Leifs verden, del 2 (side 165)

Gratulerer så mye med dagen!!! Jeg kan desverre ikke komme i dag, så det får bli ved en senere anledning he he he. Kos deg med Renualt rositae, Apistogramma lagune og kaker i lange baner... hipp hipp heisan


S
Skal si jeg har merket forskjell på yngler på mange måter etter at jeg begynte å fore to ganger pr dag. Yngler som jeg tidligere har slitt med, bl annet viltformen av borellii, har jeg nær ikke frafall på i det hele tatt. Også bitaeniata yngler har jeg slitt med, noe som det fortsatt er en liten horde av i det ene karet.

Så en liten oversikt over litt av det som rører seg i akvarierommene her:

1. Xingu yngler. 9-10 uker nå
2. Hongsloi egg
3. Elizabethae egg
4. Cf huascar yngler
5. Bitaeniata yngler
6. Agassizii yngler. Dem får yngler og spiser dem like kjapt for tiden....
7. Vilt form cacatuoides yngler (vokser fort)
8. Cf luelingi yngler. Flink mor til å være første kullet. Tror ikke det er frafall der =)
9. Bitaeniata egg
10. Grønne sverddrager yngler
11. Borellii yngler
12. Alacrina yngler
13. Xingu yngler
14. Kun få nannacara yngler igjen
15. Alacrina yngler som er tatt ut tidligere

Det skjer altså litt her og tror økningen fra en til to daglige foringer kan ha hjulpet en del. Tok forrige dagen ut ca 50 sverddrager yngler, men jaggu er dem kanibaler disse første i søsken flokken. 1 mnd gamle spiser dem gjerne sine egne nykomne søsken. De sparte noen få, så jeg har vel nå ca 25-30 stk. Har også et par små hongsloi yngler som går sammen med ancistrusene. Dem er så små at jeg ikke vil starte opp et eget kar kun for de to småttingene. Er fortsatt noen få kar som ikke er satt i gang, så det er vel rundt 26-27 kar tror jeg som er oppe og går

Forundrings apisto hua har jeg ennå ikke hatt hjerte til å av live. Så hun gravde i barlowi karet og åpningen var nær helt tett. Kanskje greit å gjøre det nå før hun finner på noe "tull". Avliving av apistogramma er ikke akkurat noe jeg har gjort før, for slikt gjør man jo ikke. Men i dette tilfellet må det desverre gjøres



Må bare slenge meg på.

Gratulerer med dagen Loffa.

Forer du med nyklekt artemia nå?
Fart66
Må bare slenge meg på. Gratulerer med dagen Loffa. Forer du med nyklekt artemia nå?



Takk for det
Nei har ikke kommet i gang med det enda, men leste noe Tom hadde skrevet et sted som jeg tror er viktig. Å vete tørrforet før en forer. Har laget en coctail av yngelfor, samt forer nå to ganger pr dag. Bare det har hjulpet, men antar når jeg kommer i gang med artemia vil det nok bli mye bedre enn hva det nå er.

Men antar ikke helt ny klekkte yngler klarer å spise artemia? Er vel litt str på artemiaene så antar det bør fores med noe annet de aller første dagene ?
Barlowismåtteriene her svømmer rundt med røde artemiamager (godt man har makro, ellers hadde jeg ikke visst det). Bløter avskallede artemiaegg i litt vann fra karet, og knuser det godt i en liten kryddermorter. Den som skrev produktbeskrivelsen har visst smakt på ferdig krydret brygg

Spruter mosen ut i barnehagehjørnet med pipette morgen og kveld, og mater resten av bølingen med voksenmat i motsatt hjørne først så de er opptatt med annet enn å jakte på småsøsken. Kan ikke tro det går bra, men veldig moro!

[External Image].
I et innlegg i en gruppe på FB skrev jeg at jeg hadde 4 huer med alacrina yngler og at det til tider kunne være noe jaging, huene i mellom. Da fikk jeg dette svaret av en som jeg vet har drevet mye med oppdrett, også apistogramma:

Take out at least 2 females, the other ones will take care of the other fry...

Stemmer det at de ynglene som da "mister" sin mor i karet lar seg adoptere av andre apisto mødre i karet? Eller vil dem bli lette offer for andre mødre?

Har sett tidligere tilbake i 2011 når jeg hadde en gruppe VF borellii at dem tok/lånte yngler av hverandre, uten at noen ble tatt ut.

Å ta ut et par huer, og kanskje hannen til et annet kar ville gjøre det noe fredeligere i karet, men vil ynglene adopteres eller blir dem offer for andre huer?

Noen apistoianere som kunne gi meg et hint om hva jeg bør gjøre, hadde det vært kjærkomment ; )
Dette hadde jeg turt å prøve. I en artikkel på siden til TomC, av TomC også mener jeg, blir det skrevet litt om dette. Ved å adoptere andres yngel, øker sjansen for deres egen yngel overlever. Skjedde det ikke noe slikt med dine A. hongsloi?
Var ikke hos hongsloiene dette skjedde..... de tok kun livet av den ene hua dem "#¤%. Mine cf huascar så det ut som den ene hua overtok ynglene til den andre hua i karet, selv når dem var der begge to. Var iallefall slik at degge hadde yngler... så noe tid etterpå bare den ene. Ja en større flokk enn noen av dem hadde fra sine egne.

Litt anderledes om begge er i karet samtidig, enn om en tar ut huer som har yngler. Vil da ynglene søke en ny mor, eller vil en av mødrene automatisk ta over?

Bør vel ikke frykte å miste noen yngler da det er en del av dem oppi der, men likevel trist å miste noen om en selv vet dette vil gå galt liksom...

Har du en link til Tom hvor han beskriver noe av dette, slik at jeg slipper å tråle gjennom masse, Simen?
Da gjør jeg et forsøk... ...
Jeg snakket med Tom C om dette en gang jeg besøkte ham i Stavern, eller rettere sagt, han fortalte meg om det! Han har selv opplevd at huene "låner" eller kidnapper yngel av hverandre. Yngelen finner seg i det, og den hua som overlater yngel til adoptivmoren lar det skje. Begrunnelsen er som Simen skriver, at dette kan øke sjansen for overlevelse.

Om dette er begrenset til enkelte arter eller om det er et fellestrekk hos Apistogramma husker jeg dessverre ikke. Jeg vil imidlertid tro at det er mer et fellestrekk.

Nok et bevis på at Apistogramma er en smart fisk! Vakker i tillegg.
Hei Loffa, jeg har opplevd at hunner av både Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ og Apistogramma baenschi har "stjålet" unger av hverandre, men jeg har bare observert det når aldersforskjellen på yngelen ikke har vært alt for stor.

Takk for svar alle sammen, men føler dere svare på noe annet enn det jeg spør om. Enten det eller så er jeg litt kort...... At huer skifter unger er ikke noe nytt som dere nevner, MEN det er her snakk om at en tar huer UT av karet. Da er jo huas yngler uten mor for å si det slik. Adopteres da automatisk de mor løse ynglene av andre med yngler?

Jeg for min del ser på dette som to forskjellige situasjoner. Blir da slik jeg ser det at enten adopteres de mor løse ynglene av andre mødre, ellers så er dem fritt vilt og vil bli spist/plaget av andre mødre/voksne fisk

Mulig dette er to sider av samme sak ; -)
Det at hunner kan adoptere hverandres yngel mens de fremdeles er i samme kar, er vel et tegn på at adoptivmor er villig/interessert i å øke sin flokk. Jeg vil tro at den samme mekanismen er tilstede når det er yngel "til overs" fordi en eller flere hunner er tatt ut. Men sikker er jeg ikke. At det er slik, styrkes vel imidlertid av det rådet du fikk på FB?
Det er nok styrking av det som har blitt skrevet ja. Får prøve å ta ut et par av huene som har færrest yngler. Er vel et par stk som knapt har yngler igjen.

Er oppe igjen fra kjelleren nå etter 2.gangs foring av yngler. Tittet litt rundt inn i huler der jeg KAN se noe og har innsyn. Igjen ser det fader meg ut til at apistogramma elizabethae hua har dødfødte yngler. Eggene er klekket, men det som henger der ser ut som det bare er skjelettet av ynglene. Akkurat som ved forrige klekking av dem.

I svarte hva er det som skjer? PH og temp er som det har vært i karet hele tiden og skjønner ingenting. Tenkte først at kanskje hannen hadde blitt steril av en eller annen grunn, men da hadde nok ikke eggene klekket men blitt noen "ulldotter".

Tok endelig mot til meg og avlivet "mysterie" apistoen i kveld. Med tungt hjerte.

Med disse to nedturene får jeg glede meg over det som ellers er av yngler i karene nede. Det popper opp yngler fra eikebladene i flere kar, spesielt gøy er det å se alle sp huascar ynglene. Dem er det en del av.

Cf luelingi hua klarer seg også veldig bra med sitt aller første kull, og frafallet er i så fall ikke stort om noe i det hele tatt.

Litt usikker på hvor mange av cacatuoidesene som er igjen, men det er også noen der. Litt vanskelig å se ettersom dem bruker eikebladene som skydd.

Veldig fasinerende
LOFFA
... Men antar ikke helt ny klekkte yngler klarer å spise artemia? Er vel litt str på artemiaene så antar det bør fores med noe annet de aller første dagene ?...

Under normale omstendigheter klarer de fleste nyklekkede Apistogramma yngler å spise nyklekket artemia fra den første dagen de er frittsvømmende.
Unntaket er Apistogrammoides pucallpaensis og et par av de aller minste Apistogramma-artene, som f.eks. Apistogramma wapisana (tidligere A. sp. "Courting-spot/Balzfleck"(A 140)).

Unormale omstendigheter kan innebære at det er litt høy temperatur når eggene er lagt og utvikles. Da vil utviklingen gå fortere enn normalt, og egget klekkes tidligere enn det egentlig skulle. Larvene vil da ikke rekke å nå normal størrelse før egget klekkes, og vil være unormalt små også når de blir frittsvømmende.
Disse vil ha problemer med normale nyklekkede artemia-nauplier, men vil ofte finne nok små mikroorganismer de første par dagene til at de greier å vokse til en størrelse der de klarer å ta nyklekket artemia.

Artemia finnes på mange steder rundt i verden. De mest brukte artemia'ene i akvariesammenheng er Artemia salina (fra bl.a. Ukraina) og Artemia franciscana fra Great Salt Lake, US.
En nyklekket naupli av disse har en størrelse på opp mot 450-500 micron.
Når jeg har små arter, med små yngel, bruker jeg i stedet den noe mindre (og mye dyrere) Artemia franciscana-varianten fra San Fransisco-området.
Nyklekket naupli av disse har en størrelse på så vidt over 400 micron, og tas derfor lettere av mindre yngel.
Det holder jo å gi den minste typen noen dager eller ei uke, så tar de gladelig den større også.


LOFFA
... MEN det er her snakk om at en tar huer UT av karet. Da er jo huas yngler uten mor for å si det slik. Adopteres da automatisk de mor løse ynglene av andre med yngler?...

I alle tilfeller der slikt har kunnet skje hos meg, har dette skjedd uten frafall eller komplikasjoner.
Gule hunner er jo vanligvis så heite på omsorg og yngelpass at de kan finne på å fange fullvoksne dafnier (gitt for å spises!) levende, ta de de i munnen, spytte de ut blant yngelen sin, og bringe dem tilbake hver gang de prøver å "stikke av". Et så sterkt morsinstinkt kommer også annen yngel tilgode!
Yngelen selv følger jo alle sorte og gule attrapper (også dårlige kunstige plastikk-etterligninger av mødre) som beveger seg over dem, så de har
ingen tilknytning spesielt til sin egen mor, men tar gladelig og instinktivt en annen i stedet.
Litt avhengig av art, kan man i mange tilfeller faktisk ta ut alle hunnene, og overlate 200-300 yngel til en enslig hann, med godt resultat! Slike hanner vil
ofte ikle seg en drakt som ligner så mye på en hunn som han bare klarer, med forbausende godt resultat!
Er ikke Apistogramma fasinerende!


LOFFA
... Igjen ser det fader meg ut til at apistogramma elizabethae hua har dødfødte yngler. Eggene er klekket, men det som henger der ser ut som det bare er skjelettet av ynglene...

Er du sikker på at det ikke bare er eggskallene som henger der? Hua vil jo ofte i siste stadium av klekkingen suge yngelen fri fra eggene og plassere dem i en grop i sanda, inne i hula.....
Tusen takk for meget godt svar på mange stilte spørsmål Tom. Skal først og fremst svare på om apistogramma er fascinerende. Jeg vil svare som så. Er det noen som svarer nei på dette har de ikke opplevd apistogramma. Selv er jeg ikke bare fascinert, men også helt oppslukt.

Før i dag lå jeg på betong gulvet og kikket inn i bitaeniata karet med det ene paret som har yngler. Lå så lenge at jeg nesten frøs .... av meg. Utrolig å se hun pleie ynglene sine, samtidig som hannen hele tiden holdt god avstand. Dette paret går i en 100L. Det andre paret hvor hannen er størst og det er egg, går i en 160L.

Har vel aldri brukt så mye tid nede som akkurat nå, ikke bare for at jeg forer yngler to ganger pr dag, men at det har kommet yngler jeg har ventet på lenge. Fra yngler/ungfisk jeg har fått av deg. Har ventet spesielt lenge på cf luelingi og der er det smil så fort jeg titter inn til dem.

Med hensyn til temp så har jeg 25c i alle apisto kar, men kan nok gå ned 2-3 på netter det er kaldt.

Ja jeg er sikker på at det ikke er yngler i hule bunnen men at de henger uferdige i hula. Det samme skjedde sist. Da skjedde en oppførsel jeg aldri har sett på noen annen apisto. På meg virket det som hannen var sint og skuffet over hua og var stadig i klammeri med henne. Akkurat som om hannen kjeftet fordi hun ikke hadde klart å få frem ungene. Fascinerende? Bare første bokstaven.

Dette er andre gangen dette skjer med dette paret og har aldri opplevd dette med andre arter.

Var intr. å lese at ynglene har ingen tilknytning spesielt til sin egen mor. Det er vel i og for seg bevist hos flere av oss apistoianere, men da er det stadfestet. Veldig artig.

Tusen takk igjen Tom for flotte og intr. svar og betraktninger. Alltid like spennende å lese når du svarer ; )

Bilder fra i kveld

1. Cacatuoides hua som har yngler
2. Bitaeniata hua som har egg (om dem ikke har klekket)
3. Bitaeniata hua som har yngler

Tom C
......Gule hunner er jo vanligvis så heite på omsorg og yngelpass at de kan finne på å fange fullvoksne dafnier (gitt for å spises!) levende, ta de de i munnen, spytte de ut blant yngelen sin, og bringe dem tilbake hver gang de prøver å "stikke av". Et så sterkt morsinstinkt kommer også annen yngel tilgode! Yngelen selv følger jo alle sorte og gule attrapper (også dårlige kunstige plastikk-etterligninger av mødre) som beveger seg over dem, så de har ingen tilknytning spesielt til sin egen mor, men tar gladelig og instinktivt en annen i stedet. Litt avhengig av art, kan man i mange tilfeller faktisk ta ut [B]alle[/B] hunnene, og overlate 200-300 yngel til en enslig hann, med godt resultat! Slike hanner vil ofte ikle seg en drakt som ligner så mye på en hunn som han bare klarer, med forbausende godt resultat! Er ikke [I]Apistogramma[/I] fasinerende!


JO!

Super info Tom, jeg følger intenst med.
Henger meg inderlig på Sigmund her. Lagt på mente til det en vakker dag blir reol med flere karr.
Sigmund - ex 530
[B]JO![/B] Super info Tom, jeg følger intenst med.


Ikke mer å si egentlig
Legger meg bak alle! Utrulig lærerikt og ikke minst en fantastisk observasjon . Å være en Apistogramma-adoptert dafnie kan vel ikke akkurat sies å være en drømme-situasjon he he he. Helt utrulig!!!
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap