Hvordan få en god rutine ?

Har dere noe tips for å få en god rutine med stellet av akvariumet.
Jeg tok det nettopp frem igjen etter 1,5 år uten, det ble rett og slett kjedelig.
Jeg husker jeg var å overasket. Jeg hadde hatt det 2 mnd og enda ikke fått alger, MEN SÅ .... men så kom de, og de spredde seg som ild i tørt gress.. Og etter hvert tok jeg ikke så godt vare på de heller. Men nå har jeg tenkt å gjøre det skikkelig, viss jeg bare får en god rutine og planlegger litt bedre en sist gang
Det er bare et 26 l. Fikk det til jul, og har ikke sjangs til å skaffe noe annet nå , så får klare meg med det. Mange sier det er vanskelig for nybegynnere, og det er jo en dårlig grunn. Den andre er jo at jeg i realiteten ikke kan ha noen fisker, annet en de vanlige, guppy,platy og sverdrager (i realiteten kan jeg vel ikke ha disse heller, men..)
Jeg kunne tenkt meg og hatt scalarer og ciklider, utroligt fine fisker. Men kan vel i nødstilfelle ha en av de.
Men som sagt, har dere noen god rutine jeg kan ha?
For det første start med sand, det er alltid en god begynnelse. Få i filteret og la det gå, innkjørings tiden er jo rundt en fire uker, så bruk de fire ukene til og få et fint oppsett, så kan du sette inn et par små fisker. For og ikke få alger kan du holde reker, kirsebær reker er et godt valg, men holder du reker så skaff deg javamose eller ferskvanns tang.

Scalarer og Ciklider skal du holde deg lang unda når du har et så lite kar. Selv om det bare er en.

Ha et fast vannbytte på 20 % en gang i uken. Og en dag i uken uten mat!
Scalare i en 26-liter, selv som et nødstilfelle, er en idé du bare må slå fra deg med en gang.

Jeg har en viss anelse om hvorfor du gikk lei forrige gang, og det er et par ting som er viktige for at det ikke skal skje igjen. Kunnskap er nøkkelen til suksess. Uten basiskunnskapen på plass vil du støte på problemer som fører til at det blir mer arbeid enn glede med akvariehobbyen, og det må vi unngå!

Så, ut og kjøp en akvariebok, eller raid det nærmeste biblioteket for tilsvarende!

Det som etter min mening gjør det morsomt med å holde fisk i akvarie er å kunne se fisken utfolde seg. Holder man fisk rett så blir man belønnet med spennende adferd og flotte, fargerike fisk som lever lenge - og som kanskje også får avkom. Da kommer man inn på hvilke krav den enkelte fisketype har. Fiskene har forskjellige krav til vannkvalitet, temperatur, bunnlag, beplantning, gjemmesteder, akvariekamerater og boltreplass bl.a. Dette må du sette deg inn i, og det er ditt ansvar som akvarist. Man må aldri glemme at man holder dyr i fangenskap, og fokuset må alltid være å gjøre forholdene så gode som mulig for fiskene.

Om man ikke fyller kravene fiskene har, hva skjer da? Jo, du får fargeløse fisk som ikke trives, de står ofte og sturer og gjør generelt lite ut av seg. Kanskje gjemmer de seg hele tiden og er ute av syne; yngel er sannsynligvis bare å glemme og den i utgangspunktet morsomme hobbyen blir bare - kjedelig.

Kunnskap er som sagt nøkkelen til en morsom hobby, og en du vil få mye glede av i lang tid fremover. Av deg så kreves det at du bruker litt tid på å sette deg inn i først generelt akvariehold, og så de enkelte fiskers krav.

Lykke til!
Jeg har en akvariedag, rett og slett. hver mandag er det korps på kveldstid, hver tirsdag er det akvariet som gjelder. Da er det full runde med vannbytte, algeskraping, stell av planter etc. Hver gang gjør jeg en "ekstra" ting, en av alle disse småtingene som ikke trengs å gjøres så ofte, men om du ikek gjør det så blir det følt etter en tid. F.eks rengjør pumpa, tar ut en av røttene og vasker den (de gror ned i penselalger hos meg ), luker bregner av ene rota (da må jeg ta den helt ut av akvariet). Også avslutter jeg det hele med å fore med noe ekstra godt til fiskene, gelefor eller levende for, eller om jeg ikke har annet så får de tørkede røde mygglarver. Så er det fram med kakaokoppen og sitte og kose meg med å se på karet, ta bilder og generelt nyte akvariet.
Men som sagt, reker gjør at du som regel slipper algeproblemet, jeg hadde også et problem med disse algene vi alle er så virkelig glade i. Så på en storauksjon fikk jeg med meg 10 kirsebær reker hjem, fikk satt dem inn så var alt slik som det skulle være så jeg tok turen til kjæresten og kom ikke hjem før dagen etter. Det som da møtte meg var, et helt algefritt akvarium.

På et døgns tid hadde rekene fjernet alle algene i Corydoras artskarret mitt. Du kan tro jeg ble glad
Tusen takk for svar. Dere får virkelig lysten til og holde på med dette til og blomstre i meg. Men, høres ut som jeg ikke kan ha fisk, er jo kjedelig med bare noen reker..?
Du kan ha fisk, men se litt rundt og les om de forskjellige fiskene, og finn den som vil trives best på 26 L kan få mange flotte fisk som trives på den plassen
Har lett, uten og ha funnet noe. Men det typiske eksempelet vil vel være neontetra, som er en kjedelig vanlig fisk, jeg vil ha noe spesielt. Noen eksempler, som de har i butikken og!
Blå limia. Aldri sett dem i butikk men tror ikke de skulle være umulig og få taki. Det står 50l på dem i akvariefisk boken min, men de er generelt små fisk.
Søkte på mellom 20 og 20 liter, og da får du opp følgende liste

Selv er jeg veldig svak for klovnkilli, de er ufattelig kule og har et spesielt mønster. Har du en stor akvariebutikk nær deg så han det hende de har, jeg har sett noen i Trondheim her dem ihvertfall. Hvis ikke kan du jo spørre meget pent så kanskje de tar inn, de er på importlistene til de fleste.
Ellers er jo Boraras merah særdeles spesiell, med masse grønne planter så vil den rødfargen bli en nydelig kontrast. men de aner jeg ikke hvor du kan få tak i.

Ellers vil jeg jo påstå at reker er utrolig kule. Jeg har sittet maaaaaange timer og glant på en gammel gullfiskbolle som var fylt med kirsebærreker, få ting som har fasinert meg mer, for å si det slikt Men jeg kan godt forstå at når man skal igang med akvarie så er det fisk man tenker på, logisk eller ikke
Det er mange fisk som det står 50l på i akvariebøkene som du kan holde i mindre, men det kommer helt ann på fisken og hvor mange individer de må være Som for eksempel Corydoras står det 50l på og det er en fisk du aldri holder i mindre, fordi de trenger faktisk 50l plassen. Så du må lese og se hva det er plass til
Noen andre som har noen og si ?
Er det mulig viss jeg farger lyset blått, med en blå tusj, at det blir stilig?
Da skaffer du heller blå lysrør, har et slikt i det ene mitt.
hm..det er jo en mulighet.. Nå er vi igrunnen over til shaping, men det er helt greit..
Tenkte jeg skulle ha sand i bunnen (biltemasand, lys eller grov?) og lage den litt sånn bølgende for så og sette noen svarte glatte pynte steiner litt rundt forbi. Men det ser ut som der er vanskleig og få tak i javamose, har de ikke det i butikkene?
Ellers en halvstor fin sten utenifra, som jeg skyller godt i varmt vann, og hadde da tenkt og kle den med javamose, og så har jeg en rot og en kanon. Det jeg alltid har drømt om er et fargerikt akvarium med masse farger, men det er visst bare saltvannsakvarie det er mulig..
Og siden mitt er så lite, men kunne det jeg har sagt nå være en fin idè?
Også bakgrunnen, jeg har et vanlig lim på rull til og ha bakpå, med noen kjedelige mørke planter avbildet, men på baksiden er denne helt lyseblå, lurte på om jeg bare skulle bruke den lyseblå siden, for og få det lyst og fint, men kansje ensfarget slik ikke er så fint, og kjedelig er det vel..
Og tilbake til reker og småfisk, hvor mange kan jeg ha ?
De fleste dyrebutikker bestiller inn fisker hver andre uke. Så det er jo bare å få de til å bestille inn de fiskene du vil ha. Det er slik jeg har fått akkurat de fiskene jeg vil ha i akvariet uten å måtte ta til takke med noe jeg egentlig ikke vil ha, ikke har plass til, eller ikke passer til vannverdiene mine.

Ville definitivt gått for klovnkilli hvis du vil ha farge i akvariet.
Ellers så vil jeg styre deg mot Akvariereker.no. De har utrolig mange forskjellige fargevarianter på sine snegler og reker (fra knall rosa, til giftgrønn).
Et akvarium trenger ikke være kjedelig selv og man ikke kan ha all verdens dyr oppi
Fint, men hørtes shapingen spennende ut, har liksom lyst og ha litt sånn hawaii stil over det :P
Skal du bruke biltema sin sand, så må du skaffe den grove. Den fine blir for fin, og svever ofte inn i filteret.
Du klarer nok ikke å lage bølger med sanden siden den beveger seg hele tiden, men å ha sorte steiner høres jo helt fint ut. Personlig liker jeg ikke å ha ting som ikke er naturlig i akvariet (kanonen), men det er personlig smak
Du kan jo ha kokosnøtteskall i akvariet, hvis du hadde tenkt hawaii.
Javamose er det mange som selger her inne på rubrikk, så det skaffer du enkelt og billig. (Har enda ikke opplevd at folk er blitt svindlet her inne, og hvis dette skjer så blir nok personen utestengt)
Synes det høres bra ut med lyseblå bakgrunn. Passer veldig bra til temaet.
Kine
Er kokosnøtt så vanlig i vannet?
elwaro
Kine Er kokosnøtt så vanlig i vannet?


Har aldri sagt at de var veldig naturlig i et akvarium ,men tenkte det ville passet til temaet Hawaii.
Nå må vi ikke blande egne preferanser med kreative ideer
Og hvordan kan jeg få skjulet den store stygge pumpa?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap