Akvariestørrelse + kuhliåler??

Jeg ønsker å kjøpe et akvarium mellom 30L - 45L. Hvor mange kuhliåler vil jeg få plass til? Etter akvarieboken sies det at for hver cm trenger fisken to liter med vann. Det vil si 42L for tre kuhliåler på 7 cm. Kan dette stemme? Jeg vil minst ha tre-fire åler. Vil ikke ha annet enn åler til å begynne med. Hva er cirkaprisen på kuhliåler, og på akvariestørrelsene som er nevnt over?


Takk for svar!
Inaktiv bruker
Cm regelen er ikke så veldig til å stole på
Man må også se an fiskearten og om det er en stimfisk, slik kuhliålen er. Den vil helst være i en gruppe på noen individer. for å føle seg trygg, ellers vil den forsøke å skjule seg og kanskje også grave seg ned.

Vær obs på at de blir større enn 7 cm. Har selv en gruppe på 9 stk hvor de største nå er på ca. 10 cm. De skal visstnok kunne bli ca. 12 cm SL (Standard Length, dvs. uten hale medregnet).

Når det er sagt er Kuhliålene artige fisker, og hvis du bestemmer deg for å kjøpe de så tror jeg du ikke blir skuffet. Ville nok anbefalt et større kar enn det som er minstemålet anbefalt på profilen til ålene her på Akvaforum. Vær også klar over at de kan havne utenfor akvariet ditt om du ikke har tett lystopp, da de er svært aktive og superraske til tider.

Har ikke peiling på priser på kar eller åler, det varierer fra plass til plass i landet og om du velger privat selger framfor butikk.

Lykke til uansett
Har 45 liter med 2 kuhli åler i. Det er bare å ha mange fler. Jo fler u har jo mer morro er det for de. Jeg kunne tenkt meg 8 av de hos meg.
Du har fått svar på det meste utenom prisen, men den varierer jo etter hvor du bor. I Skien har jeg derimot sett dem opptil flere steder og pris ligger på rundt 30 til 50kr per stykk.
Her på profilen anbefales det minst 40L, men hvor mange åler(max) kan jeg da ha i et så lite akvarium tror dere?
Jeg ville hatt 6 stk uansett. Min erfaring er at de ikke trives om de er få, de blir sky og gjemmer seg.

Jeg har 13 stk i 240 literen min, de er aktive og morsomme fisk. De jeg har som er voksne (som er godt over 7 cm, vil tippe de er 11-12), holder seg mer i ro, mens de yngre virrer frem og tilbake og er mer aktive.
Inaktiv bruker
Du kan ha ganske mange i en 40 liter, kommer jo an på hvor godt filter du har osv men så mye plass trenger de egentlig ikke. Selv om noen mener at disse trenger minst det dobbelte fordi de svømmer mye ( om nettene ) Tror egentlig at innredningen er viktigere enn antall liter!

Jeg har bare to stk i en 43 liter, og den ene er mer sky enn den andre. Den ene er altså mer frempå og kommer gjerne frem for å få mat osv på dagtid, mens den andre gjemmer seg. De trenger en del gjemmesteder, planter osv og gjerne litt mye sand da de liker å grave seg ned i sanden også. Mine trives utmerket sammen med ancistrus og reker.

Jeg skulle gjerne hatt fler, men så leste jeg at de gjerne rømmer ut av akvariene hvis man ikke har heldekkende glass / lokk på. Så derfor tore jeg ikke kjøpe flere når jeg så dem til salgs nylig. Men, de to jeg har nå har ihvertfall aldri rømt. Så man kan vel ha flaks eller uflaks med dem sånn. Jeg kjøpte mine privat og de er voksne, men jeg aner ikke hvor gamle de er.

Pris på kuhli som ikke er voksne er her i vestfold ca 35 kr i dyrebutikker. Det synes jeg er veldig rimelig. De kan jo bli 20 år gamle.
Takk for alle svar!
35 kr var ganske billige! Jeg har vært og kikket i dyrebutikken her i Bodø i dag, og de kostet 48 kr! Akvarium på 45 L koster 1000 kr ca. Har ikke funnet noe brukt på 40-50 L her i nærheten.
Inaktiv bruker
Det var dyrt for et så lite akvarium Men , spørs jo på hvilket merke man kjøper. Jeg har et Nanoo cocoon new edition2 nr 7 på 43 liter og det ga jeg 1300 for. Da fulgte det med bra lys 26 watt og hangonfilter. Å ha bra nok lys i akvariet er viktig både for at man skal kunne se fiskene godt og for at plantene skal kunne vokse. Så 26 watt er påkrevd selv i et 40 liters mener jeg.

Men, jeg bruker ikke det lille filteret i 43 literen, der har jeg en utvendig Eheim 2222 og den kostet 1300 den også. Så bare akvarium med filterpumpe, varmekolbe og lys kostet dermed ca 3000 kr. ( jeg har en spesiell uknuselig varmekolbe med overopphetningssikring)

Kjøper man et utvendig filter til et lite akvarium, så pass på å sjekk at det passer og at ikke slanger og alt er for stort dimensjonert. Eheimpumpene er velegnet da. Eheim 2224 er vel egentlig like greit å kjøpe da det knapt er noen forskjell i pris på 2222 og 2224.

Hangon filteret kan jo være bra nok om man har få fisk og om man modifiserer det godt. Jeg har modifisert det og bruker det på en 23 liter med reker. dvs at jeg har byttet ut det filtermaterialiet som følger med, og lagt inn blåfiltermatte og sånne filterkuler istedenfor det som fulgte med. Da får du en mye bedre kapasitet.
Men, jeg synes ikke noe om disse hangonfiltrene egentlig, de vibrerer veldig og lager vibrasjoner i hele akvariet. De er dog veldig praktiske på så små karr, siden de ikke tar opp plass innvendig. Hvis du vil se hvordan jeg har modifisert det kan du sjekke profilen min og rekeakvariet på 23 liter der. Har lagt ut bilde av det flteret

Men, 23 literen kjøpte jeg brukt for 300 kr bare. (+ varmekolbe og lys) Nytt koster et tilsvarende 900 i butikken ser jeg, uten filter og kolbe, og det er jo ikke plass til noe hangonfilter uten å fjerne topplokket og lyset. Derfor satt jeg heller på en annen akvariumbelysning der. Arcadia arcpod. De er kjekke, men som sagt, 11 watt er litt lite, og de er egentlig litt vel dyre. Vet ikke om man får dem i sterkere enn 11 watt, men da er de sikkert enda dyrere også. Du får dem dog til ca halv pris av butikkpris på nett.

Og mitt brukte akvarium er helt ripefritt og som nytt. Så det kan lønne seg å kjøpe brukt akvarium.

Men, man må regne på det da, for kjøper du feks innvendig filterpumpe eller et hangonfilter, varmekolbe og lys så blir jo bare det minst 700 kr også!
Så sant ikke alt følger med da, og det gjør det jo oftest på brukt.
Mye å spare, men så etterhvert finner man kanskje ut at man vil ha et bedre filter, eller bedre lys eller.. . ja det er alltid NOE

Derfor er det nok best å planlegge litt og tenke nøye igjennom ting før man kjøper noe. Selv er jeg kresen og vet nøyaktig hvordan jeg vil ha både akvarium, belysning og filterpumper...og alt annet. Litt av gleden er jo å få det akkurat slik du selv vil ha det. Og det kan endre seg med tiden når du får mer erfaring også!

Å ha en veldig bra filterpumpe er det viktigste uansett hva slags fisk du skal ha og uansett akvariumstørrelse. Derfor syne sjeg utvendig filterpumpe på små karr er det beste. På litt større karr er det enklest med innvendig filtersystem. Og på Juwelakvariumene følger det jo med innvendig filterpumpe som er en boks hvor man også putter inn varmekolben. De er enkelst å rense - enklere enn alle andre! Så om du kan få plass til et litt større akvarium, og enten da kjøpe juwelakvarie eller selv bygge et innvendig filter etc så er det enklest og minst jobb i lengden. Utvendige pumper er det jo alltid litt jobb med å rense slangene osv.

Så klart det er dyrt med en gang man starter opp et akvarium, sand og planter kommer i tillegg, og fisk og fiskemat selvsagt. Men, etterhvert blir det jo minimalt med utgifter!

Med tanke på alt annet vi sløser penger på, så er det vel egentlig ikke så ille? Hvis vi kjøper oss andre ting så tenker vi sjelden så veldig nøye på pris eller regner ut hvor mye vi har brukt på småting og tull som vi kanskje ikke trengte.

Tør nesten ikke nevne hvor mye penger jeg har brukt på akvariehobbyen min så langt altså ...hehe.. trøster meg med at jeg hverken røyker eller drikker og at jeg isteden bruker pengene på hobbyen min



Jøss, dette må du roses for. Mye nyttig informasjon jeg skal ta med meg videre! Jeg har prøvd å lete etter et brukt, men det er veldig lite av sånt her i Nordland. Har til og med sjekket Sverige uten funn. Jeg vil jo helst slippe å frakte det altfor langt med tanke på at det kanskje blir ødelagt på turen. Eller tåler de mye? Jeg ønsker jo helst et lite akvarium til å begynne med pga plass og økonomi. Ser jo at det er mye av de større akvariumene som selges.
Jeg må sjekke merket på det akvariumet jeg så på i dag. Og hvilket lys som fulgte med. Jeg mener det var 1000 kr for både akvarium og lys, pumpe, og filter..
Inaktiv bruker
Må bare si at disse fine nano cocoon karrene er ca halv pris i sverige i forhold til i Norge. Det gjelder kanskje andre akvarier også. Så det lønner seg så absolutt å ta turen over om man ikke bor så langt fra grensen Akvariene er jo pakket inn som regel og tåler da litt..

Her som jeg bor så ligger prisen på Kuhlii-åler på 39kr pr.stk
I går kjøpte jeg 6 kuhlii åler selv, og der betalte jeg 29 kr per.
Jøss, dere har såpass billige åler, altså! Jeg skal begynne med et par neontetra før jeg kjøper Nord-Norges dyrere åler. De koster 22 kr/1 neontetra, og 18 kr per fisk når du kjøper fem.. Hva er prisen hos dere??? Gratis? Hehe.
Neontetra koster 9 kr stk på Tropehagen/Tam butikkene nå
Det er jo nesten gratis, det! Synd ikke Tropehagen er her i Bodø.
Inaktiv bruker
Svein Kjønnås
Neontetra koster 9 kr stk på Tropehagen/Tam butikkene nå



Det synes jeg nesten er for billig
Tilfeldig bekjentskap
© Thor Even Kipperberg
Reklame for plussmedlemskap