Sånn litt før jeg går igang igjen.

Hei! Jeg er helt ny her på forumet. Jeg har hatt et 100L akvarium før, det er tørrlagt nå. Har lyst til å skaffe meg et større et, 4-500 - 700 liter, men er litt bekymret for hvor tungt det vil bli. Huset er fra 1958, parketten ble lagt i 1996, vil gulvet tåle vekten? Hvordan gjør dere andre dette? Har dere store akvarier i stua eller står de på kjellergulvet?

Når det gjelder plassering så vil det få en god del dagslys på seg, ikke så veldig mye direkte sol men kanskje noe..... Jeg har ingen plasser i huset hvor det ikke kommer inn dagslys. Hva tror dere om sjansene til å få fisker/reker til å hjelpe til med å gjøre rent?

Jeg vil gjerne kjøpe et brukt kar, de store er jo dyre, men hvordan kan jeg se at et kar er OK? at det ikke vil begynne å lekke eller til og med sprekke når det fylles med vann hjemme?

Tror nok du ikke må ha mer en 250 - 300 kg, vist du ikke vet det er jo 1 liter vann= 1 Kg. Alså 300 kg + akvariet burde vær maks på et så gammelt hus.
Men viss du sliter med å bli kvitt 100 l tar jeg imot den med åpne ermer!
Det er ikke alderen på huset som avgjør hvor stort akvarie du kan ha men heller hvordan huset/gulvet er konstruert. I mange tilfeller er vel et eldre hus ofte kraftigere konstruert enn et nyere hus. Jeg antar at det er gulvbjelker i huset med c-c 60 cm. Over er det kanskje et tregulv? Med parkett oppe på? Vet du noe om det? Jeg vil ihvertfall anta at med en normal gulvkonstruksjon uten skader så vil gulvet fint bære et akvarie på mellom 500 og 700 liter. Hvis ikke bør dere heller ikke ha særlig med besøk fremover Kjiiipt om tante ryker gjennom gulvet og havner i kjeller'n.
Jeg går ut ifra at det er slik elwaro sier, tregulv under parketten, ikke så lett å se egentlig. Jeg får vel bare ta sjansen, har så lyst på et akvarie med litt størrelse på. Det på 100L kommer jeg også til å få igang igjen regner jeg med.
Det er jo et eldre hus så det er neppe parkett montert rett på bjelkelag. Jeg er temmelig sikker på at det er et kraftig bordgulv under. Uansett vil et bjelkelag med c-c 60 cm. fint bære ditt ønskede akvarie! Det viktigste for deg er å sikre at det blir stående i vater og at du har ei gummimatte/sitteunderlag mellom bord og akvarie.
Lykke til.
Gulv skal tåle minst 200 kilo pr kvadratmeter på hver kvadratmeter over hele flaten. Et akvarium på 700 liter vil antagelig veie ca 900 kilo med vann, sand, stein og selve karet. Det betyr at det er lurt å sette karet slik at belastningen fordeles på flest mulig gulvbjelker, altså akvariets lengderetning på tvers av bjelkeretningen. I tillegg ville jeg lagt 2"x4" under føttene på stativet om det skal stå på et Porsabord for å spre trykket mest mulig.

Dessuten vil det være smart å plassere karet nær en bærevegg og om mulig der bjelkespennet er kortest, altså rommet smalest.

Akvariet vil gi et varig trykk på guvet og det kan resultere i nedbøying av bjelkene.

Hvilke andre gjenstander bidrar til vektbelastningen på gulvet nær akvariet? Bokyller, tunge skap el.l?
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje _R
Reklame for plussmedlemskap