- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- No3 test-farger og litt til.
No3 test-farger og litt til.
Av praktiske årsaker måtte jeg overta 18 coryer på en gang i mitt ganske ferske kar, og nå er jeg litt nervøs for hvordan filteret vil klare dette. Jeg er begynner og gikk i fella og kjøpte stripstest da jeg startet karet for nesten fire uker siden, men jeg fikk med dråpetest for NO3 sammen med fiskene nå på fredag. Bare det at han fant hverken esken, eller fargeskalaen. Skal kjøpe flere tester, men det passer ikke å kjøre til butikken før torsdag. Hvis jeg har forstått ting rett, vil en NO3-økning finne sted før det blir farlige NO2-verdier, så da holder det vel å følge med på nitrat i fire dager til.
Noen som vet hva fargene forteller? Det er Tetratest NO3, med 3 flasker og et pulver. Jeg har bruksanvisning, men ikke fargeskala. Flaskene er ca 2 år gamle - er det et problem?
Bør vannprøven tas under overflaten, ev. på hvilket dyp?
Kan jeg bruke natron til baking (natriumbikarbonat) for å øke kh, og hvordan doserer jeg i så tilfelle?
Noen som vet hva fargene forteller? Det er Tetratest NO3, med 3 flasker og et pulver. Jeg har bruksanvisning, men ikke fargeskala. Flaskene er ca 2 år gamle - er det et problem?
Bør vannprøven tas under overflaten, ev. på hvilket dyp?
Kan jeg bruke natron til baking (natriumbikarbonat) for å øke kh, og hvordan doserer jeg i så tilfelle?
Postet 17.10.10 kl 16:56
Endret: 17.10.10 kl 17:00
Postet 17.10.10 kl 17:48
Sjur GabrielNoen som vet hva fargene forteller? Det er Tetratest NO3, med 3 flasker og et pulver. Jeg har bruksanvisning, men ikke fargeskala. Flaskene er ca 2 år gamle - er det et problem?
Fargekaret er her.
Nei, det behøver ikke å være et problem. Jeg har brukt dråpetester som er eldre enn dette, og deretter sammenlignet med nye. Ingen forskjell.
Postet 17.10.10 kl 17:56
Postet 17.10.10 kl 17:58
Postet 17.10.10 kl 18:01
Postet 17.10.10 kl 18:09
Um, feil.
Du vil få en økning i NH3/NH4+(amoniakk) før du får NO2 (nitritt, giftigst) før du får NO3 (nitrat) som er rimelig ufarlig så sant du ikke har veldig høye verdier av denne. 10-15mg/l nitrat er helt normalt. NO2-test er den viktigste testen du kan få deg, og den burde du helst hatt før det kom noe fisk i karet i det hele tatt.
Om filteret ditt er innkjørt så vil du få utslag av nitritt og amoniakk samtidig, siden du da bare overbelaster filteret, istedet for i oppstartsfasen hvor du mangler bakterier og dermed får først den ene så den andre typen sluttprodukt.
KH kan økes med vanlig natron ja, jeg ville faktisk foretrukket det foran mye annet, siden natron til matbruk er særdeles rent og kontrolleres ofte (det skal tross alt spises av mennesker, så der er kravene høye).
Vær forsiktig med å øke Kh raskt, fisker liker å ha stabile vannverdier, så en grad eller 2 per dag er mer enn nok.
Ta ett litermål med vann, og sjekk hvor mye natron du trenger for å øke KH en grad der (husk å vente en tid mellom du tilsetter natron og måler, slik at det for løst seg ordentlig), så er det bare å regne om etter mengden vann du har i karet. Og når du skal tilsette i karet så løs natron i en bøtte vann, ikke tilsett pulver rett i karet.
Selv har jeg gjort alle slike endringer ved vannbytte, og rett og slett bare tilsatt vann med riktige verdier, slik at det gradvis endrer seg. Ved et vannbytte på 30% vil du da ha en 30% endring i verdier, 30% til ved neste bytte, etc.
Bare for å være på den sikre siden, hva gjør at du vil øke Kh, ikke GH?
Du vil få en økning i NH3/NH4+(amoniakk) før du får NO2 (nitritt, giftigst) før du får NO3 (nitrat) som er rimelig ufarlig så sant du ikke har veldig høye verdier av denne. 10-15mg/l nitrat er helt normalt. NO2-test er den viktigste testen du kan få deg, og den burde du helst hatt før det kom noe fisk i karet i det hele tatt.
Om filteret ditt er innkjørt så vil du få utslag av nitritt og amoniakk samtidig, siden du da bare overbelaster filteret, istedet for i oppstartsfasen hvor du mangler bakterier og dermed får først den ene så den andre typen sluttprodukt.
KH kan økes med vanlig natron ja, jeg ville faktisk foretrukket det foran mye annet, siden natron til matbruk er særdeles rent og kontrolleres ofte (det skal tross alt spises av mennesker, så der er kravene høye).
Vær forsiktig med å øke Kh raskt, fisker liker å ha stabile vannverdier, så en grad eller 2 per dag er mer enn nok.
Ta ett litermål med vann, og sjekk hvor mye natron du trenger for å øke KH en grad der (husk å vente en tid mellom du tilsetter natron og måler, slik at det for løst seg ordentlig), så er det bare å regne om etter mengden vann du har i karet. Og når du skal tilsette i karet så løs natron i en bøtte vann, ikke tilsett pulver rett i karet.
Selv har jeg gjort alle slike endringer ved vannbytte, og rett og slett bare tilsatt vann med riktige verdier, slik at det gradvis endrer seg. Ved et vannbytte på 30% vil du da ha en 30% endring i verdier, 30% til ved neste bytte, etc.
Bare for å være på den sikre siden, hva gjør at du vil øke Kh, ikke GH?
Postet 17.10.10 kl 18:09
Endret: 17.10.10 kl 18:11
Hvis du ikke har lest artikkelen om vannverdier så er det greit å få med seg den også.
Postet 17.10.10 kl 18:30
Takk for svar Siande
Først om KH og GH - Springvannet mitt fra et lite vannverk har ingen utslag på noen av dem i følge butikken og mine stripstester. Siden jeg har coryer og L144 (to platy også,så der er det et dilemma)har jeg tenkt at de fint klarer seg i veldig bløtt vann, men jeg har også lest at uten en viss karbonathardhet blir pH-verdiene lett ustabile?
Mao. vurderer jeg litt natron ved vannbytter, i tillegg til litt pH+.
NO2 og pH-test er på lista.
Verdiene på stripstesten i dag:
NO3-10/15
NO2-0
GH-4
KH-3
pH-6,8
Først om KH og GH - Springvannet mitt fra et lite vannverk har ingen utslag på noen av dem i følge butikken og mine stripstester. Siden jeg har coryer og L144 (to platy også,så der er det et dilemma)har jeg tenkt at de fint klarer seg i veldig bløtt vann, men jeg har også lest at uten en viss karbonathardhet blir pH-verdiene lett ustabile?
Mao. vurderer jeg litt natron ved vannbytter, i tillegg til litt pH+.
NO2 og pH-test er på lista.
Verdiene på stripstesten i dag:
NO3-10/15
NO2-0
GH-4
KH-3
pH-6,8
Postet 17.10.10 kl 18:35
Postet 17.10.10 kl 18:38
Sjur GabrielTakk for svar Siande :-) Først om KH og GH - Springvannet mitt fra et lite vannverk har ingen utslag på noen av dem i følge butikken og mine stripstester. Siden jeg har coryer og L144 (to platy også,så der er det et dilemma)har jeg tenkt at de fint klarer seg i veldig bløtt vann, men jeg har også lest at uten en viss karbonathardhet blir pH-verdiene lett ustabile? Mao. vurderer jeg litt natron ved vannbytter, i tillegg til litt pH+. NO2 og pH-test er på lista. Verdiene på stripstesten i dag: NO3-10/15 NO2-0 GH-4 KH-3 pH-6,8
Den platyen er litt vrien ja, det kan jeg se. Jeg ville nok helst solgt/gitt bort platyen, og heller funnet en fisk som passet bedre inn, så kunne du gjort forholdene helt optimale for alle fiskene, men det skal vel gå å lirke vannverdiene til noe alle kan leve i ihvertfall. Lykke til
Ikke dumt tenkt Den KH du har er mer enn nok til å holde en sur pH stabil, så det er strengt tatt ikke nødvendig. Men har du lyst til å prøve så er det ingenting i veien for det.
Det er forøvrig en trøst til, med såpass med ioner i vannet er sannsynligvis stripstesten noen lunde ok. Om du har veldig lite ioner i vannet vil stripstesten kunne gi helt ville resultater (derfor er folk så hissige på dråpetester), men du har ihvertfall såpass at de nok er noen lunde til å stole på, selv om jeg fortsatt ville byttet til dråpetester så fort som mulig.
Postet 17.10.10 kl 18:44
Dagens verdier i karet er bra de, men det er jo justert med en pH+ der det stod at den også økte KH, i tillegg har jeg brukt GH/TH+ foreløpig. På sikt blir det enklere og billigere med natron og litt pH+, om jeg bare har fisk som synes GH-0 er greit. Tenker som du nevner at jeg bør ta ut platyene og rendyrke karet med fisker som liker det vannet jeg har i springen med minst mulig justeringer (pH5,8-6/GH&KH-0 og ikke klor). På den annen side ser platyene ut til å trives utmerket som det er nå
Men det er bare to dager siden befolkningen i karet økte med 18 fisk på en gang, så jeg er spent. Slik jeg tolker det som har kommet fram, vil jeg ikke få et forvarsel på nitratmålinger før nitritten også er der, forutsatt at filteret er innkjørt etter ca. 4 uker (filteret var bare ute av drift 3-4t da jeg overtok, så antagelig overlevde bakteriene flyttingen)
Hvor raskt utvikler problemene seg dersom filteret ikke takler den brå ekstrabelastningen?
Men det er bare to dager siden befolkningen i karet økte med 18 fisk på en gang, så jeg er spent. Slik jeg tolker det som har kommet fram, vil jeg ikke få et forvarsel på nitratmålinger før nitritten også er der, forutsatt at filteret er innkjørt etter ca. 4 uker (filteret var bare ute av drift 3-4t da jeg overtok, så antagelig overlevde bakteriene flyttingen)
Hvor raskt utvikler problemene seg dersom filteret ikke takler den brå ekstrabelastningen?
Postet 17.10.10 kl 19:11
Endret: 17.10.10 kl 19:12
Sjur GabrielDagens verdier i karet er bra de, men det er jo justert med en pH+ der det stod at den også økte KH, i tillegg har jeg brukt GH/TH+ foreløpig. På sikt blir det enklere og billigere med natron og litt pH+, om jeg bare har fisk som synes GH-0 er greit. Tenker som du nevner at jeg bør ta ut platyene og rendyrke karet med fisker som liker det vannet jeg har i springen med minst mulig justeringer (pH5,8-6/GH&KH-0 og ikke klor). På den annen side ser platyene ut til å trives utmerket som det er nå :-) Men det er bare to dager siden befolkningen i karet økte med 18 fisk på en gang, så jeg er spent. Slik jeg tolker det som har kommet fram, vil jeg ikke få et forvarsel på nitratmålinger før nitritten også er der, forutsatt at filteret er innkjørt etter ca. 4 uker (filteret var bare ute av drift 3-4t da jeg overtok, så antagelig overlevde bakteriene flyttingen) Hvor raskt utvikler problemene seg dersom filteret ikke takler den brå ekstrabelastningen?
Om platyene: problemet der er at det er fryktelig vanskelig å se på en fisk om den trives helt eller delvis, men over tid viser det seg med sykdom. men da er det jo litt sent, dessverre.
Nei, nitrat (NO3) er et resulatet av nitritt (NO2), så da sier det seg selv at det ikke nytter å måle nitrat for å oppdage nitritt. Bla litt mer i den artikkelen som loomis linket til, slik at du er sikker på at du kan rekkefølgen på amoniakk, nitritt og nitrat, da klarer du deg gjennom det meste
Om det er 2 dager siden de nye fiskene kom så ville du nok sett nitritt allerede. Vær ekstremt forsiktig med foringen de neste ukene. så er du helt sikker, og sjekk vannverdiene dine (stripsene viser jo NO2, og strips er bedre enn ingenting) hver dag noen dager framover, så rekker du å oppdage det om det blir noe galt. Skulle det dukek opp noe nitritt (og amoniakk) så er det store, daglige vannbytter som gjelder for å tynne ut mengden giftstoffer i vannet.
Postet 17.10.10 kl 22:13
Nå har jeg lest artikkelen igjen Siande, og ser at jeg har forvekslet rekkefølgen i prosessen, ja. Man lærer så lenge man lever
Karet har hatt 2 L144 og to Platy de siste to ukene før de 18 coryene kom på fredag. Stripstesten Tetra 6-1 skal bli godt synlig rosa på NO2 før 5mg/l, men er kritthvit i dag også, men i dag får jeg litt svakere farge på nitrat enn i går. Ellers likt, og alle er aktive og oppfører seg ellers normalt
Det viser seg at jeg også fikk med et testsett (dråpe) fra Sera, der det er NO2/pH/GH/KH, men det er fra 2004, så det kan jeg kanskje ikke stole på? Ser ikke datostempling noe sted.
Bi-spørsmål: Har hørt at man kan regne 1cm fisk pr. liter vann for å ikke overbelaste filter og mht. dyrevelferden generelt? Dvs. at jeg kan ha 2meter fisk i mitt 200ltr.
Karet har hatt 2 L144 og to Platy de siste to ukene før de 18 coryene kom på fredag. Stripstesten Tetra 6-1 skal bli godt synlig rosa på NO2 før 5mg/l, men er kritthvit i dag også, men i dag får jeg litt svakere farge på nitrat enn i går. Ellers likt, og alle er aktive og oppfører seg ellers normalt
Det viser seg at jeg også fikk med et testsett (dråpe) fra Sera, der det er NO2/pH/GH/KH, men det er fra 2004, så det kan jeg kanskje ikke stole på? Ser ikke datostempling noe sted.
Bi-spørsmål: Har hørt at man kan regne 1cm fisk pr. liter vann for å ikke overbelaste filter og mht. dyrevelferden generelt? Dvs. at jeg kan ha 2meter fisk i mitt 200ltr.
Postet 18.10.10 kl 16:24