Gullfiskbolle burde vært ulovlig.
hei
har sett på ting med andre øyne siden jeg begynnte med akvarie, og gullfiskboller er noe som plager meg.
igjennom facbook har vi klart å få til mye med disse gruppene.
kanskje vi burde starte en gruppe på facbook om å ulovliggjøre gullfiskboller.
personlig er jeg så fersk akvarist, så har ikke grunnlag til å lage en slik gruppe.
eksempel på "feil" bruk av gullfiskbolle
de som kjøper gullfiskboller vet ikke hva de gjør og tror fiskene har det bra fordi ingen kan være "politi" og gå fra dør til dør å sjekke at de ikke har fisk i gullfiskbollen sin.
burde ikke vi som "bedrevitende akvarister" heve oss over de uvitene som stapper både 3 og 4 gullfisker i en 10 L og heller prøve å bruke massemedia(facbook) og prøve å få ut budskapet en å sitte her inne å mure?
forbud mot alle fisk i gullfiskbolle!
har sett på ting med andre øyne siden jeg begynnte med akvarie, og gullfiskboller er noe som plager meg.
igjennom facbook har vi klart å få til mye med disse gruppene.
kanskje vi burde starte en gruppe på facbook om å ulovliggjøre gullfiskboller.
personlig er jeg så fersk akvarist, så har ikke grunnlag til å lage en slik gruppe.
eksempel på "feil" bruk av gullfiskbolle
de som kjøper gullfiskboller vet ikke hva de gjør og tror fiskene har det bra fordi ingen kan være "politi" og gå fra dør til dør å sjekke at de ikke har fisk i gullfiskbollen sin.
burde ikke vi som "bedrevitende akvarister" heve oss over de uvitene som stapper både 3 og 4 gullfisker i en 10 L og heller prøve å bruke massemedia(facbook) og prøve å få ut budskapet en å sitte her inne å mure?
forbud mot alle fisk i gullfiskbolle!
Postet 15.10.10 kl 13:42
Inaktiv bruker

Veldig Enig!!
Jeg er også mot at Kampfisker kan være i sånne små akvarier!
Jeg er også mot at Kampfisker kan være i sånne små akvarier!
Postet 15.10.10 kl 15:05
Like ideen, men før man lager en slik gruppe så må man jo ha definisjonene klare.
Er det bare akvarieboller, eller alle små akvarium? (noen boller er 25liter store)
Er det antall liter som er begrensningen? Hva er minimunsstørrelsen i liter?
Er det pga. mangelen på filter at man ikke vil ha akvariebollen? For meg er det den store saken om akvarieboller, da de fleste boller ikke har filter.
Er det bare akvarieboller, eller alle små akvarium? (noen boller er 25liter store)
Er det antall liter som er begrensningen? Hva er minimunsstørrelsen i liter?
Er det pga. mangelen på filter at man ikke vil ha akvariebollen? For meg er det den store saken om akvarieboller, da de fleste boller ikke har filter.
Postet 15.10.10 kl 15:27
Postet 15.10.10 kl 15:31
Vet at gullfiskboller er ulovlig i sverige, men hvorfor?
Stine Sofie[I]Gullfiskboller[/i] er ulovlig i Sverige, og jeg synes absolutt at samme regel bør innføres i Norge. Norge kan gjerne ta etter Sverige på andre områder når det gjelder dyrehold også...
Hva innebærer loven i Sverige? Er det det at formen på bollen er dårlig, anntall liter, eller andre ting som har gjort gullfiskbollen ulovlig der borte?
Postet 15.10.10 kl 16:01
jeg mener at det er så mye feil informasjon ute å går, hvem sa noen gang at en gullfisk bolle er stor nok for en gulfisk?
slørhaler kan jo bli 25cm store.
vi burde starte en info side(gruppe) om etisk hvordan holde fisk generelt, uten å bli politi.
folk bør bli fortalt at gullfiskbolle ikke er et egnet sted for en gullfisk eller noe annen fisk.
og det enkelste hadde vært å ulovliggjøre gullfiskbollen.
Liter har egentlig lite å si så lenge man vet hva man kan stappe i en 10L så kan man ha mye glede av den.
filter burde være et must i alle akvarer\boller.
fisker burde ha rettigheter akuratt som andre dyr.
hvis man skal handle en valp så er valpeier kjempe nøye med at hunden skal få det bra.
men når fisk blir solgt er vi ikke så nøye på hvilke levevilkår fisken vil få.
fisker er levende vesner akuratt om de andre kjæledyrene våre.
problemet er at folk flest ser ikke på fisk på den måten.
"det er jo bare en fisk"
i sammfunnet vil ingen være utenfor fellesskapet, og her inne har vi etiske normer om hvordan man skal holde fisk, alle som bryter de blir med en gang holdt utenfor felleskapet, og får negative komentarer.
går man på gaten i dag og leier et barn med en potetpose til klær, skitten og tynn. da vil den personen bli holdt utenfor felleskapet.
"hva er galt med barnet? hva er galt med foreldrene"
har man en tynn syk gullfisk i en 10L er man alikevell sjefen i Statoil og på toppen av fellesskapet.
og til slutt
jeg sier ikke at man skal stenge ute folk som ikke vet at det er tortur å holdeen fisk som blir 25cm I en 10L bolle men å legge ut et etiskt grunnlag som alle kan forholde seg til innen fiskehold.
slørhaler kan jo bli 25cm store.
vi burde starte en info side(gruppe) om etisk hvordan holde fisk generelt, uten å bli politi.
folk bør bli fortalt at gullfiskbolle ikke er et egnet sted for en gullfisk eller noe annen fisk.
og det enkelste hadde vært å ulovliggjøre gullfiskbollen.
Liter har egentlig lite å si så lenge man vet hva man kan stappe i en 10L så kan man ha mye glede av den.
filter burde være et must i alle akvarer\boller.
fisker burde ha rettigheter akuratt som andre dyr.
hvis man skal handle en valp så er valpeier kjempe nøye med at hunden skal få det bra.
men når fisk blir solgt er vi ikke så nøye på hvilke levevilkår fisken vil få.
fisker er levende vesner akuratt om de andre kjæledyrene våre.
problemet er at folk flest ser ikke på fisk på den måten.
"det er jo bare en fisk"
i sammfunnet vil ingen være utenfor fellesskapet, og her inne har vi etiske normer om hvordan man skal holde fisk, alle som bryter de blir med en gang holdt utenfor felleskapet, og får negative komentarer.
går man på gaten i dag og leier et barn med en potetpose til klær, skitten og tynn. da vil den personen bli holdt utenfor felleskapet.
"hva er galt med barnet? hva er galt med foreldrene"
har man en tynn syk gullfisk i en 10L er man alikevell sjefen i Statoil og på toppen av fellesskapet.
og til slutt
jeg sier ikke at man skal stenge ute folk som ikke vet at det er tortur å holdeen fisk som blir 25cm I en 10L bolle men å legge ut et etiskt grunnlag som alle kan forholde seg til innen fiskehold.
Postet 15.10.10 kl 17:13
Inaktiv bruker

Jeg så at dem selger 5 og 8 liters akvarium på en dyrebutikk i Horten, og jeg synes det er helt grusomt å tenke på alle de som kjøper et så lite akvarum og putter i en gullfisk -eller en kampfisk... eller andre fisk. I et 8 liters burde det ikke vært lov til å ha fisk i det hele tatt. Så også at de hadde noen gullfisk der som gikk i et lite 15 liters akvarium. Skrekkelig! Klart at folk som kjøper fisk ikke tenker over dette, dette er helt og holdent selgerens ansvar å informere om riktig hold av kjæledyr. Men, de er jo kun ute etter å tjene mest mulig penger, så de gir f.... enten det er fisk eller en ensom fugl i et lite bur. ..
Postet 15.10.10 kl 22:56
Postet 16.10.10 kl 00:15
men tenk selv da om du jobbet i en dyrebutikk, sjefen som vil at bedriften skal gjøre det bra tar inn gullfiskboller og nanoakvarier og du som ansatt står i denne butikken 7,5 timer hver ukedag og annenhver helg.
du får inn 10 kunder til dagen og alle vil kjøpe en gullfiskbolle og et par gullfisker.
ville du brukt mye tid og krefter på å prøve å forklare hver eneste person at de ikke burde ha gullfisk eller annen fisk i et så lite akvarie?
jeg personlig hadde gitt opp å prøve å forklare dette for hver eneste kunde.
og grunnen til at dyrebutikk ansatte ikke gidder å prøve å forklare dette er fordi de ikke har gode nok argumenter til hvorfor de ikke burde ha fisk i så lite akvarie, på alle argumenter mot kunden vil de få "det er jo bare en fisk" eller lignende til svar.
SÅ DYREBUTIKKENE ER IKKE SYNDERENE HER.
ja de tar inn små akvarier og det fordi de må ha utvalget, inget utvalg ingen kunder!!
gidde du gå å handle i butikker hvor de bare har et type brød, en type ost osv ??
og selv om man ulovliggjør alle akvarier under 45 L så vil man fortsatt se 15 koi i en 54L.
hver enkel fisk har egne krav og informasjonen burde være bedre, fks man burde kunne gå til en dyrebutikk og få gode råd, og det kan man i de fleste butikker, man må bare lære seg HVEM man skal spør om råd.
ansatte i dyrebutikker burde være kvalifiserte til å selge fisk og dyr!
akuratt som en lege MÅ være kvalifisert til å skrive ut resepter.
etiken innenfor fiskehold burde være bedre, fokuset på at fisk er en skapning akuratt som en hund, hest osv og trenger å ha det bra.
de får bare et liv...ja det er flere gullfisker i butikken, men akuratt DEN gullfisken døde netopp, DEN gullfisken får ikke en ny sjangse.
det er akuratt som når folk kjøper seg hund, hunden blir agressiv, blir avlivet og de kjøper seg bare en ny hund, og tenker "feilen liger i hunden" NEI feilen er ikke i hunden men hos eieren\e.
jeg vil ikke peke fingeren på noen menulovlig gjøre gllfiskbollen, da dette ser ut som den beste veien til et bedre liv for mang fisker.
"Doffen har daua" det er BARE akvarister som blir triste av den reklamen, ALLE andre ler! det sier seg selv.
du får inn 10 kunder til dagen og alle vil kjøpe en gullfiskbolle og et par gullfisker.
ville du brukt mye tid og krefter på å prøve å forklare hver eneste person at de ikke burde ha gullfisk eller annen fisk i et så lite akvarie?
jeg personlig hadde gitt opp å prøve å forklare dette for hver eneste kunde.
og grunnen til at dyrebutikk ansatte ikke gidder å prøve å forklare dette er fordi de ikke har gode nok argumenter til hvorfor de ikke burde ha fisk i så lite akvarie, på alle argumenter mot kunden vil de få "det er jo bare en fisk" eller lignende til svar.
SÅ DYREBUTIKKENE ER IKKE SYNDERENE HER.
ja de tar inn små akvarier og det fordi de må ha utvalget, inget utvalg ingen kunder!!
gidde du gå å handle i butikker hvor de bare har et type brød, en type ost osv ??
og selv om man ulovliggjør alle akvarier under 45 L så vil man fortsatt se 15 koi i en 54L.
hver enkel fisk har egne krav og informasjonen burde være bedre, fks man burde kunne gå til en dyrebutikk og få gode råd, og det kan man i de fleste butikker, man må bare lære seg HVEM man skal spør om råd.
ansatte i dyrebutikker burde være kvalifiserte til å selge fisk og dyr!
akuratt som en lege MÅ være kvalifisert til å skrive ut resepter.
etiken innenfor fiskehold burde være bedre, fokuset på at fisk er en skapning akuratt som en hund, hest osv og trenger å ha det bra.
de får bare et liv...ja det er flere gullfisker i butikken, men akuratt DEN gullfisken døde netopp, DEN gullfisken får ikke en ny sjangse.
det er akuratt som når folk kjøper seg hund, hunden blir agressiv, blir avlivet og de kjøper seg bare en ny hund, og tenker "feilen liger i hunden" NEI feilen er ikke i hunden men hos eieren\e.
jeg vil ikke peke fingeren på noen menulovlig gjøre gllfiskbollen, da dette ser ut som den beste veien til et bedre liv for mang fisker.
"Doffen har daua" det er BARE akvarister som blir triste av den reklamen, ALLE andre ler! det sier seg selv.
Postet 16.10.10 kl 01:49
Jeg startet med en gullfiskbolle til min sønn, med to gullfisk i. Dette var på en fredag eller lørdag. Iløpet av helgen forstod jeg at dette ikke ville funke, så mandag dro jeg hjem fra butikken med et 60 liters kar. Disse kunne ikke gullfiskene gå i, men jeg hadde bestemt meg for å bytte ut gullfiskene i noe annet.
Som sagt så gjort.
I dag har jeg et 540 liters kar, der fisken trives, yngler og vokser.
Gullfiskbollen var starten for meg, og sikkert starten for mange andre akvarister også.
Som sagt så gjort.
I dag har jeg et 540 liters kar, der fisken trives, yngler og vokser.
Gullfiskbollen var starten for meg, og sikkert starten for mange andre akvarister også.
Postet 16.10.10 kl 10:38
Er veldig enig at boller med kampfisk og gullfisk er en uting!
Men de småkarene er jo kjekke å ha også da. Jeg tenkte å kjøpe et lite et til oppdrett av pestsnegler fordi jeg går med planer om å prøve meg på dvergkulefisk etterhvert.
Men veldig trist å se flott fisk i et lite 'bur' med rosa sand og en plastikkvast.
Men de småkarene er jo kjekke å ha også da. Jeg tenkte å kjøpe et lite et til oppdrett av pestsnegler fordi jeg går med planer om å prøve meg på dvergkulefisk etterhvert.
Men veldig trist å se flott fisk i et lite 'bur' med rosa sand og en plastikkvast.
Postet 16.10.10 kl 11:21
julnilGullfiskbollen var starten for meg, og sikkert starten for mange andre akvarister også.
Dette har du så helt rett i. Her i huset ble det først kjøpt inn en bolle på 12 l. til jr. Denne ble raskt byttet ut med en på 25. Dette funket jo helt fint det med luftpumpe og noen småfisker. Imidlertid sjønte vi jo straks at skulle det bli "noe fart i sakene" måtte vi ha noe større, og en 190l. ble kjøpt inn. Dette var oppstarten til "galskapen". Etter hvert har det blitt til mellom 15 og 20 kar.
Det er ikke gullfiskbollen som er problemet, men akvaristen. Skal en fjerne et problem må en starte med årsaken, og denne er jo at akvaristen (Akvarist er jo et stempel på "alle" som har fisk i "glassinnredning") putter for mye og for stor fisk i et alt for lite kar. Det eneste som hjelper her er opplysning og veiledning.
Har veldig liten tro på at noen Norsk "lovinnstans" kaster seg over dette problemet og lovforbyr gullfiskbollen. Og vil vi ha flere lover og regler? Dersom lovverket går inn i "akvarieverden" og forbyr bollen for å skåne disse fiskene fra uansvarlige akvarister, hvilken garanti har vi da for at "ikke hele akvarieholdet" blir mye strengere regulert? Dette vil da i aller høyeste grad gå ut over alle de akvaristene som tross alt er sitt ansvar bevist og har en god fiskevelferd. Og disse er da så absolutt i flertall.
Forøverig er ikke en gullfiskbolle bare en gullfiskbolle. Disse brukes bl.a. til dekorasjoner og dispensere.
- Tore-
Postet 16.10.10 kl 12:40
Inaktiv bruker

Jeg gjorde omvendt: Jeg startet med et stort karr på 250 liter og har etterhvert gått over til mindre og mindre Nå vil jeg helst ikke ha over 120 liter. Helst bare 80.
De små karrene er selvsagt veldig praktiske til reker. Og dekorative også. Men, jeg merker at selv rekene mine trives best i større karr enn 23 liter! De som går i 23 literen, de sitter bare stille, mens de som går i 43 og 60 literen svømmer og spretter rundt hele dagene... Og de har omtrent samme temperatur, planter og innredning osv. og får samme mat. Så det er en tankevekker . . .
De hadde samme bunnsubsstrat også siden jeg tok sand fra det større akvariet når jeg startet opp det lille, for å få med meg nok guffe som de kan spise fra sanden.
Men, det folk trenger er selvsagt mer kunnskap. Vi er alle dumme og naive i startfasen med akvarium. Jeg trodde selv at det var nok at fisk bare hadde litt vann så ville de leve og ha det ok. Tenkte ikke igjennom noe som helst før mitt første akvarium. Men, så fikk jeg det da også i gave. Hadde nok aldri toret å gå til innkjøp av akvarium og fisk uten at noen hadde gitt meg det som en overraskelse. Hadde faktisk ikke ønsket meg det i det hele tatt. Og holdt også på å slutte helt med hobbyen etter de første 6 mnd og senest i år hadde jeg en tanke om å slutte helt, fordi jeg syntes ikke det var etisk forsvarlgi å holde fisk i akvarium. Men, man er så hekta at hele livet dreier seg jo nå om de små vesnene i akvariene mine Og det ER en fin hobby å ha for mange, spesielt for syke kanskje eller folk som ikke ellers kan ha så mye annet i livet pga begrensninger.
Men, det verste er vel her, som med alle kjæledyr ellers, at foreldre kjøper dyr til ungene sine som "leker"..... DET er nok hovedårsaken til at fisk og andre dyr må lide.
De små karrene er selvsagt veldig praktiske til reker. Og dekorative også. Men, jeg merker at selv rekene mine trives best i større karr enn 23 liter! De som går i 23 literen, de sitter bare stille, mens de som går i 43 og 60 literen svømmer og spretter rundt hele dagene... Og de har omtrent samme temperatur, planter og innredning osv. og får samme mat. Så det er en tankevekker . . .
De hadde samme bunnsubsstrat også siden jeg tok sand fra det større akvariet når jeg startet opp det lille, for å få med meg nok guffe som de kan spise fra sanden.
Men, det folk trenger er selvsagt mer kunnskap. Vi er alle dumme og naive i startfasen med akvarium. Jeg trodde selv at det var nok at fisk bare hadde litt vann så ville de leve og ha det ok. Tenkte ikke igjennom noe som helst før mitt første akvarium. Men, så fikk jeg det da også i gave. Hadde nok aldri toret å gå til innkjøp av akvarium og fisk uten at noen hadde gitt meg det som en overraskelse. Hadde faktisk ikke ønsket meg det i det hele tatt. Og holdt også på å slutte helt med hobbyen etter de første 6 mnd og senest i år hadde jeg en tanke om å slutte helt, fordi jeg syntes ikke det var etisk forsvarlgi å holde fisk i akvarium. Men, man er så hekta at hele livet dreier seg jo nå om de små vesnene i akvariene mine Og det ER en fin hobby å ha for mange, spesielt for syke kanskje eller folk som ikke ellers kan ha så mye annet i livet pga begrensninger.
Men, det verste er vel her, som med alle kjæledyr ellers, at foreldre kjøper dyr til ungene sine som "leker"..... DET er nok hovedårsaken til at fisk og andre dyr må lide.
Postet 16.10.10 kl 13:26