Hva gjør jeg nå?

Jeg hadde akvariet en periode for et par år siden, men gav det opp etter et halvt år, tror jeg hadde for mange fisker, men..
er et 60 l og har tenkt og starte opp igien nå.. Nå har jeg steiner i bunnen, og fylt vann, hva gjør jeg så? Hvor lenge må jeg vente før fisk?
Tips til og opprettholde interessen?
Altså er alt det optiske klart, utenom planter..
Etter et par uker kan du ta i noen bunnfisk, og etter rundt 4 uker så kan dy fylle på med de fiskene du har lyst på men bare i små mengder.
Hva viss jeg faller for fristelsen og skaffer meg noen før? Og trenger jeg ikke tilsette vannet noe mer?
vis du ikke har endå, så må du skaffe deg et filter, så må du vente 4-5 uker så bakteriekulturen i filter får ornet seg.
du bør kjøpte dråpetester av nitritt og nitrat, ikke test trips de er uniaktige.
etter ca 2-3 uker så vil det komme en nitritt topp, og når den er gått ned og nitrat er kommet, kan du ta inn noen få fisker.
tar du i fisk før det vil de svømme i gift å dø og du må bytte mye vann de ukene fremøve, det er ingen gøy start på den fine hobbyen.
det er snakk om levende vesen her, så bør ikke la de lide på grunn av din utolmodighet.
ha det gøy med å innrede akvariet med planter, røtter, stein, osv.. imens
pass på å ikke kjøpe for store fisk sellom de er små på dyrebutikken, det er ikke gøy å se store fisk på liten plass.
vis du bytter til sand så er det mangen flere fisker du kan velge mellom, det er ikke så mangen fisk som kan gå på grus.
ikke ta salt oppi akvarie så lenge du ikke skal ha brakkvann eller saltvann, sellom dyrebutikken sier det.

håper du får en fin hobby
Se om du kan gå fatt i noen planter. Dersom det er en akvarieklubb i nærheten, kan du gjerne få fatt i billige planter på klubbauksjon.

Det beste er å vente 4-5 uker før du setter inn fisk, så slipper du samme utfallet som sist.

Dersom du kan være interessert i reker, ville kirsebærreker være utmerket. De kan du sette inn etter noen dager, og dersom du ikke forer dem/forer minimalt, er du nesten garantert et velfungerende akvarie. Senere kan du tilsette noen greie levendefødere eller annet som ikke spiser opp alle rekene eller griser til vannet.

Tillegg: Du kan godt tilsette en halv teskje salt nå til å begynne med. Det vil hjelpe bakteriekulturen. Senere trenger du ikke tilsette salt.
Jaha. Sist gang hadde jeg også kirsebæreke, den ble spist opp etter 15 minutter av tigerbarben som eller bare spiste opp guppyer og slike også, aldri slik en i hus mer.
Har litt lyst på ciklider, men er disse uvanlige i vanlige dyrebutikker, eller må du på spesial butikker i Oslo? Og kan jeg ha i reker nå med en gang? Og salt, noen sier ja og noen nei? Bestemme dere
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap