Leifs verden, del 2 (side 174)

Begynner å bli en respektabel liste nå, Leif!

Det er litt utypisk deg å ha flere arter i samme kar, så jeg må spørre: Går A. sp. "Papagei"-hannen din sammen med en annen art? Hunnen som sees sammen med ham ser jo ikke ut som en A. sp. "Papagei", men det vet du kanskje....
Tom C
Begynner å bli en respektabel liste nå, Leif! Det er litt utypisk deg å ha flere arter i samme kar, så jeg må spørre: Går A. sp. "Papagei"-hannen din sammen med en annen art? Hunnen som sees sammen med ham ser jo ikke ut som en A. sp. "Papagei", men det vet du kanskje....




Ja en kan vel si at listen er meget bra nå Tom. Ja det er veldig utypisk meg å ha to arter i samme kar. Faktisk er det kun et kar jeg VET jeg har to arter sammen i, og det er et kar med cf luelingi og to huer av barlowi. Har en han og tre huer av barlowi og har satt et par barlowi i lekskar, derfor to huer på besøk hos luelingiene.

Sp "Papagei" hannen sammen med to huer kom i hus på fredag og skulle være en trio av arten. Blir veldig trist nå om det ikke er to sp "Papagei" huer.

Jeg skal ta bilder av huene for bedre ID av dem Tom. Har fortsatt noen ledige kar etter at di nye 3 artene kom i hus. Har fått gitt bort/solgt og byttet en del av avkommene her og fått bedre plass. Et par tre nye arter til er det plass til, selv om det er en del yngler i karene til noen av artene her.

VF cacatuoidesene fra deg ble besteforeldre sist uke og F1 ene og F2 ene deres går i 222L her. Disse virker ikke fult så skye som hannene som er i stort overtall. Var en hue i gruppen fra deg og har desverre mistet en av hannene.

Hua (VF) går med et nytt kull nå. Har ikke fått frem veldig mange fra hvert kull, men denne gangen ser det ut som hennes kull er ganske så stort, så håper en del av disse vokser opp =)

Hadde et ønske om erythrura, men i butikken ble jeg skuffet over fargene etter å ha sett bilder på Tom sine sider. Kan være at jeg har forvekslet navnet på to arter og at det er min egen feil. Ble derfor å bytte til de 3 nevnte arter.

Ønskelisten er vel lang som et vondt år men noen av artene jeg ønsker meg etter at jeg endelig fikk tak i Cruzeiro (yngler) er blant annet Sp "Kelleri", Diploeniata, payaminonis (ser ut som en utrolig vakker art), borellii fra Uruguay ( kom hjem fra noen dagers ferie til sprukket kar, (foreldrene og to kull yngler tørre på bunn ). Sp "Matses" kunne også vært artig å prøve igjen. Dem ligger bak i hodet enda og er på ingen måte glemt.

Sammen med sp "Cruzeiro" fikk jeg baenschi yngler som vokser veldig godt, og er allerede tilvent håndforing. Etter min mening en vakker art det også. Ja hvilken art av apisto er vel ikke det =)

Skal prøve å få tatt noen bilder av huene som går sammen med "Papagei" hannen nede. Kjenner allerede nedturen at huene ikke er av samme art.

Desverre finnes det ikke veldig mange trygge kilder en får fisk fra enn Tom C hvor en vet hva en får. Heldigvis har jeg vært heldig, og kan vel huske bare engang tidligere at jeg har fått litt mix av to arter, men hadde nok individer til to grupper av begge kjønn. Antar Tom C husker dette (borellii og Commbrae) for noen år siden.

Jaja, skulle bare mangle at vi ikke også skulle ha noen nedturer også en gang i blant.

Ja så må jeg jo nevne at jeg har gått et år anfalls fri for epilepsi og 22.august fikk jeg tilbake førerkortet mitt. HURRA, nå kan jeg selv kjøre, og slipper å mase på alle andre =)

Bilde 1. F1 fra eget oppdrett apistogramma cacatuoides
Bilde 2. F1 med F2 yngler samme art
Bilde 3. F1 sp "Xingu" med nye egg
Apistogramma sp "Papagei" hue 1?
Jeg er jo ingen ekspert, men jeg har jo papagei (håper jeg). Dog ligner ikke min hunne all verden på din.
Apistogramma sp "Papagei" hue 2?

Ble fryktelig dårlige bilder av denne hua desverre, men håper de duger likevel Tom.

Hue 1 fra forrige innlegg er noe større enn denne hua. Kan dette være to huer av to forskjellige arter i tillegg at det ikke er Papagei? Jeg antyder at det er rødt øverst og nederst i den miste huas halefinne, nær slik det er på f.ek macmasteri?

Håper bildene duger til ID Tom =)
Har ei singel hue gående her og har helt glemt hva det er. Er dette ei nijsseni frøken? Eller er det kanskje sp "Oregon"?
LOFFA
Har ei singel hue gående her og har helt glemt hva det er. Er dette ei nijsseni frøken? Eller er det kanskje sp "Oregon"?
kjempe fin tråd Håper du og fiskene dine har det fint

Hilsen meg :P
LOFFA
...VF cacatuoidesene fra deg ble besteforeldre sist uke og F1 ene og F2 ene deres går i 222L her. Disse virker ikke fult så skye som hannene som er i stort overtall...

De var jo veldig sky hos meg også, så det er jo flott om avkommet ikke er fullt så pysete som foreldrene...

LOFFA
...Hadde et ønske om erythrura, men i butikken ble jeg skuffet over fargene etter å ha sett bilder på Tom sine sider. Kan være at jeg har forvekslet navnet på to arter og at det er min egen feil...

Du er sikkert klar over at det finnes to fargevarianter av denne arten? Foruten den der hannene har rød hale finnes det en form der hannene har lyseblå halefinne. Mulig det var sistnevnte du så?

LOFFA
... Kan dette være to huer av to forskjellige arter i tillegg at det ikke er Papagei? Jeg antyder at det er rødt øverst og nederst i den miste huas halefinne, nær slik det er på f.ek macmasteri?...

Det vi ser etter er jo ei hue med dobbelt haleflekk, der begge delene er like høye (fremre del mye mindre enn bakre del = typisk for huer av A. sp. "Pebas"). Typisk haleflekk på hue av A. sp. "Papagei" sees på denne damen:

[External Image]

Nå er det ikke alltid denne haleflekken vises veldig tydelig, men jeg ser ikke engang noe lignende på noen av bildene dine. Og det er ikke umulig at dine er to forskjellige arter, da den ene kan se ut til å ha et veldig tydelig hvitt felt foran den enkle haleflekken...

Jeg har noen ikke helt voksne A. sp. "Papagei" her, så det vil nok ikke være helt umulig på sikt å skaffe seg ei hue eller to av riktig art uansett.

LOFFA
Har ei singel hue gående her og har helt glemt hva det er. Er dette ei nijsseni frøken? Eller er det kanskje sp "Oregon"?

Jeg klarer ikke å ID denne uten tydligere bilde av de sorte markeringene.

LOFFA
...Ja så må jeg jo nevne at jeg har gått et år anfalls fri for epilepsi og 22.august fikk jeg tilbake førerkortet mitt. HURRA, nå kan jeg selv kjøre, og slipper å mase på alle andre =)

Og DET var jo dagens gladmelding. Gratulerer!

Litt rådvill.litt oppgitt og litt glad for at mysteriet er delvis løst.
Har vært i kjelleren å byttet vann på karene i det rommet "Papagei" går i, og brukte vel like mye tid på å se inn i det karet som på vannbyttene. Jeg er 90% sikker på at det er to forskjellige arter jeg har, når jeg ser mønster på huene. Den minste har noe rødt i halen noe den største ikke har.

Den største jager også den minste og den har fått barbert halen sin bittelitte grann. Den største prøver hele tiden holde seg i nærheten av papagei hannen, og han avviser henne egentlig ikke på noen måte.

Når en har funnet ut at det ikke er Papagei, er det vel et annet mysterie som kommer frem; hva er det da? Hm....

Var ikke klar over at det var to fargevarianter Tom, så det var nok den andre dem hadde der i butikken...

Skal la disse huene få gå noen dager så får jeg se om jeg får tatt noen bedre bilder som kan gjøre at jeg får ID på dem. Ingen vits å oppta et kar med fisk som ikke kan formere seg, når en gjerne driver med oppdrett =)

Om det er mulig med ei hue eller to fra deg når enn det skulle passe, Tom, ville jeg blitt utrolig glad. Tenk å få drettet denne flotte arten =) Om du skulle være i beite for noe du vet jeg har, så er det bare å sende meg en mail Tom. Har vel ikke veldig mye av nær voksen fisk, men noen ungdommer her og der er det =)
Så flott at du har vært uten anfall i et år nå. Vet jo hvordan det er å måtte sjekke helsa jevnlig, så ja, dette var virkelig godt nytt Leif.
Sigmund - ex 530
Så flott at du har vært uten anfall i et år nå. Vet jo hvordan det er å måtte sjekke helsa jevnlig, så ja, dette var virkelig godt nytt Leif.



Takk Sigmund. Ja det et godt å være tilbake til det "normale" =)
Ettersom jeg la ut innlegget i apistogramma gruppa mi på FB, lar jeg det gå på engelsk her også.

Several nice surprises when i had my water changes to day so here is a update on apistogramma species with egg and fry

Apistogramma cf luelingi fry
Apistogramma cacatuoides fry F1+F2
Apistogramma alacrina fry
Apistogramma Sp Xingu fry and egg (2 diff tanks)
Apistogramma alacrina. 3 caves with new fry
Apistogramma sp Schwarzkehl fry
Apistogramma rositae fry
Apistogramma cf huascar fry and new egg and
Apistogramma bitaeniata fry

Forøvrig har gruppen vokst til hele 781 medlemmer på kun få mnd.
https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
Siden sist har en del nytt skjedd her. Rositae ynglene er ute av hula, sp "Schwarzkehl" eggene har klekket, sp "Xingu" egg er lagt i dag, barlowi egg er lagt, og i dag har jeg også for første gang sett egg lagt under en innvendig pumpe. Faktisk trodde jeg at jeg hadde opplevd apistogramma egg lagt på de plasser det lar seg gjøre. Men altså egg under ei pumpe har jeg ikke opplevd =) Det er paret jeg tok ut fra hoved karet med cf luelingi som har gjort dette.

Ei av huene av luelingi har også yngler i hoved karet så det gror godt i den arten også. I et kar jeg trodde jeg hadde tømt for cacatuoides F1 fant jeg ei hue ved forrige vannbytte. Gledelig at det t.o.m var ei hue.

Har begynt å ta ut neste bunch med cf huascar yngler og fikk flyttet ca 15 forrige kvelden og håper på å få fanget og flyttet resten i løpet av helgen.

Nedturen etter å fått vite at det ikke er sp "Papagei" huer jeg har til hannen som ER Papagei, har ennå ikke lagt seg. Når en får en slik nedtur tar det gjerne litt tid før en innser at ting er som dem er....

Noen nye bilder

apistogramma cf luelingi med yngler
apistogramma barlowi med yngler
apistogramma sp "Schwarzkehl" med yngler
Apistogramma rositae med yngler
Apistogramma alacrina med yngler
Apistogramma VF cacatuoides med yngler
Er det noen som vet om områder med eike trær i nærheten av Hof i Vestfold? Evnt mellom Drammen og Tønsberg? Er vel snat tiden for å plukke antar jeg.....
Om du finner noen så hyl ut Loffa
Men så i en tråd at det fortsatt er grønne blader.

Ellers må jeg si at du har fått deg en utrolig fin liste der. Apistoene mine koser seg knukk ihjel med å sjefe hele bunnen og yngler hver 3 uke som selvfølgelig blir mat, men det er egentlig helt ok siden jeg ikke har plass til flere :P

Er også meget så misunnelig at dere har TomC med alle hans herligheter på auksjonen.
(jaja vet jeg kan ta meg en tur, men akkurat nå har jeg hverken plass ell tid desverre)
Cathy
Om du finner noen så hyl ut Loffa :) Men så i en tråd at det fortsatt er grønne blader. Ellers må jeg si at du har fått deg en utrolig fin liste der. Apistoene mine koser seg knukk ihjel med å sjefe hele bunnen og yngler hver 3 uke som selvfølgelig blir mat, men det er egentlig helt ok siden jeg ikke har plass til flere :P Er også meget så misunnelig at dere har TomC med alle hans herligheter på auksjonen. (jaja vet jeg kan ta meg en tur, men akkurat nå har jeg hverken plass ell tid desverre)



Hadde håpet å få samlet en søppel sekk med eikeblader etter hvert. Går en del blader når en har noen kar......

Og auksjonen I Larvik er et must for kjøp av apisto. Denne gangen blir det også noen arter å selge =) Fint å høre at macene har det bra =)
Regner med at du har noen tomme kar som er klare for nye arter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap