Leifs verden, del 2 (side 221)

Hei

Da er det i gang med yngel her.
Palettene denne gang.
PS! Ikke sikker det går for har får få karr, pluss at jeg måtte fjerne kokosnøtt hula dem`s siden dem jaget alt av annen fisk opp i et hjørne da dem hadde den.

Hunnen flyr nå rundt som ei tullet høne og samler yngelen inn i en mer åpen hule jeg har. Inn der får jeg innsyn
Hadde håpet på å slippe mer en 1 karr denne gangen.
PS! Ikke sikkert jeg klarer meg med 1 da :-P
Endelig, endelig ble det egg i hula i karet til Apistogramma viejita. Har ventet lenge nå på at den lånte VF hannen skulle gjøre jobben sin. Da er det bare å ta tiden til hjelp og eterhvert se smårollene komme frem om noen dager
Apistogramma cacatuoides fra Leicia med yngler
Apistogramma sp Xingu. Vielfleck, Assurini (male)
Torsdag hadde jeg foringsfri dag, selv for yngler. Så da er det alltid spennende å komme ned etter to dager å se om det har skjedd noe. Overraskelsen som vakte mest glede i går var egg i ene potta hos mine Ivanacara adoketa
Nijsseni med ting i hula =)
Barlowi med nye egg
Baenschi med yngler

En del vannbytter i dag, men ikke helt ferdig med alle karene. Ellers er det en del apisto arter med fritt svømmende yngler for tiden Viejita ynglene tror jeg er bore, så venter nå på nye egg i karet deres.

Cacatuoides med yngler
Baenschi med yngler, Veldig mange og fordelt i to kar
Nijsseni med yngler
Sp Kelleri "Yellow" med yngler
Panduro med yngler

Mine nye geophagus ser ut til å trives greit etter at 1 av 6 falt tidlig fra. Når jeg har et kar klart kommer det også noen ungfisk av gymnoer hit. Også en veldig vakker art med mange lokasjoner.

sp Kelleri
nijsseni
sp Xingu
Noen flere bilder

1. Geo
2. bitaeniata
3. cacatuoides

Cacatuoidesene har utviklet seg til veldig flotte eksemplarer. Før jeg fikk disse av Tom C var de liksom et hull i samlingen uten cacatuoides. Lokasjonen på disse er Leticia og har ynglet. Håper på at det blir en grei kjønnsfordeling på avkommene denne gangen. idligere har jeg fått overtall av hanner fra siste lokasjonen jeg hadde som var Rio Nanay
Siste reol prosjeket begynner å ta form. En hylle samt lister er hva som står igjen. Den skal inn en 200L og en 250L akvastabil i reolen.
Litt usikker på om jeg beholder den og har den på røykerommet eller og jeg selger den evnt bytter den i en 500L.
Kunne tenke meg en 500L evnt en 720L igjen med litt plass til større arter, evnt for gymno og eller geos
LOFFA
..... Håper på at det blir en grei kjønnsfordeling på avkommene denne gangen. idligere har jeg fått overtall av hanner fra siste lokasjonen jeg hadde som var Rio Nanay

Hvis du vil gjøre mer enn bare å håpe:
Å senke temperaturen ned mot 23 grader (og eventuelt også høyne pH ) snarest mulig etter at eggene er lagt, gir ofte større andel hunner...
(Etter 25 dager er kjønnsfordelingen ikke lenger påvirkelig av temperatur og pH)
Tom C
[QUOTE=LOFFA]..... Håper på at det blir en grei kjønnsfordeling på avkommene denne gangen. idligere har jeg fått overtall av hanner fra siste lokasjonen jeg hadde som var Rio Nanay

Hvis du vil gjøre mer enn bare å håpe:
Å senke temperaturen ned mot 23 grader (og eventuelt også høyne pH ) snarest mulig etter at eggene er lagt, gir ofte større andel hunner...
(Etter 25 dager er kjønnsfordelingen ikke lenger påvirkelig av temperatur og pH)


Takk for info Tom. Da skal jeg huske på det til neste gang cacatuoidesene har egg. Samme skjer med barlowiene her. Skal jeg øke pH må jeg nok til med kjemiekalier noe jeg ikke er veldig begeistret for. pH i krana her er som du vet rundt 6,2
så tøft ut med vrihassel. Får prøve å skaffe meg det

Espen
Avbildet Apistogramma art er Apistogramma cf. resticulosa fra Puerto Maldonado. Ian Fuller er fangstmann og eier frem til neste helg er Mark Breeze. Da overtar jeg et par som førstemann i Norge. Iallefall sa Mark at jeg ville være den første i Norge som har disse.

Eller så fikk jeg fjenet ei bøtte med planter i rositae karet når jeg hadde vannbytter i går hvor jeg ikke lenger finner noe rositae. Jeg begriper ikke hva som har skjedd i det karet Nannostomusene svømmer rundt der samt den ene ungfisken som ble født i karet der av den siste arten jeg hadde i karet før rositaene flytet inn. Husker ikke navnet i farta. Skjønner ikke og begriper ikke hva som har skjedd. Mener jeg så en liten nannostomus tass så kanskje det er et nytt oppdrett =)

Ellers er det mer enn nok baenschi og barlowi yngler nå i tillegg til nijsseni yngler, panduro egg, obscura yngler og et par andre arter med yngler.

Gratulerer Loffa, gleder meg til å se bilder av Apistogramma cf. resticulosa
svømme i ett av dine akvarier.
Ja det blir spennende, både å få disse og få møte Mark Breeze. Det blir en byttehandel mellom oss. Han får igjen sp Cruzeiro fra meg. Han hadde et par fra før, men kunne tenke seg et til. Blir å pussle en del i kjelleren denne helgen og videre ut i neste uke. Noen kar trenger lit mer rydding og shining. Forrige helg fikk jeg ryddet opp i selve rommene, støvsuget og fikk orden etter noen ukers slapphet.

Ellers håper jeg på et par andre nye arter på markede neste helg
Helt klart at jeg agerte som en gutte pjokk i en gåtte butikk i dag under Larvik AK s arr.
Mitt første møte med Mark Breeze, en av de store apisto folka vi gjerne forholder oss til, var etter forventningene. Veldig hyggelig kar med masse masse kunnskap.

Ja så var det gåtte butikken da og han Leif som gikk amokk lol. Kanskje ingen nyhet for de som kjenner meg og min iver for Apistogramma. Det ble noen poser med nye apistoer i dag, kanskje litt for mange. Måtte faktisk sette to arter sammen i et kar i alt virr varret av kar og fisk i kveld. Her noen bilder av lappene som fulgte noen av posene. ordentlige bilder får komme når fiskene har "satt seg".
Bildet av Mark Breeze og meg har jeg fått tillatelse av han til å publisere
Her noen til av de nye i kveld.
En oppatering på hva som befinner seg av Apistogramma i karene her.

Apistogramma cf. resticulosa
Apistogramma viejita
Apistogramma paulmuelleri
Apistogramma Agassizii Tahuayo
Apistogramma Agassizii Corrientes
Apistogramma sp «Alto Tigre»
Apistogramma cf gephyra
Apistogramma sp Kelleri Amarillo
Apistogramma Borellii
Apistogramma Alacrina
Apistogramma sp Schwarzkehl *
Apistogramma Cacatuoides
Apistogramma Barlowi
Apistogramma ortegai *
Apistogramma Bitaeniata
Apistogramma Baenschi
Apistogramma Panduro
Apistogramma cf huascar
Apistogramma sp Xingu
Apistogramma Allpahuayo
Apistogramma sp Cruzeiro
Apistogramma Pauciquamis
Apistogramma Nijsseni
Apistogramma Nadelstreifen
Apistogramma Sp Tefe *
Apistogramma Eremnopyge

De 3 jeg har markert med * har jeg kun et kjønn

Det vil si at jeg har 23 arter apisto med begge kjønn.
Imponerende liste det der Loffa, hva er favoritten fortiden da?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap