Ny sand til nytt akvarium :-)

Hei!
Idag tok jeg en kjapp tur ned på dyrebutikken for og kjøpe 120literen! Endelig er den i hus
Men på kjøpet så måtte jeg selvfølgelig ta med meg en 10kg pakke med sand, problemet er; når sanden er helt ny(ligger enda i posen), så må den jo vaskes før jeg legger den i akvariet. Men hvordan vasker jeg den?
I mitt forrige akvarium så hadde jeg grus, så da var det lett match, men hvis jeg f.eks siler denne sanden så går den vel rett igjennom de små hullene?

Har dere noen tips til hvordan jeg gjør dette?
- hvor lenge skal akvariet stå før jeg kan ta oppi noen maller? og før jeg kan ta oppi noen andre fisker?

Takker for svar på forhånd!
Noen som vet det? jeg trenger svar ganske fort!!!
Trenger sanden og vaskes når den er helt ny? Og hvordan gjør jeg det?
Sanda må nok vaskes/skylles godt. Hva med å ta ei vannbøtte som det aldri har vært såpe i før og helle sanda oppi. Deretter fyller du med sand og vasker denne med hendene. deretter heller du ut vannet forsiktig så sanda ikke følger med. Mulig du må dele mengde sand i to-tre posjoner i forb.med vaskinga. Slik har iallefall jeg vasket hos meg.
Okei, takk! Da prøver jeg dette
Vi gjorde slik som elwaro beskrev, og det fungerte fint. Likevel ble det en del grums, men det la seg etter noen dager. Bare sånn at du ikke blir bekymret hvis det blir grumsete og tror du ikke har vasket godt nok. Det ble vi, men etter noen dager var vannet helt klart og fint.
Fyll en bøtte 1/4 full med sand.. Fyll med vann, og rør rundt.. Hell ut når full..

Gjør dette 2 ganger, så er vannet krystallklart.

Jo større bøtte, jo fortere går det.

Jeg renser alltid rådasand på den måten. 0,8 mm til 1,2 mm ..
Og: Om akvariet er helt ny startet har jeg hørt en må vente minst 21 dager før en setter inn fisk og snegler og sånt..
Okei Greit og vite! Takker for gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap