- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Skal det være 0,00 nitrit i karet?
Skal det være 0,00 nitrit i karet?
Postet 19.10.10 kl 12:04
0,15 hva da?
Hvis det er 0,15 mg/l, er det en grei verdi.
Med et nitrittinnhold på null, vil filteret "sulte ihjel".
En annen ting er at det gjerne tar mer enn 20 dager før akvariet/filteret har kjørt seg ordentlig inn og stabilisert seg.
Hvis det er 0,15 mg/l, er det en grei verdi.
Med et nitrittinnhold på null, vil filteret "sulte ihjel".
En annen ting er at det gjerne tar mer enn 20 dager før akvariet/filteret har kjørt seg ordentlig inn og stabilisert seg.
Postet 19.10.10 kl 13:09
Endret: 19.10.10 kl 13:10
Kampfisk0,15 hva da? Hvis det er 0,15 mg/l, er det en [URLBLOCK1]. Med et nitrittinnhold på null, vil filteret "sulte ihjel". En annen ting er at det gjerne tar mer enn 20 dager før akvariet/filteret har kjørt seg ordentlig inn og stabilisert seg.
Okey, jeg får vente enda noen dager og se om det utvikler seg i den ene eller andre retningen.
Men kan man på nåværende tidspunkt da lese noe av NH4 og NO3 resultatene og finne ut hvor i syklusen man befinner seg? Jeg har NH4 = 0,1 og NO3 = 4.
Postet 19.10.10 kl 13:17
Postet 19.10.10 kl 13:32
Postet 19.10.10 kl 13:39
Ok, om det er standardisert vet ikke jeg. Jeg har bare ett testsett av hver type.
Mål gjerne springvannet ditt for nitrat (NO3). Hvis det har merkbart under 4 mg/l, betyr det at nitratet mest sannsynlig har blitt dannet i filteret ditt, og det indikerer i så fall at filteret ditt er innkjørt. Da kan du med andre ord begynne å belaste det forsiktig med fisk.
Mål gjerne springvannet ditt for nitrat (NO3). Hvis det har merkbart under 4 mg/l, betyr det at nitratet mest sannsynlig har blitt dannet i filteret ditt, og det indikerer i så fall at filteret ditt er innkjørt. Da kan du med andre ord begynne å belaste det forsiktig med fisk.
Postet 19.10.10 kl 13:44
Postet 19.10.10 kl 13:48
KampfiskOk, om det er standardisert vet ikke jeg. Jeg har bare ett testsett av hver type. ;) Mål gjerne springvannet ditt for nitrat (NO3). Hvis det har merkbart under 4 mg/l, betyr det at nitratet mest sannsynlig har blitt dannet i filteret ditt, og det indikerer i så fall at filteret ditt er innkjørt. Da kan du med andre ord begynne å belaste det forsiktig med fisk.
Jeg glemte å si at jeg allerede har 5-6 fisker gående...om det har noen betydning for måleresultanene/vurderingen.
Postet 19.10.10 kl 13:48
Om dette er bra eller ikke, avhanger også av når du måler i forhold til når du sist tilsatte salmiakk samt hvor mye salmiakk du setter til. Om du f.eks. måler ammoniakk og nitritt en time etter at du har tilsatt salmiakk (for at det skal ha blandet seg i vannet) og sammenligner med verdeie et døgn etter, vil du se hvor mye ammoniakk og nitrittmengdene reduseres i løpet av 24 timer. Går du f.eks fra 5 ppm til 0,15 ppm, vil jeg si at filteret er ferdig innkjørt.
Når innkjøringen er klar, foretar du et stort vannbytte (ikke bare kaldt vann, av hensyn til bakteriene) og setter inn fisk. Går det lenger tid enn en dag fra du foretar vannbytte til du setter inn fisk, risikerer du at bakteriemengden reduseres på grunn av manglende næring. Derfor er det fornuftig å fortsette med å tilsette salmiakk til dagen før du er klar til å kjøpe fisk.
Når innkjøringen er klar, foretar du et stort vannbytte (ikke bare kaldt vann, av hensyn til bakteriene) og setter inn fisk. Går det lenger tid enn en dag fra du foretar vannbytte til du setter inn fisk, risikerer du at bakteriemengden reduseres på grunn av manglende næring. Derfor er det fornuftig å fortsette med å tilsette salmiakk til dagen før du er klar til å kjøpe fisk.
Postet 19.10.10 kl 13:51
Postet 19.10.10 kl 14:06
Endret: 19.10.10 kl 14:06
Postet 19.10.10 kl 16:22
KampfiskHvis jeg var deg ville jeg fortsatt å måle vannverdiene i 14 dager framover, og holde belastningen på filteret lav. Som Geir også sier er 20 dager ikke nok for å kjøre inn et filter. (Med mindre du har brukt filtergrums fra et allerede innkjørt filter.)
Dn er grei,da gjør jeg så. Takk for gode råd.
Postet 19.10.10 kl 16:46