Sirkulasjons pumpe..

har en sirkulasjons pumpe i et 10 liters akvarie til reker og yngel...
men det er jo ingen filter i denne pumpen.bare den svampen som er på innsuget..
hvordan kjøper man inn ei sånn pumpe..?
kjører man inn denne oumpen på en annen måtte?
merke er zolux. førlger med dette.
Inaktiv bruker
Så merkelig. Det står jo "komplett" på akvariet i annonsen Da burde det følge med et filter! Har aldri sett sånne før, så jeg aner ikke, men legg ut et bilde som man kan se litt bedre hva som egentlig er der?
her er en video av dette akvarie men bare eg har 10 literen

her ser du pumpen/filtere...
Inaktiv bruker
Ser ut som om det følger med et slags filter der, eller at det liksom skal fungere som filter da Hvor effektivt det er, aner jeg ikke. Men selv små reker trenger jo filter, spesielt om man har mange i et så lite karr.

Hvis det ikke er nok så kan du kjøpe et hangonfilter, de koster ikke så mye, (søk på nett så finner du nok priser) men kjøp da helst det største beregnet til 100 liter. Det har jeg på mitt 23 liters akvarium. Tror det kostet 200 kr.

Du kan også kjøpe et av de mindre filterne, men det er så liten forskjell i størrelse og i de små er det liten plass å sette inn litt ekstra filtermedie eller å modifisere filteret slik jeg har gjort.

Da kan du bruke et slikt hangonfilter istedenfor det som fulgte med på akvariet. Det er sjelden jeg trenger å rense det, kanskje en gang hver 4e mnd så må jeg skylle litt på den svampen som sitter på innsuget, ellers går det helt greit. Jeg har puttet inn blåfiltersvamp og filterkuler for å få en bedre effekt av filteret. Det beste er jo å ta litt filtermedie fra en innkjørt filterpumpe dersom man har det fra før av. Da får man med seg de gode bakteriene over i det nye filteret og de sprer seg med en gang.

Jeg har altså reker i det 23 liters karret, med hangonfilter på. Hangonfilteret har en svamp på innsugsdelen, men jeg tetter det også helt under med litt filtervatt. Ellers kan nok rekeyngel bli sugd inn i filteret. Bare bruk en bitteliten dott med filtervatt der, og den kan du skifte ofte, eller om du merker at det blir dårlig trykk i pumpa. Grums og slikt kommer setter seg jo der.

Hvis du ikke har filtervatt kan du bruke noe annet, det skal veldig lite til for å tette, men det skal jo også kunne komme vann inn da, så helt tett må det ikke være

Plussmedlem
thomsen
men det er jo ingen filter i denne pumpen.bare den svampen som er på innsuget..

Svampen er filteret.
Vannet blir sugd gjennom svampen. Det må ikke være dekket av plastikk for at det skal kunne kalles et filter.

Kjøres inn som andre filter.
Eventuelt så kryster du denne svampen i en bøtte med møkkete filtervann fra et annet filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap