Leifs verden, del 2 (side 187)

Kameraet ditt ser ut til å være ypperlig Leif! Gode detaljer og nydelige modeller . Sjøl bruker jeg forøvrig aldri blitz.
Herlige bilder av gjengen din Leif og ja bildene dine har være blitt bedre og bedre. En fryd å se alle småtassene svømme rundt
Takk Cathy

Tok en del bilder i dag også under vannbyttene, men vet ikke om jeg rekker å legge ut noe i kveld. Men det kommer mer bilder etterhvert. Har ennå ikke hørt noe om bildene jeg har sendt til basen.

Har sendt av flere arter
En ting er sikkert. Jeg er grise dårlig på å ta yngel bilder, så kurs ønskes =)
Her er iallefall 3 ac artene som har yngler her =)
Allpahuayo hua har det for godt å gjemme seg når jeg kommer med kameraet. Men i dag skulle jeg jaggu være like sta og vente til hun dukket opp igjen. Etter alt for lenge ga jeg opp og frem med for.... Da var hun ikke vanskelig å lure.....
160L til apistogramma sp "Nadelstreifen" fikk litt mer planter i dag =)
Nå føler jeg meg som en gammel avdanket fotball spiller. Sparket fra klubben og klubbløs. Nok om det.

I går fikk jeg se den ene sp "Nadelstreifen" hua i litt annen farge (ikke helt gul) og mye kraftigere mønster enn tidligere, ute å spankulerte.

Ikke så rart egentlig da jeg fant egg i hula hennes i dag. Har flyttet henne og hula over i eget kar =)

Bilde 1 fra i går. 2 og 3 fra i dag
Etter at jeg i går fikk brev med beskjed om ekslusjon fra Drammen akvarie klubb vurderer jeg sterk å legge ned hobbyen.

Saken dreier seg om 9.februar hvor både LAK og DAK hadde auksjon på samme dag. Jeg krittiserte egen klubb for at de ikke la ut datoen her i kalenderen når de i et år i forveien visste om den. LAK la ut auksjons datoen først og DAK i etterkant av dette, på samme dato. Jeg skal visst nok ha uttalt meg om at LAK har fått tilbud om samarbeid i forbindelse med auksjons datoer etc, men at de ikke ønsket å bli med på dette. Mine uttalelser skal ha bli oppfattet lite flatterende for DAK.

Informasjonen om at LAK ikke ville være med i dette samarbeidet ble skrevet av og om av et styre medlem i DAK, hvilket jeg desverre ikke kan bevise nå, ettersom DAK har slettet tråden fra auksjonen. (greit å slette bevis som går mot en selv)

Jeg skal også ha uttalt meg på en måte som ble oppfattet at jeg var styre medlem i DAK og at jeg snakket på veiene av styret. MAKAN til svada har jeg ikke vært borti. Har aldri nevnt styret med et ord noen plass og heller aldri sagt at jeg er styre medlem der.

Det har vært to ganger i år hvor auksjoner her på østlandet har kollidert med hverandre, noe som er ødeleggende både for klubbene selv og de som ønsker å besøke auksjonene.

Skal en ekskludere folk for at de har meninger om styrets dårlige prioriteringer. Skal en bare skyve kritikken under ei matte og ikke ta til seg noe som helst. Det har vært mye kritikk om nevnte to auksjons kollisjoner og det vil garantert skje igjen.

Jeg mener at når en klubb vet en auskjons dato et helt år i for veien, trenger en ikke vente med å legge den inn i kalenderen i "siste liten", men legge den inn snarest mulig slik at folk kan planlegge litt. Det er godt kjent blant medlemmer og klubber at AF er en "7. sans" for auksjons datoer

Trodde klubbene skulle jobbe for akvarie folket og ikke i mot dem. Kritikk som er berettiget er noe et hvert styre må tåle.

Saker som dette dreper gleden og engasjemanget mitt.
Et brev i posten er lettere enn å ta en prat med meg tydeligvis. Feigt og hensynsløst
Mr. Leif!

Søknaden er behandlet, og du får ikke innvilget nedleggelse av hobby'n! Kjedelig når engasjementet får seg en støkk, men husk du har en uhelbredelig sykdom (incurable disease). Den må pleies varsomt med daglige doser av Apisto-dans, egglegging, eikeløv og forkortelser (AF, FB). Hvis den sosialakvaristiske krampa melder seg, vet du hvor du finner litt med-Apistoiansk galskap 8)

S
Oppdaget i går egg i hula til den ene apistogramma sp Nadelstreifen hua mi og flyttet henne inn på single room. I dag har hun på ny gravd ut hula på den nye plassen =)
LOFFA
.....Informasjonen om at LAK ikke ville være med i dette samarbeidet ble skrevet av og om av et styre medlem i DAK, hvilket jeg desverre ikke kan bevise nå....

Det står da klart og tydelig i innlegg #10 i denne tråden.


LOFFA
Oppdaget i går egg i hula til den ene apistogramma sp Nadelstreifen hua mi og flyttet henne inn på single room. I dag har hun på ny gravd ut hula på den nye plassen

Ta vel vare på disse, dette er ikke vanlig fisk, og alle i hobbyen stammer så vidt jeg vet fra fisk vi fanget i utkanten av Leticia, Colombia, i 2008, i dette habitatet:

[External Image]

Her er en artikkel om dem i Tropical Fish Hobbyist i juli 2011, som du ser har de samme kilde som dine.


LOFFA
Etter at jeg i går fikk brev med beskjed om ekslusjon fra Drammen akvarie klubb vurderer jeg sterk å legge ned hobbyen...

Så da er du ikke interessert i den hua Apistogramma sp. "Abacaxis" jeg tok med til deg fra England, sist helg?

Tusen takk for infoen på alt Tom C. Jeg fant ikke tråden og trodde derfor den var slettet. Det beviser vel at påstandene som er satt om meg ikke er annet enn falske anklager. En ser jo selv der at det står svart på hvitt fra DAK. Men skylden skal legges på meg. Jaja hvorfor ikke bare trekke ut en tilfeldig og skyte han i foten?

Jeg er nok mer enn kjent for sterke meninger, men noen løgner er jeg over hodet ikke. Hadde i tankene om å sende saken inn til NAF, men der vil jeg kun få et nytt skudd i andre foten. Kjetil som skrev i tråden der er nå øverste mann i NAF, så det er bare nytteløst.

Jeg skal lese artikkelen Tom, om sp Nadelstreifen =) Synes ikke jeg så veldig farge endring på hua som nå har egg (mulig yngel nå) da hun ikke ble så gul som det jeg har vært vant med på de andre. Men det sorte kom mere frem. Hun er iallefall kjempe flott =)

Sp Abacaxis hua her har jeg nå ikke sett på lenge og vet ikke om hun lever en gang. Er til tider at huer gjemmer seg og gjerne kommer frem med en sverm unger rundt seg etter 8-10 dager eller der om kring, men nå triler jeg på om hun er i live.

Jeg kan ikke si nei takk Tom, da ville jeg være gal (værre) =)

En både sier og gjør så mye rart når en føler at noen skal ødelegge for noen. Og i dette tilfellet føler jeg meg helt uskyldig utestengt på falske premisser og påstander.

Faktisk tror jeg og mange med meg at Drammen akvarie klubb har gjort mer skade for seg selv, enn for meg. Etter denne saken har jeg ikke sagt et negativt ord om selve klubben, men at noen i styret der ikke helt har gjort jobben sin. DAK er en fin og sosial klubb med mange dyktige akvarister, nå desverre nær tørr for apistoianere.

Ingenting gleder meg mer enn apistogramma Tom, og vet mange tar laaaange omveier for å slippe høre praten min om apistogramma hehe. Kan snakke og se dem i timevis =)

Jeg blir nok værende en apistoianer i fremtiden og har fått begynt så smått å bytte ut lys armaturer samt at jeg i går byttet en del lysrør. Neste planlagte sak, som kanskje vil ta litt tid er å fjerne den reolen jeg har med 4 mindre kar og bygge en ny reol med 2x160L. Jeg vil ha større kar selv om det blir et par færre. Som nevnt vil det ta litt tid grunnet håndskaden min. Har mindre smerter nå, men fingre er ikke brukenes til så mye. Pekefingeren er nær helt stiv fortsatt og er vel nå mer i veien og plunder og heft, enn til nytte.

Har ennå ikke vært nede å foret i dag, så er spent på om det har klekket noen sp Nadelstreifen egg =) Er også nye egg i sp Xingu karet hvor jeg har mine nå eldste avkommere. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å skille disse på kjønn da hannene ikke har farget ut slik som hannen i hoved tanken. Men om jeg har rett skal det være to hanner der. (Noe mindre sort i brytfinnene)

Legger ved et par artige bilder av allpahuayo hannen hvor han nær prøver å kysse på det ene bildet og setter trut munn på det andre =)



Atter en gang graving i sp Cruzeiro tanken
sp Xingu egg
Har kommet til noen fler nannostomus beckfordi i rositae karet =)

Begynner å minke en del på rositae yngler, men håper de klarer å berge noen

Nå er jeg så oppjaget at jeg er helt skjelven og grøsser på ryggen. Hehe

Ikke bare fikk jeg se at det var egg i hula til sp Cruzeiro, og at sp Nadelstreifen eggene har klekket, men jaggu har lucky sørget for egg hos frøkna si =) Gosjh a mei og dette er drita gøy =) Ble forfjamset når jeg fikk se henne en god del gulere enn i går, og når jeg titter inn i hula dulter hun borti egg med munn =) (Allpahuayo)

Hun har nok pønsket på dette en liten stund tror jeg for hun har gjemt seg godt et par dager i slengen for så å vise seg igjen (typisk apistogramma)

Tom du er vel den som vet hvor vanskelig disse er å drette, selv om ingen apisto egentlig (med få unntak) er direkte vanskelig. Temp i karet er 25c og pH mellom 5 og 5,5.

Uannsett hvor enkle di skulle være er dette virkelig gøy, og gir meg den ekstra piffen jeg trengte.

Apistogramma sp Nadelstreifen eggene har klekket i dag, og i tillegg til en "pytt" i bunn av nøtta henger det en del oppetter veggen. Ser ut til å være et godt antall yngler.

Jeg tenker en forholdsvis stor art når jeg ser på disse. Kraftige og robuste, selv huene.

1. Sp Nadelstreifen hua med yngler
2. Dårlig bilde men her er allpahuayo hua med egg. Vil ikke styre med for mye grunnet et par gode bilder. Hun skal få være i fred =)
3. Pappa allpahuayo spiser røde mygglarve pellets ( har fått navnet Lucky =)
LOFFA
...Sp Abacaxis hua her har jeg nå ikke sett på lenge og vet ikke om hun lever en gang... ... begynt så smått å bytte ut lys armaturer samt at jeg i går byttet en del lysrør. ...

Jeg hadde en fornemmelse av at du manglet ei hue til A. sp. "Abacaxis" - hannen din, det var derfor jeg tok med ei hue til deg. Men hvis du har ei, trenger du jo ikke noen fra meg.

Jeg ville het klart gått for LED hvis du skal bytte ut lysarmaturer og rør. Jeg har satt opp LED bl.a. over en 160 liter, og det gir en helt annen opplevelse, særlig også når lyset brytes av bevegelser i vannflaten, slik det gjør i naturen.


LOFFA
...Har kommet til noen fler nannostomus beckfordi i rositae karet =) Begynner å minke en del på rositae yngler, men håper de klarer å berge noen

Nannostomus beckfordi er jo den eneste Nannostomus som i noen betydelig grad, i noen settinger, kan ta apisto-yngel. Det er da kanskje ikke så lurt å ha dem sammen med yndlingsapistoen som du avgjort ønsker en del yngel av?


LOFFA
...Tom du er vel den som vet hvor vanskelig disse er å drette, selv om ingen apisto egentlig (med få unntak) er direkte vanskelig.

Apistogramma allpahuayo er ikke av de vanskeligste, men heller ikke en art som vanligvis helt uten videre leker og bringer opp yngel.
Vanskelige: Du husker vel hvor mange yngel av Apistogramma pantalone som vokste opp hos deg? Var det ikke "null"?


LOFFA
3. Pappa allpahuayo spiser røde mygglarve pellets ( har fått navnet Lucky =)

Dette er jo egentlig et flott bilde, Leif! Dessverre gjør kombinasjonen av lyskilde og innstilling av hvitbalanse i kameraet ditt, at bildene dine ofte får et gul-stikk:

[External Image]

Hvis du får til å endre hvitbalansen i kameraet ditt, vil bilder kunne vise tydeligere de flotte fargene som denne fisken faktisk har. Jeg tillot meg å endre hvitbalansen på ovennevnte bilde, og da ble det seendes slik ut:

[External Image]

Da er det lettere å se hvilket fantastisk bilde du har tatt!
Takk for svar Tom. Jeg har løftet på alt som er i 160L og det er kun den ene sp Abacaxis hannen som er der. Husker du nevnte sist at du skulle prøve å få med ei hue til meg når du skulle til England.

Så det blir jeg veldig takknemmelig for om du har. Faktisk knekte jeg koden på sp "Orgegon" Tom og fikk opp en liten gruppe av yngler som klarte seg..... til de ble 7 uker. Da la gamlemor nye egg og da tok hun dem alle. Så sånn oppdretts messig ble det null =) Husker jeg hadde lavere pH i det karet enn jeg noen gang har hatt her.

Tror faktisk jeg har en video av hua med yngler på FB ved 6-7 ukers alder.

Akkurat ja, beckfordi er nettopp de jeg har sammen med rositaene og kanskje ikke så rart da at det minker på yngler. Kun få yngler igjen. Mao må jeg ha de i et kar hvor jeg IKKE har eller ønsker oppdrett av apisto da..... Det gjør det ikke enkelt Tom...

Kan de gå sammen med copellaene? De er omtrent på samme str og er vel SA begge to?

Jeg trenger tid til å komme inn i alle justeringer, innstillinger etc for å ta gode bilder. Er ikke som gamle pocket kameraer som det bare er å knipse i vei med. Mulig jeg tok meg litt vann over hodet ved å kjøpe et for meg så avansert kamera.

Om allpahuayo er en utfordring på lik linje med sp Oregon er det jo gøy. Er litt over den tiden hvor jeg tror det bare er å putte et par i vann så yngler dem.

Endringer av temp, pH, innventar etc er gøy å prøve seg frem med og en prøver frem forskjellige varianter. Opptreden hos apistogramma endres ved så lite som å flytte en rot 10cm til en av sidene har jeg sett her. Vi får avtale når det passer med sp Abacaxis hua. Jeg er stort sett hjemme så det er bare å si i fra når og hvor så ordner vi det =)

Når jeg tenker meg om har jeg en 128L med 15 corydoras aeneus. Kunne beckfordi gått sammen med disse kanskje
Jeg fikk beskjed om Nannostomus beckfordi tidligere, og bestemte meg for Nannostomus marginatus etter TomC's artige innlegg om denne arten .

I dag fikk jeg se A. atahualpa-hua forlate yngelen i et øyeblikk, da mat-iveren hennes ble for stor. 3 stk N. marginatus var rett over yngelen... Krise! Det går aldri bra, tenkte jeg. Heldigvis for hua, viste de ikke yngelen den minste interesse. Knall! Disse har virkelig hatt god effekt på mine Apistoer. Heldigvis også når det gjelder yngelen

Nå har jeg fått nok et kar jeg trenger å fylle med dither-fish. Skal bli spennende å se hva jeg kommer over...

Apisto-hej från södern!
Herlig Simen =)

I går (natt) opplevde noe av den råeste kåtskapen jeg har sett noen gang hos noe apisto noen gang. Hadde vannbytter i det ene rommet og gjore klart et kar for agassizii ynglene fra Anori tidligere på dagen. Utpå kvelden renset jeg opp i lekskaret slik at jeg lettere skulle fange ynglene. Når vannbyttene var ferdig i det rommet ynglene skulle fanget jeg dem etterhvert og hadde de i en fødekasse i samme karet.

Sent i går kveld/natt flyttet jeg ynglene og satte hannen inn igjen til hua
Jeg så straks hua bli knall gul og over lykkelig over å få kavaleren tilbake. Jaja bra tenkte jeg. Tok så til for å rydde rommet som hadde hatt vannbytter og skulle gjøre klar til resten av vannbyttene i dag (skal straks ned). Tok mindre enn 15 min og ville sjekke hvordan det gikk med dem før jeg gikk opp igjen

Jaggu var de allerede i gang med hanky panky dancing i hula allerede. Råeste jeg har vært borti. Antar ikke du er like kjapp med damene Simen lol
Apistogramma kaninii. Jeg tror du pinadumeg har oppdaga en ny art
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap