Leifs verden, del 2 (side 103)

Ettersom jeg og familien er på det blide sørland, blir det kun en liten fiskeraport fra meg i denne omgang. Onsdag og torsdag var det knall flott vær og tiden for fiske var virkelig til stede. Makrellen har ikke vært bitevillig på dorging, så det har for det meste blitt fisking etter torsk, på bunn.

Likevel har det blitt noen makrell, men det er sjeldent jeg hat fått makrellen så dypt. Det som er fasinerende ved sjøfiske er at en aldri vet hva en får. Men ofte kan jeg si hva jeg har på når en har fått napp.

Tatt noen bilder som jeg legger ved for å vise at jeg har fått det jeg var ute etter, fisk...

Torsk, pir, makrell, berggylte, blåstål, lyr og en fisk jeg ikke vet hva er, er det som har blitt tatt opp i båten

I går ettermiddag fikk jeg makrellen samt et par ordentlige rugger av torsk, da hadde jeg seff ikke kameraet med. Avbildet "makrell" er kun pir, små makrell.
Det ble både rødtorsk og blåtorsk ser jeg
Spiser du fisken du får på kroken da? Tar dere vare på den i fryseren f.eks.?
Ja det ble en del fisk på sørlandet, men mest artig synes jeg det er når det kommer passe stor sei og makrell, da røsker det litt mer i stanga..... Er ikke veldig glad i fisk, om jeg ikke får den beinfri da..... Er kresen og mister fort matlysten om bein plutselig ligger i munn.

Fiskene har generelt greid seg bra siden jeg reiste natt til onsdag. Har desverre mistet baenschi hannen min. Leste i tråden til Simen at han hadde mistet sin hue, så jeg har tilbudt Simen min hue, slik at iallefall en av oss har et par.

Ellers var det godt å komme hjem igjen til fiskene, å se at ynglene også har klart disse dagene. Barlowi yngler, pantalone yngler og nijsseni yngler har det bra. Veldig gøy å se at jeg endelig skal klare å få frem noen nijsseni yngler. Kan iallefall se 5-6 stykker, og jaggu har dem vokst godt siste dagene.

Så noen Apistogramma bilder

1. Barlowi og agassizii. Gode venner som alltid
2. Schwarzkehl
3. Nijsseni yngel ( ved bunn av pumpa )
Bitaeniata egg
I går når jeg kom hjem sjekket jeg stort sett alle kar for nye egg eller yngler. Fant da ingen nye overraskelser. Men i går kveld når jeg på ny var en tur nede fant jeg egg i hula til mitt par med Apistogramma bitaeniata.

Ettersom hannen har forsynt seg med alle eggene fra de to siste kullene, dvs ca 150 egg, valgte jeg i går å ta ut hannen og gi han litt ferie.
Ny apistogramma borellii "Opal" i hus
Det var en flott herremann
Men har du hivd deg på oppdrettsvarianter igjen? Men denne var vel nesten verd det!
Pål
Pål sine fisker
Det var en flott herremann :) Men har du hivd deg på oppdrettsvarianter igjen? Men denne var vel nesten verd det! Pål




Ja han er et flott eksemplar Pål, og kunne ikke motstå i butikken når jeg var innom for frossenfor sist. Har som du er innpå her ikke veldig mange oppdretts varianter av apistoer, da de fleste er VF eller F1.

Jeg har også noen F1 av cf borellii etter eget oppdrett. Disse selger jeg nok snart sammen med baenschi ungfiskene jeg har av eget oppdrett også.

Driver å pusser opp soverommet, så det er ikke veldig mye tid til fisk nå frem mot helgen. Likevel får de mat, vannbytter og omsorg....

Skal nedover til sørlandet igjen en tur neste uke, helgen om jeg rekker det, for å ta ut siste rest av fiskelykken i ferien. Har vært herlig med noen avslappende dager uten å behøve tenke jobb.
Phew
Godt å se at jeg ikke er den eneste som stadig ryker på prinsipper grunnet estetiske hensyn. I sannhet en flott hanne, uansett hvordan han er avlet og hvor.
Jeg er vel ikke den som kjøper mest oppdretts Apistogramma, men når jeg en skjelden gang gjør det blander jeg ikke. Denne hannen var råflott og et besøk i kjellern tidligere i dag viste at begge huene er klar for moro.... Begge små gule og sjalu på hverandre, og noen trekant var nok her helt utelukket..... hehe.

Hvem som vinner får dagene fremover vise.

Aner ikke hva som fåregår i bitaeniata karet, men eggene er iallefall borte, og skulle vært klekket nå. Noe graving i den andre hula, så mulig hun har flyttet dem. Ellers er det henne selv som er synderen... og jeg som har sagt fy fy til pappa bitaeniata da gitt. Og satt han i varetekt... Stakkars, kanskje han er uskyldig likevel?

Ellers vokser det til yngler og kampene om hirakiet er i gang flere steder. Veldig artig å se. Farge endringene hos barlowi ungene er bare en dyst å se når de fyrer opp hverandre. Etterhvert vil noen av disse være for salg.

Noen F1 borellii og F1 baenschi vil også finne seg nye hjem etterhvert.
1. Borellii "Opal": Jeg får vel rekke tunge når jeg ikke får lurt deg med i hula. Mannfolk!!! Ser han ikke at jeg er gul og klar da??

2. Bitaeniata. Rio Tigre. Straffange nr 01357, men uskyldig dømt?

3. Pantalone. Nå holder du deg i hjørnet der, ellers får du en omgang til....
Når jeg nå var nede i kjellern for "studie" og kos, flyttet jeg den eldste yngelhannen av baenschi inn til enkefrua. Når hun oppdaget han gikk det ikke lange tiden før hun endret frage fra grå og tris til nær helt gul. Han er faktisk ikke sååå mye mindre enn henne. Dette er avkom etter det andre VF paret jeg hadde.

(Byttet dette til meg mot et barlowi leikspar).

Bilde 3 er tatt i fra barlowi/bitaeniata yngelkaret mitt. Bitaeniataen i midten er jeg 100% trygg på er en hann, utfra fargene på finnene. Faktisk ikke oppdaget dette tidligere, men kan vel ha noe på vinkelen på blitzen å gjøre.

Artig er det også å se på baenschi ynglene. De er nå greie å skille på kjønn. Ei av huene som ikke er stor større enn knappe 3 cm ser ut til muligens allerede være kjønnsmoden? Har sett henne flere ganger KNALL gul. Er nok her flere huer enn hanner vil jeg tro

Luelingiene begynner å bli leikne... Flyr etter hverandre og oppfører seg som "fjortisser".

Pantalonene er noe kranglete og et par av dem er nær svarte av skrekk. Kanskje få unna et par for å få mer fred i det karet? Får vurdere det fremover. Mulig det er for mye med 4 individer i en 100L. Den tredje hua går alene i 160L med yngler. Har ikke sett ynglene på noen dager da de er sammen med mor bakerst i karet, bak ei rot. Håper de fortsatt er der iallefall.

Bitaeniata hua flyr rundt som om hun hadde AD/HD og tatt for mye Møllers tran. Kan det være at hun først har spist eggene evnt ynglene og nå leter etter dem?

Kan nok nå forstå at det er gullvalør på disse. Kullet jeg fikk var nok bare flaks. Tre siste eggleggingene har jo endt med at egg har forsvunnet i løpet av kort tid. Men flaks skal en ha her i livet....
Hold av en barlowi-hann til meg.Ser ut til at jeg har to jenter....
frosken
Hold av en barlowi-hann til meg.Ser ut til at jeg har to jenter.... ;)



Skal holde av en han til deg jeg frosken, så kan vi bytte ved anledning.
Har fått gjort meg ferdig med oppussingen av soverommet i dag. Siste rest var alle lister, ledninger og kontakter, så nå har jeg l i s t e t meg ut av soverommet.

Ikke mye som har skjedd i akvarierommet i dag, annet enn foring. I morgen tenkte jeg å sette av litt tid til akvariene. Pumperens og slamsuging samt luking av dårlige planter.

Kanskje på tide å få gjort noe av det andre jeg også skulle. Fylle den siste 222L, bakgrunner til den nye reolen, navnelappene til karene etc. Alltids noe å gjøre om løsta er der.....
Koser meg med tråden din videre Leif, selv om det har vært noen slappe dager... men fikk en fantastisk non-akvariastisk opplevelse idag. Peru og omegn er jo apisto-land så det holder. I Stavern idag fikk jeg se en indianer på fløyte/panfløyte/mm spille på gata. For et fantastisk show. Ble bergtatt av musikken til de grader, og for en opplevelse! Selv om vi bruker mye tid på fisk/fiskestell&fiskegreier, er det virkelig morsomt å se på det utvidede kulturelle rundt galskapen vi driver med... Lykke til med arbeidsøkta!

S
Hygglig å høre at tråden min er kos.... Ja disse panfløyte spillenede sør amerikanerne traff jeg i København når jeg var der sist. Selv om en har konsumert et antall flasker som ligger over gjennomsnittet, blir en gjerne stående og høre på disse. Det er utrolig flott og behaglig. Og for å ikke glemme deres kledning!!!

Tirsdag formiddag får jeg besøk av et par apistofrelste akvarister. Antar det går ut noe av karene her også da. Iallefall noen av mine egen oppdrettede borellii.

Nå som soverommet er ferdig får jeg mer tid til fiskene. Skal nok litt mer rydding til her etter alt styret, men det er fort gjort.

Så jeg er klar for å komme sterkere tilbake med oppdateringer og bilder....
S i m e n
Koser meg med tråden din videre Leif, selv om det har vært noen slappe dager... men fikk en fantastisk non-akvariastisk opplevelse idag. Peru og omegn er jo apisto-land så det holder. I Stavern idag fikk jeg se en indianer på fløyte/panfløyte/mm spille på gata. For et fantastisk show. Ble bergtatt av musikken til de grader, og for en opplevelse! Selv om vi bruker mye tid på fisk/fiskestell&fiskegreier, er det virkelig morsomt å se på det utvidede kulturelle rundt galskapen vi driver med... Lykke til med arbeidsøkta! S


På besøk hos en felles fiskevenn?
530
[QUOTE=S i m e n]Koser meg med tråden din videre Leif, selv om det har vært noen slappe dager... men fikk en fantastisk non-akvariastisk opplevelse idag. Peru og omegn er jo apisto-land så det holder. I Stavern idag fikk jeg se en indianer på fløyte/panfløyte/mm spille på gata. For et fantastisk show. Ble bergtatt av musikken til de grader, og for en opplevelse! Selv om vi bruker mye tid på fisk/fiskestell&fiskegreier, er det virkelig morsomt å se på det utvidede kulturelle rundt galskapen vi driver med... Lykke til med arbeidsøkta! S


På besøk hos en felles fiskevenn?

Bare "Glade dager i Stavern" Sigmund, og ikke et kar i sikte! Og så har du fått en PM Leif
Takk takk Simen, skal svare deg litt senere på den. Har egentlig fått gjort lite av det jeg skulle i dag og mye av det jeg IKKE skulle. Har fått ryddet vekk resten av verktøy, ryddet over alt, fylt hengeren med masse glass, div vraka kar etc som skal på fyllinga. Har hatt en del glass stående i tilfelle..... men går nå på fyllinga.

Har også fått klippet hele plenen og svetten pipplet som om jeg skulle holdt på i timesvis. Eiendommen er ikke så stor....

Sjekket pantalone hua med yngler i dag. Har ikke sett ynglene på flere dager så tok vekk rota etc for å se om det var noe der. Nope, ynglene er og blir borte. Men jeg gir meg ikke så lett. Jeg trenger ikke vente lenge for neste prøve. En ny pantalone hun har nemlig lagt egg i dag. Har i den forbindelse byttet på plassene på disse to huene.

Ettersom det ikke ble rare tiden i kjellern i dag, blir dagen i morgen viet stor oppmerksomhet til kjellern og karene mine.

Er både sliten og dønn svett etter dagens strabaser og har fortjent tatt den siste Aass en som var i kjøleskapet. Nå er det en dusj og relaxing bobles.....
Ser at tråden er på side 103 nå, men mener da bestemt at tråden var på side 104?

Noen som tenker det samme? Har det blitt slettet noen innlegg mon tro?

Om så er, hadde det vært greit å fått beskjed om dette!
Tilfeldig bekjentskap
© elin o johansen
Reklame for plussmedlemskap