Gift/bakterier i karet?
For en stund siden fikk varmekolben min ett illebefinnende og kokte all fisken min
Etter dette, så har jeg vasket karet MEGET grunndig og kjørt gjennom vann mange ganger..
Har også kokt pompa og pyntegjenstandene som var oppi karet når fisken ble kokt.
Etter dette hadde jeg oppi 2 øreåler, 2 kakadue ciklider og 7 eplesnegler.
Dag 2 etter jeg hadde dem oppi, så var den ene øreålen død. Jeg tenkte at det kan skje den beste, så jeg gjorde ingenting med dette.
Dag 3 så døde den andre ålen, og da skjønte jeg noe måtte være galt. Tok da med en vannprøve til der jeg kjøpte ålene, men de sa vannet var bra..
Dag 5 hadde sneglene svulmet så mye opp at de ikke kom seg inn i skallet igjen, og bevegde sej ikke. Kastet dem da oppi ett annet kar, og de har nå kommet seg igjen heldigvis
Kakadue ciklidene derimot så jeg ikke noen forandring på, men kastet dem oppi det andre karet bare for å være sikker.
Jeg tømte oppi 1 liter klorin i karet og lot d stå noen dager før jeg begynte å skifte vann.
Har nå skiftet vann ca 10 ganger, og latt det stå noen dager mellom hvert skift.
Nå kjenner jeg ingen antydning til klor på hverken smak eller lukt
Spørsmålet mitt er:
Hva kan ha gjort dette?
Hvor mange vannskift bør jeg ta før jeg kan begynne å bruke karet igjen?
Bør jeg skifte ut pumpa og resten selv etter jeg har kokt dem og latt dem ligge i klorinen?
Karet er 200 liter med innvendig pumpe/filter.
Etter dette, så har jeg vasket karet MEGET grunndig og kjørt gjennom vann mange ganger..
Har også kokt pompa og pyntegjenstandene som var oppi karet når fisken ble kokt.
Etter dette hadde jeg oppi 2 øreåler, 2 kakadue ciklider og 7 eplesnegler.
Dag 2 etter jeg hadde dem oppi, så var den ene øreålen død. Jeg tenkte at det kan skje den beste, så jeg gjorde ingenting med dette.
Dag 3 så døde den andre ålen, og da skjønte jeg noe måtte være galt. Tok da med en vannprøve til der jeg kjøpte ålene, men de sa vannet var bra..
Dag 5 hadde sneglene svulmet så mye opp at de ikke kom seg inn i skallet igjen, og bevegde sej ikke. Kastet dem da oppi ett annet kar, og de har nå kommet seg igjen heldigvis
Kakadue ciklidene derimot så jeg ikke noen forandring på, men kastet dem oppi det andre karet bare for å være sikker.
Jeg tømte oppi 1 liter klorin i karet og lot d stå noen dager før jeg begynte å skifte vann.
Har nå skiftet vann ca 10 ganger, og latt det stå noen dager mellom hvert skift.
Nå kjenner jeg ingen antydning til klor på hverken smak eller lukt
Spørsmålet mitt er:
Hva kan ha gjort dette?
Hvor mange vannskift bør jeg ta før jeg kan begynne å bruke karet igjen?
Bør jeg skifte ut pumpa og resten selv etter jeg har kokt dem og latt dem ligge i klorinen?
Karet er 200 liter med innvendig pumpe/filter.
Postet 15.10.10 kl 13:23
Er nok amoniakk som er problemet ditt.
Når du har rengjort alt i akvariet, så har du begynt på nytt med innkjøring av akvariumet. Det tar ca. 4-5 uker før et akvarium er ferdig innskjørt og du kan putte inn fisk.
Testet dyrebutikken med teststrips, så har de nok ikke fått med seg amoniakk siden dette ikke blir testet med strips. I nitrittsyklusen så blir først amoniakk dannet, så blir amoniakk omdannet til nitritt, og deretter til nitrat. Nitritt er det absolutt mest giftige for fisk og vil begynne å dannet for fullt etter 2 uker etter oppstart. Men amoniakk er også veldig giftig, og når du har åler (de griser mye), så er dette nok problemet ditt.
Du sier du har et akvarium til. Hvis du har filter med gugge i så hadde det aller beste vært å klemme litt av filtergugga fra det andre akvariumet ditt oppi det akvariumet du sliter med.
Det andre jeg vil anbefale deg å gjøre er å skaffe dråpetestere. Amoniakk, nitritt og nitrat er det viktigste akkurat nå, men også pH, gH og kH er viktige å ha slik at fiskene får de vannverdiene de trenger for å trives.
Fremover så burde du skifte 40-50% hver dag til akvariet er ferdig innskjørt (4 uker), og ikke mate fiskene på 2uker (dette klarer de hvis de ikke er små og utsultet). Prøv å finne noen i nærområdet eller dyrebutikk hvor du kan få filtergugge til akvariet ditt, slik at innskjøringen tar kortere tid.
Når du har rengjort alt i akvariet, så har du begynt på nytt med innkjøring av akvariumet. Det tar ca. 4-5 uker før et akvarium er ferdig innskjørt og du kan putte inn fisk.
Testet dyrebutikken med teststrips, så har de nok ikke fått med seg amoniakk siden dette ikke blir testet med strips. I nitrittsyklusen så blir først amoniakk dannet, så blir amoniakk omdannet til nitritt, og deretter til nitrat. Nitritt er det absolutt mest giftige for fisk og vil begynne å dannet for fullt etter 2 uker etter oppstart. Men amoniakk er også veldig giftig, og når du har åler (de griser mye), så er dette nok problemet ditt.
Du sier du har et akvarium til. Hvis du har filter med gugge i så hadde det aller beste vært å klemme litt av filtergugga fra det andre akvariumet ditt oppi det akvariumet du sliter med.
Det andre jeg vil anbefale deg å gjøre er å skaffe dråpetestere. Amoniakk, nitritt og nitrat er det viktigste akkurat nå, men også pH, gH og kH er viktige å ha slik at fiskene får de vannverdiene de trenger for å trives.
Fremover så burde du skifte 40-50% hver dag til akvariet er ferdig innskjørt (4 uker), og ikke mate fiskene på 2uker (dette klarer de hvis de ikke er små og utsultet). Prøv å finne noen i nærområdet eller dyrebutikk hvor du kan få filtergugge til akvariet ditt, slik at innskjøringen tar kortere tid.
Postet 15.10.10 kl 14:51
Postet 15.10.10 kl 15:40
Kine KristineEr nok amoniakk som er problemet ditt. Når du har rengjort alt i akvariet, så har du begynt på nytt med innkjøring av akvariumet. Det tar ca. 4-5 uker før et akvarium er ferdig innskjørt og du kan putte inn fisk. Testet dyrebutikken med teststrips, så har de nok ikke fått med seg amoniakk siden dette ikke blir testet med strips. I nitrittsyklusen så blir først amoniakk dannet, så blir amoniakk omdannet til nitritt, og deretter til nitrat. Nitritt er det absolutt mest giftige for fisk og vil begynne å dannet for fullt etter 2 uker etter oppstart. Men amoniakk er også veldig giftig, og når du har åler (de griser mye), så er dette nok problemet ditt. Du sier du har et akvarium til. Hvis du har filter med gugge i så hadde det aller beste vært å klemme litt av filtergugga fra det andre akvariumet ditt oppi det akvariumet du sliter med. Det andre jeg vil anbefale deg å gjøre er å skaffe dråpetestere. Amoniakk, nitritt og nitrat er det viktigste akkurat nå, men også pH, gH og kH er viktige å ha slik at fiskene får de vannverdiene de trenger for å trives. Fremover så burde du skifte 40-50% hver dag til akvariet er ferdig innskjørt (4 uker), og ikke mate fiskene på 2uker (dette klarer de hvis de ikke er små og utsultet). Prøv å finne noen i nærområdet eller dyrebutikk hvor du kan få filtergugge til akvariet ditt, slik at innskjøringen tar kortere tid.
Takk for svar. Hvordan blir jeg eventuelt kvitt amoniakk?
Jeg har nitritt/nitrat dråpetester, men de gir ingen utslag.
Postet 15.10.10 kl 15:52
Her står alt du trenger å vite om vannverdier og oppstart av akvarium. Og hvordan nitrittsyklusen fungerer.
Amoniakk kommer før nitritt og nitrat, så er ikke noe rart at du ikke har fått utslag på disse enda.
Amoniakk kommer før nitritt og nitrat, så er ikke noe rart at du ikke har fått utslag på disse enda.
Postet 15.10.10 kl 15:55
Kine KristineHer står alt du trenger å vite om [URLBLOCK1]. Og hvordan nitrittsyklusen fungerer. Amoniakk kommer før nitritt og nitrat, så er ikke noe rart at du ikke har fått utslag på disse enda.
Har hatt fisk i karet i over 1 år uten problemer.
Det var først etter varmekolben kokte fisken min at problemene kom..
Postet 15.10.10 kl 16:15
Kakktuzz[QUOTE=Kine Kristine]Her står alt du trenger å vite om [URLBLOCK1]. Og hvordan nitrittsyklusen fungerer. Amoniakk kommer før nitritt og nitrat, så er ikke noe rart at du ikke har fått utslag på disse enda.
Har hatt fisk i karet i over 1 år uten problemer.
Det var først etter varmekolben kokte fisken min at problemene kom..
Ja, men om du vasket alt etter kokingen så er du tilbake på null, alt i filteret er dødt.
Postet 15.10.10 kl 16:42
Postet 15.10.10 kl 16:50
Om det er for høy temperatur som drepte fiskene dine, så er ikke det smittsomt. Det betyr at det var mildt sagt unødvendig å koke alt, og som Kine Kristine sier, ammoniakk er høyst sannsynlig årsaken til fiskedød nr. 2. Vi er så opptatt av å teste for nitrit og nitrat at vi helt glemmer at før vi får nitrit kommer ammoniakk. Det er like sikkert som at jul kommer før nyttår. Derfor er det endel "uforklarlig" fiskedød.
Om du hadde røtter eller porøs stein som f.eks. lavastein eller pyntegjenstander som er porøse (ikke helt dekket av glasur dersom de er av keramikk) i karet ditt da du hadde i klorin, kan du kaste det. Du får ikke skylt ut all kloret og det vil med sikkerhet forgifte fiskene dine.
Om du hadde røtter eller porøs stein som f.eks. lavastein eller pyntegjenstander som er porøse (ikke helt dekket av glasur dersom de er av keramikk) i karet ditt da du hadde i klorin, kan du kaste det. Du får ikke skylt ut all kloret og det vil med sikkerhet forgifte fiskene dine.
Postet 15.10.10 kl 17:23
Postet 15.10.10 kl 20:27
Postet 15.10.10 kl 20:41
Ja, den høye temperaturen drepte filterbakteriene. Å ha klorin i karet var en tabbe. Bytter du alt vannet ved vannbytte? Det bør du gjøre. Så kan du sette opp temperaturen, ha god sirkuasjon og luftestein. La akvariet få en innkjøring. Mål nitritt i det minste. Når toppen er over, vil nok også hypokloritt restene være borte. Men ikke tro at alt er fint før du har hatt en nitritt topp, det er høyst mulig at klorin restene hindrer filterbakteriene i å etablere seg. Det beste vile være å måle både amoniakk, nitritt og nitrat for å se at prosessen går fint.
Postet 15.10.10 kl 21:15
Endret: 15.10.10 kl 21:19
Postet 15.10.10 kl 21:43
Postet 15.10.10 kl 22:56