Leifs verden, del 2 (side 226)

Er nå snart et år siden jeg avsluttet denne tråden, men på oppfordring fra Simen tar jeg en liten titt innom her og oppdaterer et nytt prosjekt jeg akkurat har startet
Nemlig 432L apisto tank. Der kom Simens oppfordring inn. Så Simen jeg vet du følger meg på FB, men her noen bilder fra slik ståa er akkurat nå. Som vanlig er jeg åpen for spørsmål og innspill

Bilde 1. 2 stk 432 Litere og en 600L
Bilde 2. Reolen satt opp
Bilde 3. Karene bært inn i reolen. 2 x 432Liter

Karene, begge to var meget møkkete så bestemte meg for å konsentrere meg om karet på toppen som det skal gå Apistogramma i. Så dette er vasket og ser nå mye bedre ut
Fikk inn karene i hus i går så har ikke gjort så veldig mye enda.

HMF filteret vil bli byttet ut med et som er litt større. Det ble stående mer eller mindre tvers over istedenfor i bue. Pumpa er en justerbar en fra 400L til 2800L pr time. Får føle meg litt frem med hva den blir stående på når vann etterhvert kommer i karet. Varmekolben er gjemt bak HMF filteret og er satt på 25,5c og er en Jaeger

Så noen data på karet
12mm glass. 180 cm langt, 40 cm høyt og 60 cm dypt. 432Liter


Så noen data på reolen
Pallereol som veldig ofte brukes på vare lagere. Antar karene vil veie ca 600 kg da med hoved delen på glass, vann og sand. Litt usikker på hva reolene er godkjent for, men er nok noen kg opp til max evne på denne. Har iallefall stått slik hos forrige eier i mange år

Hva/hvilke art(er) skal jeg ha i karet
Jeg er litt usikker men tenkte en gruppe med baenschi eller barlowi. Har også begynt å leke med tanken på en trio eller lignende av begge arter, samt ottocinclus og nannostomus eller noe lignende.

TomC og Simen dere har kanskje noen innspill til meg?

Har aldri innredet et så stort Apistogramma kar tidligere, så vil bruke litt tid. Har veldig lysst på en del vrihassel uten at jeg vet hvor jeg kan få tak i dette nå til en grei pris. Et grei underlag med eikeblader har jeg som er tørket og fine, samlet dagen før snøen kom her =)

Håper på mange innspill
Helmaks med et nytt Apistogramma-prosjekt på tråden din igjen Leif!! Og for et kongekar, gleder meg til å bli med på reisa 8D

Innspill;
1. Hvis du ønsker "vanlige røtter", donerer jeg gjerne bort et-par-tre+ hvis du skal bruke det i dette prosjektet!!! Med det bunnsolide bunnmålet, trengs det nok en favn med ved...

2. Sand/bunnsubstrat. Det blir fort kr når man skal kjøpe akvariesand i butikken. Og iallefall i de mengder du trenger!! Leste et sted at bestemte typer av Biltema-/Jula-sanden ikke påvirker vannkvalitet. Men da sanden knuses, lages det knivskarpe kanter i sanden, som rifter opp vevet i munnen på Apistogramma. Så dette må du sjekke ut før du går til anskaffelse av det. I naturen derimot, bør det vel gå an å finne rimelige alternativer - som gjør godt bedre!!

3. 2 arter av Apistogramma er jo virkelig mulig med slike nydelige bunnmål 8)))). Ville Apistogramma barlowi fått ut sitt munnrugende potensiale med en annen Apistogramma-art tilstede f.eks?? En Apistogramma som også er robust nok til å gå i lag uten å kryssavle... slikt tar ikke jeg på sparket hahaha. Her får du uansett timesvis med deilig tenkeboksaktivitet framover!!!!!

4. Velkommen tilbake!!
Tar velvillig i mot donerte røtter til dette prosjektet Simen. Tror jeg trenger mengder av dette, så tusen takk for det.
Jeg har de siste årene brukt den grønne typen poser av jula sand og kan ikke se at den har gjort noen skade, uten å være sikker på det. Litt dårlig kommunikasjon på kjøtera nede lol. Når det gjelder sand forøvrig fikk jeg med en del, men den er møkkete og må renses godt. Eneste måten i disse kuldegrader tider er å rense dette i badekaret inne her. Stå over bøyd der er en utfordring for ryggen min for tiden. Selvfølgelig kunne jeg ta litt nå og litt da for å spare litt penger. Men den sanden er av litt forskjellige typer, men brukt i ciklidekar alt sammen.
Når du sier robust, tenker jeg med en gang på våre venner A panduro =) Hannen jeg fikk av deg er på den ene hua hele tiden og ser sjelden to andre huer som også skal være oppi der. Hun går med yngler hele tiden og er tydelig veldig mottagelig for flotte hanner. Ellers har jeg et yngelkar på 128L som det er noen oppi som jeg har tatt ut. Kan være at det også er et par huer oppi der
Så kanskje en trio med A barlowi og panduro hadde vært greit?

Tenkeboksen er virkelig i gang, selv om karene kom i hus i går. Jeg vet sånn ca hvordan jeg vil ha det, men bare i mye større skala. Karet er jo pokker så stort lol
LOFFA
...HMF filteret vil bli byttet ut med et som er litt større. Det ble stående mer eller mindre tvers over istedenfor i bue...

Gjennomstrømmingen er bedre når filtermatten ikke er bøyd i en bue og derved sammenpresset på baksiden... og går da sjeldnere tett.

LOFFA
...Hva/hvilke art(er) skal jeg ha i karet Jeg er litt usikker men tenkte en gruppe med baenschi eller barlowi.... ...Så kanskje en trio med A barlowi og panduro hadde vært greit?...

Det beste er vel antakelig å lage kombinasjoner som finnes og fungerer i naturen?
Da jeg fanget Apistogramma barlowi i 2006, fikk vi også Apistogramma agassizii i nettet. Her er rett etter fangsten: A. barlowi nederst, og A. agassizii (Ampiyacu, A 241) over:

[External Image]

Det var også Nannostomus marginatus i bekken, og en ukjent art Pyrrhulina.

Hanner av A. agassizii og A. barlowi har forskjellig kropps- og finneform, noe som gjør at de i mindre grad ser på hverandre som konkurrenter som for enhver pris må jages bort, og derved blir aggresjonen dem imellom vanligvis mindre alvorlig.
I en 432 liter vil jeg tro at dette kunne blitt en fantastisk og naturtro kombinasjon.

Du har vel fortsatt noen A. agassizii (Rio Corrientes) eller?

600 literen bør du prioritere å få plass til, og bruke til mellomlagring av byttevann. Da kan du, mens du venter på at temperaturen blir fin, tilsette en liten dæsj av torv. Da får du tilført såkalte humin substanser, huminsyrer m.m., som ikke bare er veldig bra for mennesker, men som også er veldig bra for fisk.
Hvis du ordner en slik forbehandling av vannet, kan du få noen yngel av A. agassizii (Rio Corrientes)

[External Image]

til å ha sammen med A. barlowi hvis du ikke har noen lenger.

Da kunne du også få noe å ha i den andre 432 literen: Et viltfanget par av Apistogramma cf. bitaeniata (Rio Apaporis vassdraget i øst-Colombia), en av kun to kjente (nære) lokasjoner der A. cf. bitaeniata har separat haleflekk (Den sorte flekken ved haleroten er tydelig atskilt fra bakre del av det sorte sidebåndet).
Jeg har kalt denne populasjonen Apistogramma sp. "D14", og de ser slik ut:

[External Image]

---just my 2 cents---
Ingen vei utenom nå Leif hahaha!!! 600l'n til byttevannstank er gull, så det er bare å legge nødvendige planer 8)

[External Image]

Jeg har forøvrig ikke vaska gulvet, men jeg har børi ved!! Resultatet bør gjøre susen i den første/øverste tanken din. 10 stk store røtter bør bidra til gjemmeplasser og revirer - nå som du planlegger muligens 2 arter der... YNWA!!

Nydelige bilder Tom!!!
Dette er både overraskende og veldig hyggelig at dere vil hjelpe meg i prosjektet TomC. Reiiste nedover til Larvik i dag da jeg trodde det var klubbkveld, men som Simen sa til meg på tlf er det kun onsdag i dag. Jaja. Begynner å bli gammel antar jeg. Hehe. Men jeg fikk hentet en drøss med røtter hos Simen da så turen til Larvik var i så hende ikke bortkastet.
250 cm karet til Simen er noe som bare må sees og oppleves. For en herlighet. Får jeg karene i reolen til å bli halvparten så fine skal jeg bli fornøyd.

Tom, jeg har tatt matte problematikken til etterettning og flyttet/silikonert på nytt, glass stripa, samt vært hos Thomas i Sandefjord å kjøpt ny matte. Har egentlig aldri tenkt over det før du sa det, men visst er det riktig

Har et par agassizii fra Rio Corrientes igjen i en 160L alene. De er veldig skye og skal jeg se dem må jeg sette meg ned ved karet rett etter foring. Så jeg takker gjerne ja til noen flere, om de ikke er så små at de har plass i munnen til den største barlowi hannen =)

600 literen har jeg plass til kun et sted nå og det er i boden rett over gangen for rommet her. Blir ikke mange meterene så en grei pumpe og en slange stump vil kunne ordne det

(Cf) BITAENIATA !!! Ja du vet hvor mye jeg har savnet den arten her. Den og rositae er artene jeg virkelig har forelsket meg i. Kan ikke annet enn å si at dette er som musikk i mine ører Tom. Hjertelig takk.

Pumpa som følger med på det nederste karet pumper stabilt 2800L/t. Jeg tror det kan bli noe for mye i et apisto kar, selv med lengde på 180 cm. Har du noen erfaring med slike lengder og hva som vil være ok?
Da er HMF filteret på plass, pumpa på plass og sanden er dratt utover hele bunn. Det ble et meget godt lag ser det ut til. Antar ca 5-6 cm. Røttene fra Simen er også lagt i karet, men litt vanskelig å si om de blir liggende slik de er nå.

Karet vil bli fylt opp i ettermiddag før jeg reiser på klubben. Håper iallefall å rekke det da, ellers får en ta kvelden til hjelp. Når karet er fylt opp tenkte jeg å skvise ut gode bakterier fra et par HMF filtere jeg har i et par kar nede i kjelleren. Dette vil hjelpe til å få i gang syklusen. Så skal det få stå noen dager før jeg planter litt og evnt endrer på røttene.

Herlig syssel i rom julen dette =)
Artig å se at det igjen er liv i denne tråden

Spennende prosjekter du har på gang med de nye store karene.
Fosser
Artig å se at det igjen er liv i denne tråden :-) Spennende prosjekter du har på gang med de nye store karene.



Tusen takk Fosser-
Ja jeg savnet vel litt denne tråden selv om jeg driver en del apisto sider og grupper på Facebook. En faller ofte tilbake på ting. Dette prosjektet var en god grunn til å starte opp tråden igjen.

Akkurat i dette øyeblikk driver jeg å fyller tanken, dvs den øverste. Er vel 3/4 fult nå. Klarer å holde vannet klart da jeg fyller bak HMF filteret. Senere i kveld blir det litt planting og tilsetning av bakteriekultur fra andre filtre. Bilder kommer senere

Vil gjerne se at andre som følger dette prosjektet også gir en lyd slik at jeg vet at jeg har noen med meg =)
DA er karet fylt opp =) For en herlig opplevelse. Og dette blir ca 400L med Apistogramma. Litt galskap vil nok noen si, men hvem ønsker seg ikke en penthouse leilighet med god plass !!! De fortjener det. Blir nok å flytte litt på røtter, men ikke i det kalde vannet. "Rommet" bak matta ble egentlig litt stort, men kan brukes til så mangt om en setter inn en ekstra matte fra kortveggen til matta som går rett over. Yngel plass, plass til ekstra eikeløv, eller ore kongler- Akkurat nå har jeg fylt det rommet med eikeblader slik at det ikke svirrer rundt i karet når jeg skal endre på røtter og drive beplantning.

Jeg holder min egen tidsplan uten for mye stress.....
Og denne gangen har jeg mer enn nok eikeblader til begge karene.
Antar at pH ligger på rundt 6.0 til 6.5, men rundt 6.0 eller litt under ville vært ypperlig. Skal ta å måle i rom jula når det da har fått stått noen dager

Vil med det samme ønske alle en riktig god jul. Kos dere masse
Dette var kjempe koselig å se. godt å ha deg tilbake Loffa. Lykke til videre og ha en fin jul.
Tusen takk. Hyggelig at gamle venner finner veien tilbake til denne laaaaaange gamle tråden =)God jul også til deg og dine =) Dåg med en liten.... ny vri
Ja sant det. At det er skjedd masse på kort tid. Selv gubben er blitt hekta nå. Han har 180L'en å styre med.
Da har jeg kommet meg hjem igjen etter julefeiring på sørlandet. Det ble en dekkende hvit julaften av store hvite haggel.

Da har jeg fått gjort litt videre i prosjektet. Eikeblader er fordelt i hele karet. Ble VELDIG mye, men men. Har også startet på beplantningen i bunn nivå så vidt det er. Er veldig glad for blandingen av sand i karet. Den er lutig og fin og ikke pakket.

Vrihassel er også kommet på plass, og selv synes jeg dette er meget flott dekor. Kanskje ikke alle som liker dette.....

En titt i Apistogramma barlowi karet nede i kjelleren kunne vise at jeg har tre frøkner og ikke kun to som jeg trodde. Noen farger litt sent ut og lurer en trill rundt lol
Så det blir en avveining og vurdering på om jeg skal flytte inn et par eller en trio sammen Aggiene fra Rio Corrientes som kommer etterhvert
Her noen bilder av hvordan ståa er akkurat nå.
Venstre, midten og høyre
Hel size bilde

Det blir dekk glass på karet, men har ikke helt bestemt med over om jeg skal ha armaturet liggende på toppen eller om jeg skal henge det ned fra taket
Bare for noen timer siden, kunne jeg ha vært i deap shit. Min hobby kunne ha gjort virkelig dårlige ting til meg. Har vært i hobbyen i mange mange år og dette er første gang noensinne i denne tiden jeg har vært redd.
Jeg så på en film på TV, og da luktet det brent fra et sted. Jeg så opp på mitt øverste kar og jeg ser mye svart / grå røyk komme ut av lyset. Holy shit !!!
Jeg måtte ta lys rammen ut på badet for å være sikker på at det ikke skulle bli mer skade.
Svært ofte tar jeg noen små lurer på sofaen i dette rommet, og jeg takker Gud for ikke å sove på dette tidspunktet. Dette kunne ha gått virkelig ille. Med mer røyk og meg sovende kunne det vært en katastrofe

Har ikke vært i stand til å sove etter dette, så jeg bestemte meg for å åpne den f ** king lys ramma, og wow, jeg antar jeg vært heldig tross alt. Se på bildene.

Jeg har noen downlights her og nå vil jeg bruke dem og gjøre min egen lys / ramme, i det minste til den øvre tanken. Jeg vil ikke risikere dette igjen for alt i verden
Herlighet så skremmende Leif :S
Enda godt du var våken og ikke minst hjemme.

Å ja jeg sniker innom siden din hver gang du skriver noe og det er bare så utrolig koselig at du har sneket seg inn her igjen selv om du også er på FB. Stor juleklem fra meg
Må også si at det nye karet ditt er superb. Det er trollhassel du har brukt??
Hei igjen =)
Veldig hyggelig å ha deg med igjen. Er vel vri hassel tror jeg. Vet ikke om troll og vri er samme art.....

Kan vel si jeg hadde griseflaks denne gangen. Driver å ser litt på LED lys og et par linker jeg har fått på FB. Noe er det greie priser på men annet er grise dyrt. Økonomien er ikke helt den store på denne tiden av året, så det vil nok bli en egenlaget løsning nå til å begynne med
Tilfeldig bekjentskap
© Eirik S. Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap