Leifs verden, del 2 (side 216)

Auksjonen i går var vel ikke akkurat noen inner tier, men noe ble da med hjem. Mye planter, nannacara anomala, B splendens pansermaller, nannostomus marginatus og ikke minst et VF par med Apistogramma borellii fra Bella Union i Uruguay. Sannsynligvis den flotteste borellii hannen jeg noen gang har hatt. Skal forsøke å få tak i noen flere mot sommeren. Virkelig en flott art
Så noen flere bilder fra i kveld
Noen flere bilder fra i kveld
Bitaeniata "Shishita" han
Bitaeniata Rio Corrientes med nye yngler
Viejita med yngler
cacatuoides
borellii
sp Kelleri "Amarillo"
Panduro han
panduro yngel
sp "Tefe"
Viejita yngler
Bitaeniata Rio Corrientes med yngler
Så utrolig bra med Viejita yngler. Artig at denne arten er tilbake igjen. Og Bitaeniata hannen din er en av de flotteste apistoene jeg har sett.
Fosser
Så utrolig bra med Viejita yngler. Artig at denne arten er tilbake igjen. Og Bitaeniata hannen din er en av de flotteste apistoene jeg har sett.



Det er vel vanskelig å ha noen høydepunkter på topp når en har over 20 arter Apistogramma, men må vel innrømme at det å ha A viejita yngler er noe helt spesielt. Høyepunktet hver dag er å komme ned i min "man cave" å se alt av liv og kjenne hårene reise seg over hvor heldig jeg egentlig er som har denne muligheten.

Er en del arter som har yngler nå, som f.eks bitaeniata, barlowi, viejita, sp Schwarzkehl, baenschi, eremnopyge mm. Forer også opp noen sp Cruzeiro som vokser forholdsvis fort.

Er alltid mest artig å få frem litt sjeldne arter å spre de rundt slik at de ikke faller ut av hobbyen. I morgen tenkte jeg å ta ut en del Apistogramma panduro yngler å ta disse med til et av karene mine på klubben å fore de opp der. Er nok veldig mange av dem, men antar jeg prøver å fange opp ett 50 talls av dem. Disse er fra lokasjonen Tamshiyacu.

Har også den andre locasjonen av panduro, men de er ikke så flinke i yngel pleien enda. Etter noen dager spiser de ynglene og legger nye egg. Men de skal få tiden på seg til å bli like flinke som de andre har blitt.

I går hadde jeg vannbytter, filter rens og slamsuging i karene i rom 1. I dag står rom 2 for tur. Er et par større apistokar jeg skal ta helt ned og sette opp på nytt, bokstavelig talt. En 160L og storkaret der nede på 222L. Vil gjøre litt mer ut av de to karene å gjøre de til "blikkfang" =)
Hvilken Apisto er den nest siste du la ut bilde av (blågrønn kropp og oransj hode)? Den var også utrolig flott.
Fosser
Hvilken Apisto er den nest siste du la ut bilde av (blågrønn kropp og oransj hode)? Den var også utrolig flott.



Det er en viltfanget Apistogramma borellii han fra Bella Union, Uruguay
Milde himmel. Så nettopp at det er nesten 12000 unike brukere som har vært innom tråden min her. Må være mange "lurkere" =)

I går fikk jeg flyttet ut apistoene på klubben til mine større kar der. 130L er mer passende enn små karene de gikk i. 3 kar er det og øverste består av Apistogramma panduro F1 født her hjemme, kar 2 har 4 Apistogramma rositae og siste karet blir fylt opp mandag neste uke med en art jeg ennå ikke har bestemt meg for. Hadde tenkt på sp Tefe, men de har akkurat lagt nye egg.

Jeg har VELDIG lyst til å gjøre om 325L i stua her hjemme til et rositae kar men synes 4 stk blir litt lite. Trenger noen til før jeg gjør om på dette.

Ellers er alle scalare ungene fra siste kullet borte. Var ikke veldig mange det ble noe ut av. Eggene var ikke befruktet. Paret kranglet så mye at jeg antok det gikk den veien. Antar hua ble så over beskyttende at han ikke fikk tid til å fullføre jobben sin.

Tok noen bilder på klubben i går
1. Et par av de 4 nye A sp. Xingu. Vielfleck, Assurini (skal hjem på mandag)
2. En av sp. Oregon hannene til Tom C
3. En av piaroa frøkenene til Tom C
(Tom og jeg har kar ved siden av hverandre på klubben)
Jeg har tenkt lenge VELDIG lenge og har sikkert også nevnt det her.
Jeg er og blir en apisto man, tro det eller ei og derfor ble en kjapp avgjørelse gjort i kveld og påbegynt. Selskaps karet i stua avsluttes som selskaps kar og gjøres om til en bio top for Apistogramma rositae. En av de for meg, vakreste Apistogramma som finnes. Røtter er tatt ut og skrubbet, steiner er fjernet og skal ikke inn igjen, samt at planter er kastet/flyttet til andre kar. Et apisto kar på 325 L skulle være manges drøm =)

Tenker å ha en stim med nannostomus eller Copella. Kanskje noen av hver ? Mulig jeg også setter inn noen otocinclus.

Jeg må nok lese litt mer om bio topen til rositae. Litt usikker om det er planter der blant annet. Om noen skulle ha en link til rositae bio top hadde jeg satt pris på det =)

Dæven som han Apisto Leif gleder seg nå =) Om det ikke blir en ren bio top skal dette karet iallefall være og bli det flotteste jeg noen gang har hatt av kar. Iallefall er det tanken.



Spennende med et så stort apisto kar. Hvor mange voksne apistoer kan du ha i det karet dersom det innredes "best mulig"?

Må si jeg synes det er artig med den iveren og gleden du viser overfor hobbyen din
Selv etter mer enn 20 år jeg jeg like ivrig med hobbyen min. Jeg har HELDIGVIS ikke funnet noen kur mot det. Som under teksten min sier; Apistogramma begins as an Interest, becomes a Hobby, takes over as an Obsession, and in its last stage, is an Incurable Disease!

Etter at jeg begynte med Apistogramma tok det helt av. Det er så mange flotte arter og det er så gøy å spre rundt seg avkom som en dretter. Er alltid gøy å se folk gå ut av akvarie kjelleren min med store smil om munn og vite at de går avgåre med fisk jeg har drettet =) Jeg kan sitte lenge forran et enkelt apistokar å se de leke, passe yngler, legge egg eller hva de måtte finne på. Hvert kar er sin egen verden.

Hadde jeg hatt mer plass ville jeg nok hatt mer enn mine 35 kar. Jeg er i ferd med å avvikle stuekaret som selskaps kar og er nesten all in på Apistogramma igjen. Blir kun et par arter som ikke er det. Tenke seg til et stue kar fylt av en av verdens skjønneste arter =)

Tar litt av her.... Kanskje svare på spørsmålet ditt =) De 4 jeg har av rositae er nok ikke full voksne og jeg er litt usikker på str på de jeg skal hente når jeg er klar for det. Håper at jeg kan ha 10 stk i karet, da jeg anser rositae som en rolig art. Faktisk en av de bedre i nijsseni gruppen. Klart litt brå kjekke karer er det blant alle arter.

Har tittet litt på bio toper på Google, men Google viser seg igjen fra sin værste side. Alt for mye variasjon vises og det er ikke å bli klok på. Blir å sette opp hva jeg kaller et vanlig apisto kar i litt større skala enn hva jeg er vant med =)
Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey =)
Fant nye egg i karet til paret med Ivanacara adoketa i dag. Tipper..... mellom 80 og 100 egg. Sist forsvant eggene etter 4 dager. Blir det mer lykke denne gangen mon tro =)
Denne gangen forsvant Ivanacara eggene allerede neste dag

Prosjekt 325 liter Apistogramma rositae kar
er godt i gang og kan følges her:

Karet ble tømt for fiske artene som var der. HMF filter, røtter og sand renset. 50% vannbytte og en hel masse ore kongler tilsatt samt noen få planter. Dette var i går og i dag er vannet iallefall det en kan kalle te farget. En nydelig fast litt mørk farge. Har ikke hatt tid grunnet besøk i dag til å komme noe videre.
Men neste steg er eikeblader og tilsette flere planter samt sette inn huler
Beklager speilbildet i bildet av 325L
Bilde 2 Apistogramma bitaeniata, Rio Corrientes med unger
Bilde 3 Apistogramma viejita med unger

A bitaeniata Rio Corrientes, Peru
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap