forgiftning ?

Hei
Jeg har et 60 liters juwel rekord 600 akvarie som har stått ubrukt en stund. Sist gang dette var i bruk fikk jeg ikke rengjort det skikkelig og når jeg tidligere i år bestemte meg for at jeg ville ta det opp igjen, fant jeg ut at det var nokså skittent. jeg prøvde å skrape og gni av algerestene som hang på glasset, til ingen nytte. Så jeg dro til dyrebutikken, får å høre om de hadde et rensemiddel for akvarieglass eller noe. Der sa de at jeg bare kunne bruke et vanlig vindus rensemiddel. Så jeg gikk hjem å vasket akvarie med vindusvask og nal. Senere tenkte jeg at kansje ikke alt gikk vekk osv....
Jeg sjekket på internett og fant ut at det var noen som hadde slitt med samme tidligere. Lurte på om det var noen som hadde erfaring med slike ting eller noen råd. Kan fiskene bli forgiftet? Har også hatt et svampangrep i det samme akvariet hvor det begynte å vokse hår på fiskene(grunnen til at det har stått ubrukt=).), og lurte på om sånt sitter igjen i glasse på en eller annen måte=)
Hilsen Marius
Såperester er veldig gjenstridig og vanskelig å få vekk, men uansett hva du bruker må du skylle enormt godt. Selv bruker jeg klorin som dreper alger og desinfiserer.
Først en kjøkkenskrubb med ren klor deretter begynner skylleprosessen. Når jeg er sikker på at det er skikkelig skylt, tar jeg ut alt vannet, tørker opp og lar karet lufte seg. Det skal ikke lukte klor.

Ved oppstart bruker jeg så en god dæsj med Aquasafe, og før jeg putter fisk oppi er filteret innkjørt og jeg har hatt noen solide vannbytter. Hvis du er grundig nok, så skal det gå bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap