Dette inkluderer en ca 15 år gammel fluval 303 utvendig pumpe. Den har nok sett bedre dager, og har ikke vært i bruk på en stund. Jeg regner med at det er en del å gjøre med den før jeg evt kan ta den i bruk, men hva? Jeg er helt nybegynner på dette feltet og vet ikke engang hva jeg skal gjøre først. Jeg er også litt smått bekymret for at det skal vise seg at pumpen ikke vil skru seg på, at den bråker som et uvær eller at den lekker, og i såfall er det jo veldig dumt å ha brukt masse tid på den. Er det noen måte å finne ut noe om den på forhånd? Tar for eksempel pumpen skade av å bli skrudd på uten vann i for å se om motoren virker?
Sett opp en bøtte full av vann som "akvarium" på badet, og test filteret med denne. Da får du se både om pumpa fungerer og om den er tett.
Takk for svar. Jeg gjorde som du foreslo og rigget meg til på badet, fylte filteret med vann og satt i stikkontakten. Og ingenting skjedde. Ikke en lyd, ingenting. Så da blir det nok å kjøpe nytt filter.
Har du åpnet pumpehuset og sett etter at ting er på plass inni der?

Kanskje denne kan hjelpe.
Du MÅ smøre eller bytte pakningene, de såkalte O-ringene og sjekke om alt er tett før du setter det på. Fikk 40 liter ut over stuegulvet pga. at jeg ikke visste det...
Jeg testet det hele inne i dusjen, så jeg fikk ikke noen store lekkasjer av det, men takk for tipset. Jeg skulle gjerne vært tipset til i huske å åpne ventilene på slangene før jeg prøvde å fylle greia med vann ved hjelp av en hageslange, jeg fikk spruten midt i fleisen. Følte meg passe dum da ja...