Leifs verden, del 2 (side 198)

Roland Dreinø
Kjøpte du de Gymnogeophagus på treffet? Er det de samme som sp. neon? Er de munnrugenne eller substratlekere?



Hei Roland og takk for sist. Jeg kjøpte noen ungfisk av Tom K sist uke. Dette er avkom av fisk som Tom K kjøpte av Filipe i fjor. Tror ikke det er samme som som sp Neon. Disse legger eggene sine på flate stener eller graver ned til bunn av karet slik jeg forsto det.
I går bygget jeg topp til 200L med Gymnosene. Den ble litt høyere enn hva jeg ønsket, men når en vil bruke lys en har liggende og ikke kjøpe nytt blir det slik =)

Gjenstår kun å male den. Ble ellers ganske fornøyd etter at en bruker ting en har liggende. I spottene var det 2x50W noe jeg synes ble i meste laget, så jeg byttet dem ut med 2x20W. Synes selv dette er det fineste karet jeg har hatt på lenge, kanskje noen gang =)

Bitaeniata eggene klekket greit i breeding boksen og blir spennende å følge dem fremover. Sp Schwarzkehl har også fritt svømmende yngel siden sist jeg skrev her. Håper hun klarer å få de opp. I 160L har jeg 1 han og 3 huer.

Ser ut som det er kun noen få sp Papagei yngler som klarer seg, men bedre med noen enn ingen. Sp Nadelstreifen ynglene vokser veldig ujevnt, men andre kullet jeg fikk som kom i 160L karet vokser fortere enn det første jeg fikk og tok ut i yngel kar.

Sommeren er vel kanskje ikke den letteste tiden å prøve å få tak i fisk, men skal forsøke å få tak i rositae. Har kun den største hannen igjen etter krasjen jeg hadde i det karet.

Har nå 2 ledige 160L som har stått å god gjort seg lenge. Den ene blir evnt til rositae den andre kanskje for noe nytt
Åh fra Tom, jamen da er de fine. Syntes jeg hørte ar "norte" var den samme som "blue neon", men kanskje jeg husker feil? Meb tillykke med de.
Jeg kjøpte noen Gymnogeophagus sp. Lemes. Men vet egentlig ikke så mye om de. Men de er munnrugere.
Får vel ta meg en tur ned til deg en gang.
Det må du gjeøre Roland. Lenge siden du var hos meg nå =) Har ikke flyttet veldig langt fra der du var hos meg (ca 12km-Hof)
Liten tass av sp Papagei =)
Småtasser av apistogramma barlowi
Par dager gamle apistogramma bitaeniata yngler (breeding box)
Cacatuoides Rio Nanay frøken
Cacatuoides Rio Nanay gutt
Sp Nadelstreifen tass. Tydelig ei litta frøken

Mr sp Schwarzkehl
Mr allpahuayo
Gamle far bitaeniata
Alacrina tass
Agassizii tass
Mr barlowi
Sp Nadelstreifen yngel
Sp Papagei yngel
En god bunch bitaeniata yngler i breeding boksen
Igjen nye apistogramma bitaeniata egg. Denne gangen har jeg også tatt ut hula til breeding boksen. De andre er nå frittsvømmende og et vakkert syn. I den nye nøtta med egg kan en se en av ynglene midt i nøtta =)

Kjøpte i dag en gruppe apistogramma trifasciata selv om jeg har hatt lite lykke med disse tidligere.Kan se ut som 2 hanner og tre huer
Kan se ut som en av Gymnogeophagus huene mine er klar for lek. Mer sort mønstret, mørkere i bunnfargen og ryggfinnen har endret seg til veldig mørk. Snakket litt med Filipe som har fanget foreldrene til mine. Han nevnte iallefall finne fargen som endret seg uten at jeg visste at dette nettopp skjer hos den ene hua.

Er usikker på hvordan disse leker, men vet di legger egg på røtter og flate flater. Blir iallefall spennende å følge denne gruppen fremover. Har vel kanskje nevnt det tidligere, men har satt inn 9 nannostomus beckfordi og tenker også å sette inn en liten gruppe med ottocinclus
Er de store nok till dett? Hvor store er de?
De hører vel til Meridionalis gruppen, hvis jeg har forståt det rett. Mener de er substratlekere?
Flotte fisk
Roland Dreinø
Er de store nok till dett? Hvor store er de? De hører vel til Meridionalis gruppen, hvis jeg har forståt det rett. Mener de er substratlekere? Flotte fisk :-)


Snakket med Felipe i går som har fanget foreldrene i Uruguay. De KAN være store nok og leks fargene/endringene han snakket om vises nå på den ene hua. Ved nermere mål er de største huene ca 5 cm hannene litt større
Apistogramma sp Schwarzkehl med yngler
F1 cacatuoides med nye egg
Baenschi med fritt svømmende yngler. Denne gangen har jeg hatt ut hannen og håper dette hjelper på =)
En stor takk til Sigmund som igjen fikk satt et stort smil på meg etterat jeg kunne reise hjem igjen med noen apistogramma rositae igjen. Antar hannen min ble utrolig glad for sine nye bekjentskaper. Barlowi hann ble det også samt noen småttinger av baenschi. Avkom etter hans Vf par. Greit å kunne blande litt fra to forskjellige foreldre par. Paret mitt (baenschi) har ca 50 smårollinger som er kun 1-2 uker fritt svømmende nå. Er utrolig takknemmelig for denne muligheten å kunne ha spesielt rositae.

For meg finnes det ingen art hverken over eller ved siden av rositae. Glemte selvfølgelig kameraet mitt igjen hos Sigmund så esverre ingen nye bilder. Men kan jo legge ut bilder fra tidligere av han og hue av rositae. Atter en gang tusen takk Sigmund =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap