*roper på 530!!*

Jeg rakk ikke svare deg før tråden ble stengt, men vi kan diskutere vannverdiene mine her, hvis det er i orden?

Ja, jeg kjørte altså inn med ammoniakk, og fikk saaaaakte men sikkert gode prøveresultat. Jeg hadde et lite opphold med ammoniakken i forbindelse med ferie, men sprøytet inn en del ekstra før jeg dro, og startet rett på igjen med det samme jeg kom hjem.
Sluttet så å sprøyte inn ca 2 dager før fisken skulle i (da hadde jegg hatt fine prøver i en uke), og tok et svææært vannbytte dagen før fisken kom oppi. "Vasket" da også filteret, og tok skikkelig rengjøring av karet med algeskrape og diverse. (Ingen alger der, men ville liksom vaske skikkelig. Og filteret ble så klart ikke vasket, men klemte bare av litt gørr i en liten bøtte akvarievann.)

Spørs om rengjøringen ble for mye, for nitritt har jeg i allefall fått.....*knurr*
Og nå er jeg altså på jakt etter filtergugge, hehe.:P
Problemet ditt var at du skylte pumpen før innflyttning av fisk. Dette vil minke bakteriene som allerede var der, og som er ganske få etter en fiskeløs innskjøring. Man trenger ikke skylle filteret før det er blitt merkbart tregere.
Det var akkurat derfor jeg "vasket" det.:P Fullt av planterester og sand faktisk.
Men jeg burde nok ha ventet litt med det.

De skal ikke ha vært så få etter en ammoniakkinnkjøring, som det kan være etter en fiskeløs innkjøring (uten ammoniakk), men likevel ble det vel for lite etter filtervask.
Hvilken tråd ble stengt?
Vrient å svare på, ettersom jeg har mest den praktiske erfaringen fra egne kar, og ikke vært utsatt for slike "spesialvarianter" som dette. Husker ikke noe fra litteraturen jeg leste før jeg skrev artikkelen om fiskeløs innkjøring, som kan gi noen pekepinn.

Kaster inn noen spørsmål:
Hvor langt opphold hadde du i ferien? Kan bakteriefloraen ha fått en knekk?

Ga litt ekstra ammoniakk før du dro, kan det ha vært så mye at du faktisk tok knekken på endel av bakteriene? De tåler ikke hva som helst av konsentrasjoner.

Hvor mye ammoniakk brukte du i hver dose? Mye nok til å forberede for antall fisk?

Da du foretok den grundige rengjøringen, brukte du akvarievann eller i et hvert fall temperert vann? I motsatt fall ble det reduskjon av bakterier.

Ved vannskifte, suget du også opp sand? Bakterier sitter også i bunnsubstratet og noen kan ha blitt borte i den forbindelsen.

Jeg har alltid satt inn fisk dagen etter at jeg sluttet med ammoniakk og foretok vannbytte for å være sikker på at bakteriene ikke "sultet" før fiskene kom oppi.

Som du skjønner har jeg ikke noen enkel og rett frem løsning på dette problemet. Heller vel til at du på en eller annen måte har fått redusert bakteriemengden, og da helst gjennom rengjøringen av filteret.
Hvis en slik skulle dukke opp, er det flott om du skriver litt om det.
Satt du inn mange fisk første gang, og hvilke fisker? Det kan jo ha spillt en rolle, siden filteret ikke alltid tåler at masse fisk blir satt inn på en gang.
En annen ting jeg tenkte på i forbifarten:
Er akvariet ditt stort, og hvilket filter/pumpe er det du bruker. Det kan jo også ha en sammenheng..
Hva er vannverdiene på nå, og hva var de i starten?
Hadde vært fint å vite for sikkert flere enn bare meg, siden artikkelen om amoniakk som start av akvarium er veldig ny, og det ikke er så mange som har gjort det på den måten.
(Tenkte selv å prøve neste gang jeg starter nytt akvarium).
Julnil: Jeg vil ikke ta opp hvilken tråd som ble stengt her, siden det var en grunn til at den ble stengt. Vil ikke at denne tråden også skal stenges.

530: (Hadde skrevet langt og utfyllende svar, men det forsvant.... Så bær over med min kortfattethet.) Opphold på 4-5 dager i ferien, 12 ml salmi før jeg dro (dobbel dose).

Ga 6 ml Salmi hver dag, skulle være nok til å forberede til fisk i følge regnestykke jeg fant i en tråd der du hadde delt erfaringer.

Brukte akvarievann ved filterrengjøring.

Sugde opp sand ja, men det dekket knapt bunnen på bøtta. Mulig det forsvant 2-3 dl til sammen.

Har ingen nåværende løsning jeg heller, annet enn desperat jakt etter en filterguggedonor. Lurer på å spørre dyrebutikkene rundt her om jeg kan få litt gugge av dem. Er det en OK ting å spørre om, hehe?
Planlegger innkjøp av et mindre kar (mellom 20-60 liter), og skal forsøke Salmi da også. Må bare vente på at jeg får bedre tid til å faktisk skjøtte 2 kar. Så får vi se hvordan det arter seg.

Kine Kristine: Satte inn 10 skjørtetra, men det skulle være greit når man kjører Salmiinnkjøring, siden man da forbereder filteret på mange fisk med en gang.
Akvariet er 140 liter, med rundt 20-30 liter sand, så rundt 110 liter vann. Filteret er et Am-Top Pro 1000 l/t.

Vannverdiene er nå (nå er det over 1 døgn siden forrige vannskifte) på rundt 0,2 nitritt. Akkurat i grensen mellom gul og rød på skalaen på kanten på JBL-testene.:S
I starten av innkjøring var de så klart på 0,0. Men har vært helt oppe i 0,8 og over. Før jeg satte inn fisk var nitritt på 0,0 igjen.

Salmiinnkjøring krever i allefall at man er nøye og grundig i det man gjør. Mulig at jeg kan ha vært litt slurvete? Og at det er derfor det har gått en smule skeis for meg nå.

Verst er det vel at jeg har mer fisk på vent (bestilte før jeg fikk nitritt, siden jeg trodde filteret var innkjørt)... Dyrebutikken huser dem for meg, men de begynner nok å miste tålmodigheten. Så jeg forsøker å få tak i filtergugge raskest mulig, så jeg kanskje får filteret greit til å ta i mot ny fisk snart.
Høres ikke ut som om det var for få liter eller for liten pumpe som er problemet
Da var det nok kanskje oppholdet du hadde som kan ha ødelagt for deg.

Tror dyrebutikken mer enn gjerne vil hjelpe deg med å låne filterguffe hos dem. Da blir de også raskt kvitt fiskene de passer på for deg.
Kanskje de ikke forstår helt hvordan det kan fungere (hvis de ikke vet om nitrittsyklusen), men da kan jo du forklare de syklusen slik at de lærer noe nytt, og blir flinkere selgere
Jeg kan ikke se at du har gjort noe betydlig feil som skulle gi slike utslag. Det som skjer når du har fisk i karet, er jo at du får en konstant tilførsel av ammoniakk fra fiskene. Dette skal, som du nå vet alt om, brytes ned til nitritt og deretter til nitrat. Har du sjekket ammoniakkverdiene nå? Er de null eller tilnærmet null, går i et hvert fall den delen av prosessen bra. At nitritt henger igjen, kan kanskje ha sammenheng med at forholdene ikke har vært helt optimale for den bakterien som omdanner nitritt til nitrat. Jeg heller til å tro at dette løser seg, også uten at du har i filtergrums (se tråd om filtergugge), men du må nok holde nøye øye med verdiene samt om nødvendig foreta vannbytter.
Lykke til.
I dag har ting virkelig gått mot meg.

Ikke kunne dyrebutikken som passet fiskene gi meg filtergugge (filteret lå slik til at det var "umulig" å få tak i gugge), men jeg måtte også pent hente fiskene i dag!:O

Så nå har jeg tanken full av fisk.... De sendte med meg et middel som skal fjerne nitritt, men det vet jeg jaggu ikke om jeg stoler på... Har hatt oppi anbefalt dose, men forbereder meg på lang tid med vannskifter fremover.

Huff, nå er jeg både skuffet og sint... For ikke å snakke om redd for fiskene mine.

Jaja, ikke så mye annet å gjøre enn å følge med på vannverdiene og evt. bytte vann jevnlig.
I morgen skal jeg få tak i husbrannslange, og se om jeg får ordnet meg et slags system så det blir lettere å bytte vann. Pr. i dag har jeg bøtte-hevert-systemet, og det blir tungvindt i lengden når 60% vann skal byttes hver dag, hehe.:P
Forresten...fiskene svømmer ofte motstrøms mot filteret. Akkurat som om de leker. Er dette normal adferd, eller tyder det på at noe er galt (med vannet)?
Fatt mot! Du har jo gjort ting riktigere enn mange av oss andre da vi startet, så du fortjener virkelig at dette går etter boka. Fisken er i gode hender, og med test av vannet og vannskift når det trengs går det veien, skal du se. Var selv veldig flink ved første oppstart, syntes jeg, men du verden så feil jeg tok. Det er jo heldigvis så ufattelig mye å sette seg inn i! Men som min kloke far sa da jeg sukket litt over vannbytter og kjemiutfordringer:"Det er da ingen vits i å ha en hobby som ikke tar tid, jenta mi!" Og det har jeg blitt gammel nok til å gi ham rett i :o)

Og surfing har jeg valgt å tolke som fryktelig moro, de driver med det stadig vekk her også...
Gjør målinger ofte slik at du ser om det virkelig er så dårlig stell med filteret at du må skifte så mye som 60% hver dag, kan hende klarer du deg med mindre.
Det middelet du har fått med deg vil ikke i seg selv bety noe særlig, men det vil antagelig gi de bakteriene du har mer sporstoffer som er nyttige for dem slik at de kan formere seg raskere, og det er jo bra.

Det at fiskene svømmer motstrøms har jeg også sett i mitt største kar. De svømte motstrøms og så lot de seg formelig seile avgårde medstrøms. Kan hende det ligger i genene til fiskeslag som normalt lever i elver og bekker med strøm. I alle fall morsomt å se på.
Okei, litt lettere til sinns nå kjenner jeg, etter å ha lest innleggene deres. Har byttet 20 liter vann nå, og skal teste i morgen tidlig før skoletid. Hvis jeg rekker det da... Travelt å være sykepleierstudent.:P

Forresten kan jeg fortelle at det som svømmer rundt i karet her nå, er følgende:

De "gamle" beboerne:
10 skjørtetetra
1 anscistrus ved navn Anton

Og de nye innflytterne:
2 båndgurami foreløpig navnløse
10 kuhliiål

Båndguramiene er jeg fryktelig spent på, for de var helt grå av stress da jeg hentet dem. Lang reisetid (fra Sverige) og ikke helt optimale forhold i butikken... De begynner å farge ut, men jeg "frykter" jeg har fått to hunner og ikke en hann og en hunn slik jeg ba om.:S Jaja, da får jeg enten bytte en i en hann eller kjøpe til to hanner.

Kuhliiålene er definitivt de kuleste fiskene jeg har møtt. Ganske så tynne, så de trenger å fetes opp litt, men ellers forholdsvis spreke. Bortsett fra en slapp stakkar som halvveis fløt med buken opp da jeg hentet dem. Stress det også antar jeg.
Han har kommet seg litt etter å ha blitt sluppet opp i karet, så jeg håper han berger natta. Gjør han det, regner jeg med at han klarer seg.

PS: kuhliiålene og skjørtetetraene får nok ikke navn, siden jeg aldri i livet vil klare å skille dem fra hverandre.:P Bortsett fra to av tetraene. Den ene er liten og "tøff i trynet", så han skal få et passende navn etterhvert. Den andre er den største, og antageligvis den gamleste siden han begynner å bli blass og grå i stripene sine. Han har fått navnet "Big fat Willie".:P
Holdt forøvrig på å skremme livskiten ut av ham den første dagen da jeg puttet hånda oppi for å rette på en plante. Men han kom seg fra sjokket uten andre mèn enn et mulig minihjerteinfarkt. Litt hvile og en smule hyperventilering under pumpa, så var han i form igjen.

(Nå begynner jeg å ha så mye på hjertet at jeg snart må gjenoppta akvarietråden min.)

Nå er det kveld her. Natt natt!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap