Nytt akvarium

Hei

Nå har vi fått igang et nytt akvarium her, det er på 280 Liter, og har nytt filter.

Akvariet er brukt, men har stått i en garasje i 5-6 år. Guttungen er i hvertfall storfornøyd.

I går ble grusen vasket, akvariet vasket, og fyllt med vann, og filteret startet.

Vi har bestillt plantoppsett, og dette kommer til oss i slutten av uka, og tenkte sette de inn da....

Fisk, ja... det må vi ta når tiden er inne for det, men når er det???

Kan noen så hjelpe meg med den videre gangen nå???

Hva bør jeg gjøre for å få dette igang på en grei måte.... Vi er nybegynnere, og har et lite akvarie på 22 liter fra før, hvor det går noen Guppyer, og en slørhale.... hadde tenkt disse skulle flytte etter hvert, men ønsker jo de overlever....

På forhånd takk...
Du finner mye verdifull informasjon i artikkelsamlingen, både under akvarieskolen og i de andre kapitlene, for eks. her:
Oki,Takker.. leste i forumene her om oppsett, og blei litt matt, for det virka jo som en hel vitenskap, med salmiakk, målinger, mer salmiakk osv.....

Men da ser det ut for at det finnes måter for nybegynnere også....

er det noe poeng å bruke noe av vannet fra det akvariet vi har i drift, for å stimulere til de bakteriene som skal igang i filteret?????
Selve vannet har lite betydning.
Det er filterguffa( dritten ) som den gamle pumpa di har samlet opp(inneholder) som kan gjøre nytte på seg i det nye filteret.

dette med salmiakk har jeg ikke erfaring med så jeg ville bare tatt filterguffe oppi den nye pumpa fra den gamle pumpa(filteret)

Husk at du og flittig tester vannet sånn at du holder et øye med verdiene.

Takker.... problemet er jo bar at det er så lite guffe i den gamle, for det er jo ikke store greia det..... mens den nye filteret jo er reine "fårikålgryta", men får prøve å få i litt....

og så teste ja..... men i et såpass svært kar (280l), kan det vel ikke bli særlige verdi-endringer før det er godt med liv oppi der???
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap