Leifs verden, del 2 (side 163)

Fart66
Hvor lang er mysterie fisken?



Skal måle henne, men nå er lyset slukket...

Skal se om jeg får gjort det i morgen
LOFFA
...Så til slutt skal jeg legge ut noen bilder av apistogramma ukjent hue....


Denne fisken "finnes ikke"!
Jeg har sett på bildene.... og sett på bildene.... omatt og omatt igjen; det var noe som overhodet ikke stemte.
Til slutt måtte jeg konsultere Mike Wise, for å høre om det var noe jeg overså....
Han sa imidlertid at han også måtte se flere ganger på bildene for å tro på det han så.

Altså har vi: En hunn der de sorte markeringene (sidebåndet, haleflekken, kinnstripen og ryggflekkene) sammen med finne- og kroppsform passer med Apistogramma-macmasteri-gruppen, og også med A.-macmasteri-komplekset innenfor denne gruppen, og helt spesifikt med Apistogramma sp. "Schwarzkehl".

MEN: denne fisken viser på flere bilder antydning til striper/rader av prikker i halefinnen! Det har ikke fisker i denne gruppen, og ihvertfall ingen hunner!

Så kombinasjonen av disse sorte markeringene sammen med mønster i halefinnen finnes vanligvis ikke!

Dette må være et eksemplar av Apistogramma sp. "Schwarzkehl" der et eller annet har skjedd under befruktning/tidlig celledeling, slik at genmaterialet og derved fenotypen (utseende) har blitt noe forandret. Vi kan si den har et syndrom, eller det kan ha skjedd en mutasjon. Mønsteret i halefinnen kan jo ha sitt opphav i noen rudimentære genrester fra før arten var en Apistogramma.

(Man kan også tenke tanken at dette må være en hybrid. Det måtte da i tilfellet være en krysning der en av foreldrene tilhørte en annen gruppe enn A.-macmasteri-gruppen, får å få gener for mønster i halefinnen.
For det første er en slik krysning av fisk tilhørende så forskjellige grupper nesten helt usannsynlig, og for det andre vil hybrider nesten alltid vise abnormiteter i skjellene, vanligvis lettest å se langs sidelinjen og på og rundt haleroten. Denne fisken viser ingen slike tegn.)

Den eneste konklusjonen jeg klarer å trekke: "Apistogramma ukjent hue" er en hunn Apistogramma sp. "Schwarzkehl" med genfeil. Hun bør vel ikke settes i avl...

Tusen takk for svar Tom, og for at du la ned så mye tid for å finne ut av dette. Setter veldig stor pris på dette. Forklaringen gikk litt over min forstand, hehe, men skjønner at dette virkelig var en påskenøtt =)

Hadde så inderlig håp om dette skulle være sp "Schwarzkehl" men kunne ikke finne helt alt sammen i sammenligning med hua jeg fikk av deg sist. Denne er også en del større enn henne, men kan selvfølgelig ha noe med alder å gjøre. Har da disse to hannene og hua jeg fikk sist av deg som sagt. De to siste ynglene ser ut til begge å være huer, så kanskje jeg likevel vil få en flott gruppe etter hvert.

Hua, ja om det er det, går sammen med ei sint panduro hue, som er noe kranglete av seg i let etter en herre mann og resten av barlowiene mine.

Antar hun ikke kan dele gener der?

Om du vil ha henne tilbake kan du få det, ellers er det vel bare for meg å avlive henne?

Atter igjen Tom tusen takk for innsatsen din. Gi beskjed om du vil ha henne så skal du få henne : ) Fortsatt god påske
Påskemysteriet ble løst var vist ingen enkel nøtt dette Loffa.
Jeg begynte å lure på om de hadde funnet en ny art et lite øyeblikk der også he he he. Flott at du fant ut av det!
Kanskje ikke så rart at vi dødlige apistoianere ikke fant ut av det mhht forkaringen til Tom C og Mr Wise. Men, men. Har ikke hørt noe fra Tom om han vil ha denne hua, så vet ikke helt om jeg skal avlive henne. Å ha en "feil fisk" er det ingen hensikt i synes jeg om ikke noen vil forske på henne =)

Da har samboeren til Cathy vært å fått en trio apistogramma macmasteri her. Han fikk også med seg en full fiske pose med eike blader. Fornøyd var han og det gledet meg.

Er gøy å dele gleder med andre, og spesielt med disse som er av eget oppdrett. En art mindre her da, men med en glede mer =)

Blir vannbytter i morgen ettersom det har vært en noe hektisk helg. Desverre fant jeg sp "Oregon" hannen min død og har derfor kun to huer igjen. Ene kullet med bitaeniata er også borte tror jeg, men ser hun andre hua med sitt.

Nannacara anomala ynglene har også kommet seg ut av hula nå og går nå alene med mor i 106L. Har begynt å fore ynglene 2x om dagen nå og det er utrolig å alacrina ynglene her på TV/røykerommet vokser. Poff så er dem ca 3 cm =)

Minner igjen om min apistogramma gruppe som har nådd det magiske 250 medlemstallet og litt til. Fikk en del nye medlemmer i påsken og er nå 255 medlemmer. Kom å bli med i gruppen du også. Følg denne linken


Noen nye bilder fra reolene nede samt nannacara hua med yngler
Tusen takk Loffa Hadde en veldig lang tilvenning og har sluppet dem oppi nå. Hannen er en linselus, mens bertene gjemte seg med engang. Dem har iallefall spist sorte mygglarver nå så jeg håper dem vil trives fremover her.
Og tusen takk for eikebladene, dem ligger på tørk nå Ph'n min lå på 6,4 på ettermiddagen og regner med at i løpet av noen dager vil den være nede på minst 6. Tar det iallefall rolig og lar dem bli kjent med tilværelsen.
Så tusen tusen takk igjen
Veldig hyggelig å hjelpe Cathy
Tror nok samboeren din himmlet litt med øya når han kom, og jeg sa det er et rom til etter at han så det første rommet =)

Ble en art mindre her, men til gjengjeld er det nå kun viltformer her. Er kult å vite at det i dag ble en til med apisto i hus. Synes denne hannen var meget pen og et meget bra eksemplar. Mulig huene er litt unge enda, men det tar nok ikke alt for lang tid før du vil se lek.

Grattis så mye og lykke til.
Veldig hyggelig å hjelpe Cathy
Tror nok samboeren din himmlet litt med øya når han kom, og jeg sa det er et rom til etter at han så det første rommet =)

Ble en art mindre her, men til gjengjeld er det nå kun viltformer her. Er kult å vite at det i dag ble en til med apisto i hus. Synes denne hannen var meget pen og et meget bra eksemplar. Mulig huene er litt unge enda, men det tar nok ikke alt for lang tid før du vil se lek.

Grattis så mye og lykke til.
Så noen bilder fra i kveld

1. Apistogramma alacrina ynglene i karet på røkerommet

2. Nannacara anomala hua har noen småttinger å passe på....

3. Apistogramma sp "Abacaxis" hannen
1. Apistogramma bitaeniata. Rio Tigre. Hun har yngler og holder hannen greit på avstand. Den andre hua ser ut til ikke å ha sine, men er stadig i hula. Mulig egglegging på gang

2. Apistogramma sp "Schwarzkehl" hua

3. Apistogramma elizabethae
Og til slutt

1. Apistogramma cf huascar hua som har yngler

2. Apistogramma cf huascar hannen

3. Apistogramma cacatuoides hua som har yngler. Ynglene er så "store" at søskenkjærligheten trår inn. Krangler og jager hverandre. Gøy å se at hua er så flink til å passe på dem. Ikke veldig ofte andre cacatuoideser å se fremme. Ved foring lar dem hua ta det hun skal ha, før dem piler frem og røsker til seg en bit, for så å returnere til hulene sine. Veldig artig å se
Så noe kjent som du nevnte på tråden min Leif . Nårjes fotografer inntar Sverige he he he.



Tror det er bilder av mine fisk hos flere av artene der =) Startet med at en I styret meldte seg inn I apisto gruppa mi på facebook. Etter et par dager fikk jeg en mail hvor han spurte om dem fikk bruke noen av mine bilder, der hvor det var behov I artes register. Sendte derfor over en del bilder og noen av dem kom altså med på deres side.

Nå er meningen av vi skal erobre Sverige Simen, og det for godt. Jeg har begynt I det små =)

En seriøs aktør dette og gleden er på min side, like mye som på deres =)

Mine skjønne apistogramma rositae
Når samboeren til Cathy fikk macmasteriene her om dagen fikk jeg en kokos nøtt hule han mente var litt stor til deres bruk. har vel aldri sett en slik koloss av ei kokosnøtt noen gang. Over 14 cm i diameter kan vel kalles en koloss?

I dag blir det å ta resten av vann byttene, ettersom det har vært litt hektisk her siste tiden. Byttet også til meg noen planter i går som jeg la midlertidig i et kar. Får vel spre dem litt rundt.

Kan se ut ti at om ikke LO/NHO blir enig i mellom oppgjøret at vår arbeidsplass blir tatt ut i streik fra mandag. Nettopp sin egen bursdag... Jaja. Er nå sykmeldt enn så lenge da.

Ringte og purret på fylkes legen på tirsdag og har et håp om at min søknad om å få tilbake førerkortet blir frem skyvet. Hun hadde søknaden min i hånda når vi snakket på tlf og ba om mitt mobil nr, så fikk litt forhåpninger.

Postkassen vil derfor bli løpt til.... i di nærmeste dagene, med et stort håp. Ellers var det en vente tid på 8 uker fikk jeg beskjed om, og jeg har ventet 4 av dem allerede.

Bilde 3. A. Cf luelingiene ser ut til å trives etter at de ble flyttet fra halv delen av 222L og til bedre plass i 160L. Hua med yngler er igjen alene og ser ut til å være en god mor allerede ved første kull. Litt vanskelig å se antall yngler ettersom det er sort substrat i den delen av karet. Tipper at det i alle fall er 20-30 stk.

På akvariemøtet i DAK blir det også å reg oppdrett på Xingu og cf huascar. Apisto oppdrett nr 4 og 5 i år. r 5 Xingu yngler igjen som har blitt flotte og artig å se dem spiser rødemygglarver. Vanskelig å få i seg til tider, men et artig syn. Cf huascar er det en del yngler av og de popper fram fra eikeblader her og der og får et sårt apistohjerte til å smile
Får håpe dem får finger'n ut ett viss sted og behandler saken din kjappere og at du kan få førekortet tilbake kjapt.

Ang den kokosnøtta så fikk jeg den med på kjøpet da jeg kjøpte 200 andre halve kokosnøtter (normal str) til papegøye leke, men syns den ble altfor stor og da jeg fikk akvariumene så syns jeg fortsatt den var litt for stor til mine akvarium. Vet ikke om den blir for stor for deg heller, men da får du evt gjøre som du vil me den hehe

Ellers har jeg fått ph'n ned på 6.2 og tenkte jeg skulle ha den ned på 6 blank. Da ligger jeg sånn ca i mellom. Huene er fortsatt litt skye, men hannen er frampå glasset hele tiden. Venter sikkert på mat tenkter jeg
Hannen var utrolig mye fremme her og kunne omtrent klappe han på ryggen. Veldig fotogen også og stilte gledelig opp.

Eller unnagjort vannbyttene I dag og fylt opp et kar til I den Nye reolen. Er vel 2 eller tre kar bare nå som star tome. Trenger litt mer utstyr, noe jeg ikke har råd til akkurat nå.

Atahualpaene har hatt egg igjen, men som sist er dem spist opp. POKKER. Den ene bitaeneiata hua klarer seg jaggu bra og kjeppjager hannen når han viser seg

Luelingi karet som den ene hua har yngel I var veldig grått og fikk et 90% vannbytte I dag. Meste parten av vannet fra 222L som star over I hovedreolen. Bytter litt vann bare I kar med yngel, men hyppigere.
Så noen Nye bilder fra I dag

Apistogramma sp Xingu med yngler
Apistogramma bitaeniata med yngler
Apistogramma alacrina med yngler
Nannacara anomala med yngler
Cacatuoides med yngler
Et nytt yngelkar fylt opp I den nyeste reolen

Så litt reklame for apistogruppa mi på FB. Vi er nå 259 medlemmer. Vil du også være med så trykk på linken =)
Kan vel ikke bli en mer negativ dag enn dette tror jeg. Vært innom jobben i dag å hjulpet til i klubben med alt forarbeidet til en evnt streik på mandag. Kommer hjem og under en halv time senere ringer dem fra fylkeslegen og sier at svaret dessverre er nei til å få tilbake førerkortet nå. Grunnlaget var utslag på prøvene jeg hadde i oktober på epilepsi. Føler egentlig at jeg har nok skavanker med astma, allergi, blind på det ene øyet og epilepsi. Eneste som mangler er vel at det kom en mafia boss å skøyt meg ned på åpen gate. Jaja noen skavanker skal vi alle ha, noen litt flere enn andre. Da er det vel bare å vente noen måneder til før en søker igjen. Får ha meg en trøste tur ned i kjelleren å syte litt til fiskene mens jeg forer dem. Antar det ikke er mye sympati å få av dem, men likevel en grei avkopling akkurat nå i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap