Karantenetid for ny fisk

Inaktiv bruker
Jeg har aldri brydd meg om å ha de nye fiskene i karantene en stund før jeg har dem i akvariet, men lurer på hvor lenge må man isåfall ha dem i et karantenekarr og hvordan oppdager man om de bærer med seg sykdom/bakterier som feks de selv tåler men som fiskene man har fra før av vil bli syke/dø av? Er det nok med noen dager eller må man vente en hel måned? Jeg skal hente et par nye maller i morgen men, er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Vil helst bare ha dem rett i karret der de skal gå sammen med andre maller. . .Tror det er best for fiskene, egentlig. Men, så lurer jeg jo på hva risikoen for sykdom i såfall er. (kjøper fiskene privat)
Embla Ofelia
Jeg har aldri brydd meg om å ha de nye fiskene i karantene en stund før jeg har dem i akvariet, men lurer på hvor lenge må man isåfall ha dem i et karantenekarr og hvordan oppdager man om de bærer med seg sykdom/bakterier som feks de selv tåler men som fiskene man har fra før av vil bli syke/dø av? Er det nok med noen dager eller må man vente en hel måned? Jeg skal hente et par nye maller i morgen men, er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Vil helst bare ha dem rett i karret der de skal gå sammen med andre maller. . .Tror det er best for fiskene, egentlig. Men, så lurer jeg jo på hva risikoen for sykdom i såfall er. (kjøper fiskene privat)

Hei Embla: Selv har mesteparten av fisk jeg har kjøpt, blitt kjøpt privat. Har ALDRI hatt uhell med ny fisk, heller ingen sykdom. For det meste kjøper jeg fisk av kjent folk, eller folk jeg vet litt om. Dvs folk som har et godt ry. Derfor har jeg aldri hatt noen fisk i karantene, heller ikke følt det store behovet. Men det har seg også slik at fisk/grupper jeg kjøper stort sett skal i artskar og står klart til innkjøpet, og derfor ikke kan smitte annen fisk. Så om en skal ha fisk i karantene, evnt hvor lenge er vel avgjørende om hvem du kjøper av og om dette er folk en kan stole på
Ved kjøp fra dyrebutikk har jeg alltid fisk i karantene. Dette fordi det flyttes mye rundt på fisk i dyrebutikk, feil fisker blir satt sammen og det er mye rart som kan lure rundt i karene. Når jeg kjøper privat dropper jeg som oftest karantenetiden, med mindre det er noe spesielt som gjør at jeg vil ha dem i karantene.
Inaktiv bruker
Ok.. Ja takk for svar Ja, jeg har jo hittils hatt flaks uansett hvem jeg har kjøpt fsk av. Både privat og dyrebutikk, og aldri hatt sykdom (som jeg vet om).

Men, så var det en her på forumet som påsto at elfenbencilidene mine døde da jeg hadde kjøpt noen nye ciklider i våres (privat) . Mistet 18 fisk i løpet av et døgn da, men ikke før over en uke eller to senere. Men, hva de døde av vet jeg jo ikke. Trodde dengang det var kobberforgiftning da jeg hadde brukt temperert vann fra varmtvannsbereder i mange måneder.

Men, det var vel først senere jeg ble klar over at nye fisk kan føre med seg bakterier etc som de selv tåler men som kan gjøre andre fisk syke. Høres nå litt merkelig ut da. Men slik er det vel?

Men, i det karret døde ikke ancistrusene feks. kun ciklidene. Men, det kan jo ha vært så mange årsaker til fiskedøden, kanskje svingninger i ph eller kh også. Elfenbenciklider ( sebraciklider) sies å være så hardføre, men de er vel kanskje avlet svakere så derfor de ikke tålte så mye.

Jaja jeg gleder meg ihvertfall som en unge til å hente mine nye L-134 leopardfroskplecoer i morgen

Føles jo nesten ut som å adoptere babyer dette!
Hvor lang karantene avhenger av hvilke sykdommer du ønsker å forsikre deg mot. De forskjellige sykdommene har forskjellige inkubasjonstid og det er det du må ta utgangspunkt i.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap