Leifs verden, del 2 (side 113)

Uff, så tragisk å lese om oversvømmelsen i kjelleren og enda verre med stakkars lille hua.
Er de så vanskelige å få tak i så du kan få tak i en ny hue til hannen?
Takk for support Cathy. Oversvømmelsen er nå historie og det er nær like tørt som det var før dette skjedde. Har kappet til nytt topp deksel til bitaeniata karet i dag, for dette skal ikke skje igjen. Har kappet det slik at det er ca 10mm åpning i front og bak kant. Kommer det fisk ut av det karet nå er det yngel i så fall....

Om disse er vanskelige å få tak i Cathy kan besvares slik som dette: All fisk som kommer fra TomC er vanskelig å skaffe andre steder. Han er en av få nordmenn som reiser rundt å fanger Apistogramma og dretter dem selv. Noen er heldig og "arver" av TomC. En kan vel kalle dem (oss) veldig privilegerte. Noen er heldige å får napp på auksjonene har har med fisk til.

Jeg kunne selvfølgelig ringt eller skrevet til han å spurt om han hadde ei hue til overs, men han har allerede vært mer en snill og gavmild. Jeg ville følt meg litt frekk i et slikt tilfelle.

Jeg har lært meg for mange år siden at en kan ikke få alt en peker på, alt en ønsker seg og tro at alle står på tå og hev for en. Selv en milliardær kan ikke få alt h*n peker på. Klarer jeg ikke skaffe ei ny skjønn og vakker hue, får jeg slå meg til ro med det.

Guttungen har vært i kjelleren igjen i dag når jeg var på jobb. Dørene sto åpne og skal si jeg skvatt, nær gikk på ryggen, når jeg kom ned der. Første som når mine øyer når jeg kommer inn i akvarie rommet er noe som hopper i mot meg på gulvet. Ei DIGER stygg, ekkel padde hadde kommet seg inn igjen og tenkte fort til marerittet med padder i kjelleren fra i fjor. Fikk denne j..... ut og saumfarte kjellern. Fant 4 bitte små uhyrer også og fikk disse også ut.

Kan desverre ikke noe for det, men jeg får grøssninger av disse skapningene. De gjør ingen fortred, men likevel.

Jeg ler nesten enda etter å ha sett i Apistogramma hongsloi karet. 2 kull med yngler og de svirrer rundt i hele karet. Ingen har styr noen plass, bortsett fra hannen da. Han har "kidnappet" ca 20 yngler han passer på i motsatt ende i karet kontra hvor hulene er. Skal si han tar farsrollen på alvor.

Skjønte ikke med en gang hva som hadde skjedd, for hue 1 hadde så mange færre yngler enn i går, men altså en oppvartende far har tatt ansvar. Kanskje han synes det ble for mye for henne? Antar det er mellom 80 og 100 hongsloi yngler i karet nå.

Schwarzkehl yngelene så jeg i åpningen i dag, så antar mor kommer ut av hula med dem i løpet av kvelden eller i morgen.

Tar med noen mimre bilder av bitaeniata hua jeg hadde....
Har flere ganger i dag sitti på gulvet i akvariekjellern å sett inn i Apistogramma hongsloi karet. Det er en opplevelse hvert sekund. Til venstre i karet går den hua som fikk eggene sine klekket først. Hun prøver å samle ynglene sine som er spredd for alle vinder. Når hannen kommer for å "hilse på" grisebanker hun han. Håper ikke min bedre halvdel skulle begynne med slik oppførsel....

Hua som fikk yngler et par dager etterpå, har flyttet fra hula midt i karet til hula som er til høyre. Hver gang en yngel stikker ut fra hennes hula benytter hannen å ta den til seg. Han har oppholds sted rett utenfor hula. Hver gang hua prøver å hente tilbake ynglene sine, jager han henne tilbake. Han har samlet seg et arsenal av yngler.

Ettersom karet kun er på 70L antar jeg at det vil holde på slik en stund, og at yngler vil falle fra i disse omstendighetene. Det er det som er problemet med Apistogramma, de trenger mer plass enn mange tror, selv om det ikke er mer enn et par. I dette tilfellet er det en trio.

Simen bør være en mal og en front person for de av dere som ønsker å begynne med Apistogramma. Kar på 160L og oppover er jo bare helt toppers.

Har ikke tatt så mye bilder og mast så mye rundt yngler. Blitz og lykter forstyrrer fiskene og yngler kan ofte bli spist. Jeg prøver å begrense meg, selv om det ikke er lett. Selvfølgelig vil jeg vise frem mine fisker med yngler....

En titt inn i karet til A. nijsseni hua som nå har dratt med seg ynglene ut i perferien, har virkelig fått et stort kull denne gangen. Det virkelig vrimler rundt henne, og er litt rart etter kun å ha 6 yngler fra hennes forrige kull. Av dem er det 2 hanner og 4 huer.

En trio av disse fra forrige kullet skal inn i reolen på klubbhuset i Drammen. Det er på tide at Apistogramma kommer på dagsorden der også. Jeg tror jeg er en av veldig få som holder disse herlige dvergene. Vet at frosken og Kjetil har, men ikke veldig mange andre.

Ja for meg har vel apistoer gått over i galskap vil vel kanskje noen si, men tar det med et smil.

Har ellers fått tatt vannbytte på karet med corydoras og platy i dag, samt renset pumpa. Var nær ingen gjennom strømning i den.

Er det noen lesere av tråden min som kunne tenke seg å ta over;
Apistogramma bitaeniata med lokasjon Rio Tigre, en han og
Apistogramma borellii "opal". Dette er ei hue, oppdrettsvariant

Lav pH og sand substrat er et must for disse. Noen som vil ha disse, send meg en privat mail via min profil (min lokasjon: Hof i Vestfold)

Apistogramma hongsloi bilder. Spesielt på bilde 2 kan en se pappa ta hånd om sine små. Snakk om å ta farsrollen på alvor..... KJEMPE GØY
Galskap med et smil kan man like. Det er akkurat passe galt.
Plussmedlem
Blir fortsatt inspirert av å lese her, så nå har jeg bestemt meg for å kjøpe inn kokosnøtthuler sånn i tilfelle jeg skulle komme over noen apistogramma... hehe
Flott å høre at tråden min fortsatt inspirerer noen, Anders. Regner nok med at jeg har med noe apisto på auksjonen i oktober. Har ikke hatt mye tid til kjelleren i dag, men kommer sterkere tilbake i morgen. Må nok ha min tid forran spesielt hongsloi karet som virkelig er spennende.
Plussmedlem
Begynner å bli litt lysten på Apisto selv etterhvert jeg. Så kunne godt tenke meg tips til fargesterke arter som ikke er altfor krevende i starten.. Gjerne på rundt 6cm...
Plussmedlem
LOFFA
Regner nok med at jeg har med noe apisto på auksjonen i oktober.


Da er det vel en mulighet for at jeg må komme meg dit, jeg får se litt Greit å vite at neste er i oktober iallefall.
Tips
De minste apistoene er ikke nødvendigvis de som trenger minst plass. Jeg gjorde den "feilen" i forhold til ap. Panduro. Det finnes noen av de litt større som er mindre krevende i forhold til revir og bevegelse.
Jeg har dog hørt at Borellii er forholdsvis grei i forhold til plass og temperament, men har lite erfaring med den.
milo
Begynner å bli litt lysten på Apisto selv etterhvert jeg. Så kunne godt tenke meg tips til fargesterke arter som ikke er altfor krevende i starten.. Gjerne på rundt 6cm...


A. borelli ? Lyseblå og gul. Flott art. Litt kraftig kropp, litt høyreist, rundt "nebb".

Eller evt min favoritt: A. trifasciata. Slank og smekker, avlang kroppsform, lys stålblå hann og nydelige små sitrongule hunner Polygam, dvs kan holdes med flere hunner. Jeg hadde en hann og tre hunner. Bildene yter dem ikke alltid rettferdighet. Det er vanskelig å gjengi korrekte farger med blitz.
milo
Begynner å bli litt lysten på Apisto selv etterhvert jeg. Så kunne godt tenke meg tips til fargesterke arter som ikke er altfor krevende i starten.. Gjerne på rundt 6cm...



Hei Milo
Fargerike er de nærmest alle sammen, det var nettopp dette som tiltrakk min intresse for disse dvergene. Siste par tre årene er det stort sett VF apisto jeg har hatt, og fått mest erfaring med. Borellii er en art du kan holde i forholdsvis små kar, dog er det et par minus med disse i min erfaring; veldig skye og yngler vokser utroooooolig sakte.

Siste trioen med apistoer jeg fikk i hus er en trio med VF hongsloi. Kort tid gikk og har nå yngler hos begge huene og far... ja han er ypperlig til å følle opp med yngelpleie. Rapper gjerne noen ekstra fra huene slik at han har litt å gjøre. Disse kan anbefales og har flotte farger. Tror også disse skulle være greie å skaffe selv i butikk.

Disse virker like "enkle opg greie" som cacatuoides og macmasteri. Tilbake i min start på Apistogramma var det disse tre jeg drettet først. Har også blitt noen etter dette....

En av mine store favoritter, som jeg høyst vil anbefale er barlowi. En meget rolig, elegant og herlig apistogramma som er enkel å drette.

Å anbefale andre fisk som jeg selv holder på med har jeg ingen problemer med, men noen spørsmål bør en vite.... Skal apistoene gå i et artskar? Skal du ha et par eller trio- polygam eller monogam apisto? Størrelse på karet og hva som er tanken. Skal du ha fisken som selskaps fisk eller skal du drette?

Jeg anbefaler, selv om jeg ikke klarer det her selv, minimum 85L for et par og 100L+ for en trio. Nijsseni par trenger alene minimum 100L. For små apistokar resulterer ofte i at egg og/eller yngel spises. DER har jeg masse erfaring iallefall.

Skulle du få lyst på Apistogramma barlowi, en av mine favoritter, har jeg flere jeg kan kjønnsbestemme. Barlowi er vel ikke akkurat av de mest fargerike, men hannen er som en keiser og hua så snill og go som mor theresa. Høres vel ut som himmelen åpner seg her, men disse er bare helt utrolig herlige.

I hunde verden ville dem godt under GODT GEMYTT. Si i fra om du vil ha et par, nå som jeg har.....
Plussmedlem
Hongsloi, Macmasteri og Cacatuoides er 3 av de jeg har sett på.

Mye av moroa er jo sef oppdrett, så om de er lette å drette er ikke det noen ulempe.

Siden jeg ikke har planer om så veldig mye annen fisk sammen med de, så hadde det nok vært greit med arter som er polygame, eller da minst en trio med 2 hunner.
Jeg vet ikke hvordan det er å ha cory sammen med apisto i f.eks 105litere? Eller et lekspar maller av en rolig art....

"Nødløsningen" plassmessig ville vært par i kar med bunnflate 75x25cm, da ville de i såfall blitt gående alene der...
cory og apisto er ingen ideell blanding. Apistoer er, selv de snille, revirhevdende og det er et konsept coryer ikke skjønner så det vil med stor sannsynlighet bli bank å få for dem. Forsøk heller nannostomus eller disker som beveger seg i helt andre segmenter av vannet enn bunnen. Dog har jeg mine panduro i en 70-liter og de tillater ikke noe å nærme seg hverken i topp eller bunn.
Jeg vil også anbefale at du venter til du finner noen du er veldig fornøyd med. Det er lite som er mer trist enn å ha et artskarr med fisker du egentlig ikke ønsker deg fordi man var litt utålmodig.
milo
Hongsloi, Macmasteri og Cacatuoides er 3 av de jeg har sett på. Mye av moroa er jo sef oppdrett, så om de er lette å drette er ikke det noen ulempe. Siden jeg ikke har planer om så veldig mye annen fisk sammen med de, så hadde det nok vært greit med arter som er polygame, eller da minst en trio med 2 hunner. Jeg vet ikke hvordan det er å ha cory sammen med apisto i f.eks 105litere? Eller et lekspar maller av en rolig art.... "Nødløsningen" plassmessig ville vært par i kar med bunnflate 75x25cm, da ville de i såfall blitt gående alene der...



Cory? NEI. Maller? Nei (om det er ancistrus du sikter til)(har ikke erfaring med andre maller)

Skal kort forsvare mine to kraftige NEI

CORYDORAS er både vimsete og og uten kunnskap om farer. Disse skjønnhetene vimser rundt etter mat i bunnsubstratet uavhengig av om det er et par Apistogramma med egg eller yngler. Apistogramma skal jeg si deg forsvarer det de har, og lager hakkemat av cory om nødvendig. Ofte ender slike møter slik en ikke ønsker det.

Ancistrus er av de største eggtyvene en kan ha sammen med eggleggende fisk. Så ønsker en oppdrett på f.ek Apistogramma er dette ikke forenelig.

Cacatuoides er vel som regel den som er starten for folk som begynner med apistoer. Skulle jeg igjen komme over et VF par, som er helt anderledes enn oppdrettsvarianten, skal de hjem til Hof i Vestfold.....

Av mine 11 arter av Apistogramma må jeg nok si at topp 5 er
Apistogramma cf luelingi
Apistogramma sp schwarzkehl
Apistogramma barlowi
Apistogramma pantalone
Apistogramma agassizii med lokasjon netz, alenquer
Alle VF eller F1

Vanskelig å sette nr fra 1 til 5 på disse, men må vel si at det å ha en så skjelden apisto som sp schwarzkehl med nyklekkede yngler er noe spesielt. Min erfaring med Apistogramma er at oppdrettsvarianter er noe skjørere og tåler mindre enn vilt formene av en eller annen grunn. Har sett flere av samme mening

Nei det er ikke lett milo å ta ut kun en favoritt når det finnes så mange, beklager....
Plussmedlem
NEI er et enkelt og greit svar, akkurat sånn jeg liker det.... Så da blir det artskar da...

Skal titte litt på de artene du nevner jeg. Alt av Apisto er jo nytt for meg, så det er veldig greit med sånne tips...
Jeg synes også det er greit med Ja og Nei svar milo, når jeg spør om ting som er ukjent for meg. Men synes det er greit med begrunnelse samtidig. Noe en også skal ta med seg på veien er at individene kan være akk så forskjellige. Fra et engle par/trio til de værste fiender ovenfor hverandre. Må vel si jeg har vært heldig med par/trioer og grupper jeg har og har hatt.

Har ikke tatt mer enn noen få bilder i karene i dag, men skal legge ut tre forskjellige apisto arter

1. F1 cf luelingi
2. VF pantalone (snarlik nijsseni)
3. F1 sp. schwarzkehl hue med yngler

Alle disse tre er sjeldne apistoer i Norge. Pantalone er vanskelig å drette, men har fått frem yngler til 3 uker. Gir meg ikke på disse før jeg har fått frem levedyktige etterkommere av disse.
Trist lesning med både badebasseng i kjellern og Apistogramma bitaeniata-hunnen. Det er virkelig leit, jeg føler med deg! Enkelte nedturer er virkelig større enn andre...

Ellers er det kjempemoro at du har fått sånn uttelling med Apistogramma hongsloi Leif! Det er det som jeg synes er godt med å ha flere kar med disse rakkerne. Det skjer alltid litt et eller annet sted, og nedturer blir fort tatt opp i andre oppturer.

S
S i m e n
Trist lesning med både badebasseng i kjellern og Apistogramma bitaeniata-hunnen. Det er virkelig leit, jeg føler med deg! Enkelte nedturer er virkelig større enn andre... Ellers er det kjempemoro at du har fått sånn uttelling med [I]Apistogramma hongsloi [/I]Leif! Det er det som jeg synes er godt med å ha flere kar med disse rakkerne. Det skjer alltid litt et eller annet sted, og nedturer blir fort tatt opp i andre oppturer. S



En skal ikke være borte lenge Simen for å miste hva som skjer her, hehe. Den ene hongsloi hua er forvist til flyte plantene. Hannen har tatt over ynglene og får hjelp av den andre frua til å holde henne unna- Makan til trio har jeg aldri hatt. Det skjer noe HELE tiden i det karet.

Prøver å få gitt bort bitaeniata hannen og borellii hua, men ser ikke ut til at noen vil ha dem- Dette ville sørget for to nye kar ledig for annen fisk. To fisk i hvert sitt kar.... hmm

Selv om bitaeniata bortfallet var tungt er det så mange oppturer som bærer meg videre. Til vinteren kan jeg danne et par av de yngelene jeg har. Så bitaeniata er ikke fortapt her i huset....

Om jeg har en nedtur kan jeg som du skriver fordele den på alle de andre karene. Da blir det ikke fult så tungt. Men det var noen dager det var VELDIG tungt. Godt å ha deg tilbake
1. Apistogramma bitaeniata yngel. Dette er den største og mest sannsynlig eb han
2. Apistogramma baeschi. Ung han
3. Apistogramma sp. schwarzkehl. Hanne
For de av dere som har fult meg ett år++ husker jeg slet med padder i kjellern i fjor sommer. Noen tiltak ble gjort tidligere i år og dette har bedret seg betraktelig.

Men når en har en fireåring i hus som gjerne vil se alle bebifiskene til pappa, helst når pappa er på jobb, er det ikke alltid tiltak hjelper.

Satte slåe/lås på porten ned i kjelleren og kledde panelen ned trappagangen til kjelleren med plater. En fireåring får alt opp.... men å få det igjen... porter og dører er ikke fult så enkelt. Så langt har jeg funnet 2 store beist nede i trappegangen, en inne på akvarie rommet og til tider finner jeg småtasser som den på bildet. Søte vil nok noen si, men for min del finnes ikke ekklere kryp........ å ha på sitt akvarierom i kjelleren.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap