Både invnendig og utevendig filter?

Inaktiv bruker
Hei.


Kommer mest sannsynlig til å kjøpe et nytt (brukt) 325 liters akvarium i morgen. Det innvendige filteret jeg har nå holder for opptil 200 liter. (står det på pakken i alle fall)


Så lurte jeg på om det ville fungerer om jeg bruker et utvendig filter i tillegg? Noen rett bortafor meg selger en brukt TetraTec EX600 som tar 120L , svir litt å måtte "kaste" det innvendige å kjøpe et nytt utvendig til godt over 1500 "/

Vil dette bli en OK fungerende løsning?
Jeg ville lagt noen kroner i å få et skikkelig utvendig filter til et såpass stort akvarium. Pumpa er jo akvariets "hjerte" og har du for lav kapastet på pumpe / filer så blir det garantert trøbbel med vannkvalitet, alger, grums, nitrit, lukt, fiskedød osv osv. ikke dimensjonert/ gammelt utstyr har knekket interessen for akvarium hos mange......

Den gamle pumpa får du sikkert brukt for når du får litersyka og må ha flere kar, eller at du får yngel og må ha deg et lite oppforingskar!

Wobbler
Inaktiv bruker
Takker for svar

Regner med at det er Eheim jeg skal gå etter da. Noen preferanser på hva jeg burde velge?
Jeg har gode erfaringer med Eheim Pro II 2028 til akvarier på ca. den størrelsen. Vil du ha en litt nyere modell, tror jeg det tilsvarende Pro III-filteret heter 2075.
Plussmedlem
Hvis filtrene kombinert hadde godt oversteget de 325 literne du har, tror jeg det ville vært en ok løsning. Men siden de til sammen er mindre enn volumet på karet, er det nok som det foreslås over best at du investerer i et nytt og kapabelt filter.
Jeg er enig med Kampfisk: Eheim 2028 eller tilsvarende. Alternativt et 2026 eller 2024 sammen med det innvendige filteret du allerede har.
Inaktiv bruker
Takker for svarene.

Kjøpe faktisk akvariet og med fulgte det et innvendig filter som tar ca 250L , så har da tilsammen en sirkulasjon som kan holde opp et 500L akvarium.

Etter å ha sett litt på prisene til Eheim Pro filterne innser jeg at budsjett mitt ikke holder mål , men kan jo enten prøve å få en bedre betalt jobb, eller kjøpe brukt :P
Er jo andre valg av merker da.
Jeg har både eheim22?? (husker ikke resten i farten), fluval 405 og am-top 3338 utvendige pumper hos meg.
Alle gjør jobben sin utmerket og har ikke noe negativt og si om noen av de
Jeg har en Am-Top 3337, den ligner ganske mye på Eheim 2028 og koster mye mindre. Hvis budsjettet er trangt, er Am-Top et alternativ som er verdt å sjekke ut.

Men uansett hva du eventuelt kjøper: Når du kjøper utvendig filter, sjekk om du får med filtermateriale eller ikke. Hvis ikke, må du budsjettere med mange hundrelapper for å kjøpe det separat.
To filter-pumper
En fordel med to filterpumper er at du kan "trikse" litt mer. Du kan f.eks bruke innerfilteret hvis du skal koble på UV-filter, eller du kan bruke det hvis du skal starte opp flere kar, eller ha det i et karantenekar.
Jeg har fylt opp et lite innerfilter med blåsvamp og filtervatt og bruker det som "mekanisk" filter. Det fanger opp småpartiklene i vannet når fiskene roter, og vannet blir helt klart. Tror det har vært med på å få vekk rødalger / penselalger også.
Svampebitene skyller jeg bare under springen og vatten bytter jeg ut med ny. Trenger ikke tenke på filterbakteriene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap