Leifs verden, del 2 (side 109)

Triste saker...
Måtte runden i tenkeboks bli rask og med høyt fravær av ubehag.
Leie greier Leif! Det er heldigvis de færreste dager som er slike...

S
Heisann Leif!
En kjapp oppdatering på ynglene jeg henta hos deg! De vokser og har slått seg til ro i feriekaret! Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg har fått hann og hunn av Bitaeniata! Den vi var usikre på har fått endel orange i finnene, og den andre tror jeg er ei hue ut i fra fargespillet! håper iallefall det! Borelliiene er som du sa en sky art. Ser knapt de to største, men det er mulig det er noe lyst for de!

MVH Pål
Hei Pål.

Ting er som de skal.... det var gode tilbake meldinger. Ja borelliene av den VF typen hører jeg er skye stort sett over alt. Samme med at de vokser veldig sakte. Håper vi blinket ut et par av bitaeniata da, hadde vært gøy. Hua slapp i går sitt nyankomne kull endelig ut av hula, og en bunt nydelige mini kopier er i ferd med å ta verden.

Ja det var trist med borellii hannen Simen, men dette var jo oppdr var. Ser ut som de er noe mer vare enn VF/F1. Så det blir ikke vesentlig mye oppdr var på meg fremover tror jeg. I allefall ikke import fisk. Kanskje privat kjøp.

Fikk ikke tatt vannbytter i går så det blir i dag etter jobb, forhåpentligvis.

Grattis med ny apisto Simen, det er ALLTID stas med nye apistoer.
Ja, det er herlig Leif! Så nå er arbeidslysten fordoblet i forhold til å få ferdig rommet nede. Lukter ikke så fint lite på å bare trøkke inn et par kar til he he he. Ang Apistogramma bitaeniata regner jeg med du så denne herremannen?

Angående oppdrettsvarianter hørte jeg om et skrekkscenario der man vurderer i lovverket å forby importfisk... Da er slike kommende herremenn m.fl blir en saga blott, og hva med ringvirkningene av en slik greie... Grøss og gru!
Hadde ikke sett den, Simen, så det var litt artig. Den minnet meg litt om eremnopyge eller hva den het den ene jeg hadde. Men mønsteret på kroppen var ikke å ta feil av at det er en bitaeniata.

Har endelig fått tatt vannbyttene. Kjøpte også to sekker sand på vei hjem fra jobb i dag, og har fått etterfylt noe sand her og der. Fikk også fylt 85L med den nye sanden.
Har fått etterfyldt med eikeblader i karene i dag. Var ikke akkurat så mye igjen etter all slamsugingen. Oppdaget den ene hongsloi hua i en så flott farge og et utrolig flott mønster i dag. Ikke den jeg har skrytt så mye av, men den andre. Mon tro om jeg kan si hun var enda flottere. Hun og hannen sirkulerer en del rundt den venstre hula i karet og hun har påbegynt utgraving av hula.

Ble tipset om hva disse har blitt foret med tidligere, og fikk det samme i dag. Frossen artemia og sorte mygglarver. Mulig dette har trigget til den nye aktiviteten.

Pantalone karet er det aktivitet i også, og tror det er nye egg der. Ene hula er utgravd og ei knallgul hue har tatt sin elskov over hula. Den største hannen (Kongen) har holdt seg for det meste i hula som har stått på samme plassen som denne. Huene har nærmest stått i kø for å komme inn til han. Ikke annet enn sjalusi mellom huene har skapt frustrasjon, både for matfar og hannen antar jeg. Derfor byttet jeg om på to huler i går. Nå har hannen tatt tilbake den hulen han hadde på sin nye plass, og ei hue har mest sannsynlig egg i en ny hule som har hatt den tidligere plassen. Godt forklart ikke sant......

I barlowikaret har det også vært litt mer graving i dag, men hua holder seg lite til den, derfor tror jeg ikke det er egg der enda, men kommer vel.....
Apisto-spørsmål
Jeg lurer på en ting, og du pleier å vite svar på luring. Er det greit å slamsuge og skifte litt vann når apistoene styrer på med hulen sin og bruker tid i hulen sin eller bør man da vente for ikke å forstyrre dem?
Truls O. Bjørhei
Jeg lurer på en ting, og du pleier å vite svar på luring. Er det greit å slamsuge og skifte litt vann når apistoene styrer på med hulen sin og bruker tid i hulen sin eller bør man da vente for ikke å forstyrre dem?



Jeg.... en luring.... hehe samme sier kona faktisk..

Jeg unngår å slamsuge når apistoene er i ferd med å leike eller være opptatte rundt hulene. Ja om hua er gul, så unngår jeg det. Jeg tar vannbytter i slike kar men er veldig forsiktig og bruker da helst det hjørnet som er lengst unna. ved på fylling av vann igjen halverer jeg strålen slik at det ikke guftser kaldt vann kjapt inn i karet

har tatt noen bilder av Apistogramma luelingi ene i dag og både tror og håper det ble noen flotte bilder der ut av de 65!!!! bildene jeg tok. De kommer senere
LOFFA
[QUOTE=Truls O. Bjørhei]Jeg lurer på en ting, og du pleier å vite svar på luring. Er det greit å slamsuge og skifte litt vann når apistoene styrer på med hulen sin og bruker tid i hulen sin eller bør man da vente for ikke å forstyrre dem?



Jeg.... en luring.... hehe samme sier kona faktisk..

Jeg unngår å slamsuge når apistoene er i ferd med å leike eller være opptatte rundt hulene. Ja om hua er gul, så unngår jeg det. Jeg tar vannbytter i slike kar men er veldig forsiktig og bruker da helst det hjørnet som er lengst unna. ved på fylling av vann igjen halverer jeg strålen slik at det ikke guftser kaldt vann kjapt inn i karet

har tatt noen bilder av Apistogramma luelingi ene i dag og både tror og håper det ble noen flotte bilder der ut av de 65!!!! bildene jeg tok. De kommer senere

Jeg slammer ikke i det hele tatt! Microber og annet smått som er i sanden/bunnen gir yngelen en flott start på livet. Så i perioder før yngling og videre, hadde jeg bare holdt meg til vannskiftene...

S
Takk
Slammer masse. Men jeg har amanoreker oppi der da. De forurenser jo et par smuler.

Da nøyer jeg meg med vannskifte og da tror jeg at jeg tar det i morgen. De skal heller få ro og røde mygglarder i dag. De liker det mye, mye bedre enn discusgranulat, de kresne slaskene.
Det jeg slamsuger Simen er hovedsakelig for fra overforing, planterester og om det ligger noe alger i karet. Hender det legger seg små lag på bunn hos meg i et par av karene. Antar det har å gjøre med dårlig lys?
Null problem der
for min del. Det er klart bæsj fra reker.
Så var det bildene jeg lovet av mine Apistogramma cf luelingi F1. Bildene er av den ene fisken, tror jeg, men er temmelig sikker på at det er en hanne. Utrolig å disse har farget ut de siste ukene. Fargene har liksom bare sprunget ut på disse og haletippen har også mønstret ut. Sprunget ut som en rose, bare enda vakrere (bare ikke spør min kone, hun ville nok svart noe annet)...

Neste helg er jeg alene hjemme og kunne tenke meg å sette av enten lørdag eller søndag til sosialt akvatreff her hos meg. Vet ikke om det er intresse for det og om det bør være lørdag eller søndag. Kunne tenke meg å holde åpent hus mellom 12.00 og 18.00 f.ek, en av disse dagene.

Noen som kunne tenke seg å ta seg en tur, og hvilken dag vil det evnt passe deg? Førstemann/kvinne som melder sin ankomst får bestemme dag

Så bildene
Har sendt ut en mail til de av dere jeg har lagret mail adressen til. Dag og tidspunkt er satt til Lørdag 4. august. Det vil være "åpent hus" fra 12-18.00

Tilbakemeldinger ønskes

Leif
Barlowi egg
Litt nytt av bilder også i dag.....
har nå kommet Apistogramma barlowi egg i dag (eller i går) ikke veldig mange, men gledelig likevel. Kun 2 igjen fra det forrige kullet.

Antar at det også er nylagte egg i Apistogramma pantalone karet. Hua i den ene hula rikker seg ikke ut av hula, det er gravd ut og hun er knall gul. Er et godt tegn det.

Eller har jeg også i dag brukt litt tid forran karet med Apistogramma cf luelingi. De blir jo bare flottere og flottere for hver dag. Et syn for øye.....
Siste bilde var utrolig søtt
Favoritt bildene jeg tar er nettopp av knallgule Apistogramma huer, enten sammen med yngel eller i huler hvor hun passer egg eller yngel. Det gir en liksom håp om nye generasjoner, drettet for glede også hos andre akvarister.

Spesielt er det når en får frem yngler på Apistogramma som er sjeldne eller vanskelige å drette. Derfor var det veldig gøy å motta gull diplom for oppdrett av mine Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre på siste klubbmøte føre ferien.

Neste mål vil være å drette en av følgende apistoer; agassizii fra netz, alenquer, cf luelingi, sp swarzkehl eller pantalone. Pantalone yngler har jeg hatt frem til 3 uker gamle yngler, så disse er ikke umulige, heller noe vanskelige. Agassizii, sp swarzkehl og cf luelingi er noe unge enda og må nok vente litt på dette, men har hatt egg, noen få hos sp swarzkehl.

Hadde også vært gøy å få yngel på mine VF hongsloi. Det blir å vente i spenning Cathy. Det kommer nok noe etterhvert 8- )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap