Grønne alger

hei jeg har fått et akvarium som jeg ikke får reint, det er mange grønne prikker , har prøve med varmt vann men går ikke , er det noen som har noen gode råd ,åssen jeg før vekk det grønne prikkene.
Prøv å vask det med salmiakk. Bruk en oppvask kost eller en slik svamp med grovside.
Skyld det godt etterpå. Ren salmiakk+vann uten såpemidler.

Edit. Bruk vernebriller. Det kan fort sprute salmiakk rett i øynene hvis du bruker en børste. Kjenner en som nesten ble blind av det.
Plussmedlem
Hvis det er grønne, små prikker på glasset, holder det i massevis med en vindusskrape med knivblad. Eller den typen skrape man bruker for å holde en stekeovn med keramikktopp ren.
Gjorde nøyaktig samme jobb tidligere idag. Ville ikke risikere å ødelegge silikonen i hjørnene med et skarpt barberblad. Jeg brukte W5 bathroom cleaner. Vanlig gul spruteflaske som nok selges i de fleste butikker..tror jeg.. Det forsvant med en gang.
Plussmedlem
Synes fortsatt mekanisk fjerning av algene er et bedre alternativ enn kjemisk fjerning. Og om det er en og annen flekken med grønt i hjørnene, gjør vel ikke det så mye, eller?
I tillegg slipper man styret med å plukke ned hele karet og jobben er unnagjort på få minutter, uten risiko for filterbakteriene.
Hvis man er redd for å skade silikonen i karet, kan man i stedet bruke en grov filtersvamp på glassflatene. Dette er også et fint alternativ hvis man har steiner og dekorasjoner som har fått uønsket algevekst. Er personlig ingen stor fan av å bruke kjemikalier til rengjøring av beholdere som skal huse levende vesener.
Ja, når en bruker kjemikalier er det selvfølgelig viktig å skylle grundig. Grunnen til at jeg gjorde det på denne måten var at karet også måtte desinfiseres for evt parasitter. Brukte også klorin, men det fjerner kanskje ikke algene like effektivt.
Det er jo veldig greit, når en har et akvarium som kanskje har stått utendørs eller vært hos andre etc, å fjerne alle alger, bakterier etc, før en tar det i bruk. Det oppnår en ikke med mekanisk fjerning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap