Avkom fra blanding av L-maller (side 2)

L-144 kan få avkom som har røde øyne uten å være blandet med andre arter. Alle fisk/dyr kan få albinoform i teorien, siden dette er en genmutasjon.

Til trådstarter: Du får kalle dem Ancistrus sp. oppdrettsvariant. Og forklare kjøper at de er blanding av forskjellige arter.
Kine Kristine
L-144 kan få avkom som har røde øyne uten å være blandet med andre arter. Alle fisk/dyr kan få albinoform i teorien, siden dette er en genmutasjon. Til trådstarter: Du får kalle dem Ancistrus sp. oppdrettsvariant. Og forklare kjøper at de er blanding av forskjellige arter.


albinoversjonen av ancistrus er arvelig, og ikke en tilfeldighet hver gang det skjer...

Da vil du kunne ende opp med "blandakull" av yngel.
F.eks to albino oppdrettsvarianter kan få en gull som består av 50% albino og 50% brune

En L144 som har en L144-mor og en albino oppdrettsvariant-far, kan dermed videreføre albinogenet, og yngel av denne kan se ut som albino oppdrettsvariant

Se bort fra selve navnet L144, og kall de heller "gul med sorte øyne", så tror jeg logikken vil falle bedre på plass rundt denne arten. Alt som er gult med sorte øyne mener jeg man kan kalle L144, uavhengig av hva foreldrene er.
Begrunnelse på det utsagnet: jeg tror ikke L144 er en ren rase, men en mutasjon som er avlet videre ved å drette den med "vanlig" ancistrus, for så å ta vare på alle gule med sort øyne etter disse, and so on and so on...
Her ligger forresten Ancistrus sp. Oppdrettsvariant 'Super Rot' basen:
http://akvaforum.no/images/fish/ancistrus_sp_oppdrettvariant_64.jpg
julnil
[QUOTE=Kine Kristine]L-144 kan få avkom som har røde øyne uten å være blandet med andre arter. Alle fisk/dyr kan få albinoform i teorien, siden dette er en genmutasjon. Til trådstarter: Du får kalle dem Ancistrus sp. oppdrettsvariant. Og forklare kjøper at de er blanding av forskjellige arter.


albinoversjonen av ancistrus er arvelig, og ikke en tilfeldighet hver gang det skjer...

Sa ikke at det ikke kunne være arvelig. Albinisme hos Ancistrus har oppstått av en genmutasjon som vi etterhvert har avlet på. Men det betyr ikke at det må være arvelig for at albinoer skal kunne skapes.
Her er de ulike måtene en kan få ekte albinoer på:

Hos ekte albinoer er øynene røde, fordi man kan se de røde blodkarene på netthinnen. Øynene til døde albinoer vil derfor bli hvite eller lyst blåaktige.

Albinisme er forårsaket av en mutasjon som forhindrer dannelse av pigmenter. Det utvendige utseende (fenotypen/framtoningspreget) kan være et resultat av forskjellige mutasjoner innenfor kromosomene (genotypen/anleggpreget). Albinisme kan være forårsaket av en mutasjon som forhindrer kroppen i å fremstille pigmentene, en mutasjon som forhindrer kroppen i å gjenkjenne proteinene som er nøkkelen til pigmentfremstilling, eller kroppens manglende evne til å danne de proteinene som forteller kroppen at den må produsere pigmenter.

Albinoformer i handelen er et problem, siden det gjør fisken vanskelig å artsbestemme.

Inaktiv bruker
julnil
Her ligger forresten Ancistrus sp. Oppdrettsvariant 'Super Rot' basen: [URLBLOCK1]


Ja den på det bildet er nok ikke så typisk for rasen, ihvertfall så har jeg ennå ikke sett en super rot som har hatt så lite sotfarge på kroppen, uansett alder Dessuten så er de mer rødoransje enn den blasse fargen på det bildet.
Embla Ofelia
[QUOTE=julnil]Her ligger forresten Ancistrus sp. Oppdrettsvariant 'Super Rot' basen: [URLBLOCK1]


Ja den på det bildet er nok ikke så typisk for rasen, ihvertfall så har jeg ennå ikke sett en super rot som har hatt så lite sotfarge på kroppen, uansett alder Dessuten så er de mer rødoransje enn den blasse fargen på det bildet.

Men uansett så er det en oppdrettsvariant, og du kan dermed ikke være garantert at den ikke får yngel av annen farge enn "super rot"
Inaktiv bruker
julnil
[QUOTE=Embla Ofelia][QUOTE=julnil]Her ligger forresten Ancistrus sp. Oppdrettsvariant 'Super Rot' basen: [URLBLOCK1]


Ja den på det bildet er nok ikke så typisk for rasen, ihvertfall så har jeg ennå ikke sett en super rot som har hatt så lite sotfarge på kroppen, uansett alder Dessuten så er de mer rødoransje enn den blasse fargen på det bildet.

Men uansett så er det en oppdrettsvariant, og du kan dermed ikke være garantert at den ikke får yngel av annen farge enn "super rot"

Vel, jeg vil mene og tro at jeg kan være garantert å ikke få gule eller sorte eller flekkete yngel jo så lenge begge foreldrene er av super rot. Men, at yngelen kan variere i renhet i fargen er en annen sak. Noen avkom er nok mer "sotete" enn andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap