Palettciklider

Kjøpte 2 stk palettciklider , en av hvert kjønn..
For 2 dager siden ,
Nåå når jeg skulle gi di mat , så jeg at det kom flytende på bakken små runde orange kuler, vet ikke om det er egg da..
Men hannen spiste dem ;/..
noen som vet om det er egg eller ?:s
Palettciklider klistrer eggene sine overflater, så disse er det ikke.
Har du andre fisk/dyr sammen med palettene?
Okei..
Jeg har 12 Ancistrus 10 vanlige og 2 gule !
men di er veldig små så er neppe dem.
Er nok bare noe annet du har sett. Prøv å fiske det opp å kjenn på det. Kan det være en del av sanden som har fulgt med noen planter?
Kan desverre ikk ta det opp siden han spiste det ..
Og jeg har ingen planter enda i akvariumet , bare plastikk , så neppe det heller..
Meen , noen som vet hvordan en palettciklide hanne ser ut ?
for jeg kjøpte en hunne og en han i dyrebutikken , men nå i etter tid tenker jeg på at det ser ut som en hanne men ikke en palettciklide hanne ..
Skal se om jeg klarer og ta bilde av di etterpå så jeg får lakt ut så dere får se om det er hannen til palettciklide hunnen jeg har..
tusen takk før svar fra alle.
Bilde nr 1 er da palettciklide hunnen.
Bilde nr 2-3 er da palettciklide hannen , i følge butikk eieren ..
men , stemmer det da?
Bilde nr. 1 er en palettciklide hunn
Den andre fisken er ikke en palettciklide! Du er blitt lurt.
helt enig, den på første bildet er helt klart en palett-dame, men den andre ser ut som en slags malawi....

Palett hanner har identiske farger som damene, bare mer utstrakt kroppsfasong og lengre finner. Sjekk i fiskebasen, der ligger det bilder av både jenter og gutter.
Jaa , men da skal jeg til byen på mandagen og si i fra til dem..
for hun sa til meg at det var enn palettciklide HANNE..

Ja , jeg sjekket det opp på nettet og fant ut at di var helt like nesten , så ... derfor jeg begynte å lure på om det var samme fisk ..
men tusen takk for svar !!
Var da på dyrebutikken i dag , men tok ikke med den fisken , siden det var en annen dame der , så jeg kjøpte bare en hanne , og en annen fisk , jeg ikke vet hva heter :o , siden den jikk i samme tank som di andre..
kan legge til et bilde hvis noen av dere vet hva det er for noe ..
den er blå.
Vet du om disse fiskene går sammen da. Selv om de er i samma kar i butikken, så er det ikke sikkert du kan ha disse til å leve i samme kar resten av livet dems.

F.eks den som du først trodde var en hanne, synes jeg ser ut som en malawi eller tilsvarende. Denne kan da bli veldig aggressiv om en stund, og ta rotta på palettene dine.

En blå fisk sier du? Blå acara kanskje? De blir også aggressive, og kommer til å ta palettene dine..
Di sa ingenting om det på dyrebutikken da.. skal ta bilde senere.
har enda ikke hadd tid til og legge ut bilde..
men , et spm .. palettciklide hunnen min , har begynt å greve hull under en sten ;o , det er ganske jupt , skal hun til og legge egg ?
Det er normalt instinkt for disse å grave, er en del av det som gjøres før det legges egg. Det at de graver er ikke ensbetydende med at det legges egg snart da. Mine paletter graver her og der uten at det absolutt skjer noe, nesten som om de prøvegraver rundt omkring for å finne den "rette plassen"
hehe okei , hun er ganske feit da:o , og di riseter på hverandre heletiden , å di graver bare på en plass , nå har hun gravd så mye under steinen at hun får plass under den..
er ganske søtt å se hun kommer ut der i fra med munnen full av stein da
Om du har grus som bunnsubstrat, så vil jeg anbefale deg å bytte denne ut med sand, da palettciklider siler sanden gjennom gjellene for å lete etter mat. De flytter også mye sand rundt, noe som er en del av deres adferd og instinkter...men da må de ha sand å flytte

Er det i et 55 liters kar du har palett-paret?
Såfall må du skynde deg å finne et annet kar til den andre fisken din!
Det vil ikke "bli plass" for den andre fisken, når palettene starter å yngle.
Et kar på 54 liter vil være stort nok for et par paletter, men ikke om du har annen fisk også oppi...dessverre...tro meg
Ja , jeg har i allefall veldig fin stiener, var det minste di hadde ..
Har større under slik at det ikke ble på dyrt..

Og , nei jeg har dem ikke i et 54 liters akvariume ;/..
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap