Få kvitt rødalger/penselalger !

Inaktiv bruker
Hei =D jeg trenger sterkt hjelp med å få kvitt rødalgene mine ! alle kalksteinene mine er fulle av rødalger (den korte typen) + noen få på glasset. hva skal jeg gjøre ? D: som jeg har forstått liker denne algen masse strøm, jeg har jo endel strøm i akvariet mitt som de fleste som har malawi. tar det noe skade på fiskene vis jeg skrur en del ned på stømmen ? Jeg må innrømme at jeg ikke har vært så veldig flink til å bytte vann og rense pumper, det kan være en av grunnene at jeg har denne pestalgen xD men når jeg først har den er den veldig vanskelig å få kvitt :/ noen som har noen gode tips hva jeg skal gjøre ? finnes det noe middel eller noe som man kan ta i akvariet som hjelper ?

Akvariet er 325L Akvastabil. Har ikke mye lys i akvariet, har en stor Pleco og 3 små Ancistrus.

Nitritt/Nitrat : 0
PH: Normal

blir veldig glad for svar
Brukte happy-life algin regular til mine penselalger. Tok 5-6 uker, men etter den kuren var alle borte (og det var veldig mange!).
Tips mot penselalger og rødalger
Noen tips for å holde algene under kontroll (egen erfaring):

Fisk: Har du anledning til å ha SAE så prøv dem. De kan gjøre underverker.

Salt: Ta ut inventar som stein, røtter o.l. og gni det inn med vanlig bordsalt mens det er fuktig. La det ligge slik i 15 minutter. Skyll av med lunkent eller varmt vann og la ancistrusene gnage av de døde algene.

Frost: Enkelte ting kan legges i fryseren et par døgn, men la det renne av først. Tror at kalkstein vil sprekke opp, men hard stein som granitt, og røtter går greit.

Filter: Ikke vent for lenge med rens av filtermediet. Skift ut hvit filtervatt hvis det er en del av filtermediet, og skyll forsiktig resten. Ikke vent til filterpumpa går tungt, eller vannstrømmen blir redusert.

Planter: Prøv å bruk hurtigvoksende planter. De bruker mer næring enn saktevoksende. I tillegg vil det bli mere alger på bladene til saktevoksende planter. Disse bladene bør klippes av.

Ellers: Ukentlige delvannskifter. Skrap og sug opp alger på glasset. Ta ut og behandle / bytt ut inventar så snart du ser det er alger på. Da vil de heller ikke spre seg så fort. Unngår du at de sprer seg så kan de være til å leve med, men det vil også gi bedre resultat ved tilsetting av algemiddel.

Lykke til

Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap