Leifs verden, del 2 (side 227)

Nei, det er ikke samme art

Økonomien til de fleste er vel ganske laber akkurat nå rett etter jul.
Nettopp kjøpt nye lysrør til alle karene(også til sære juwel armaturet) siden jeg skulle få CO2 til jul og når jeg endelig pakker opp for å montere så mangler det en sugekopp til reaktoren. Kunne sikkert funnet en løsning, men vil bruke de orginale delene så da må jeg bare vente til jeg får sendt ny i posten. Utrolig kjedelig. Men men.

Har faktisk vurdert å bytte ut kulefisk karet med apisto igjen. Syns det var mer actionfylt i karet da enn nå. Samt at kula har blitt ond og takler ingen annen fisk.
Høres ut til å være en god tanke, med apisto kar igjen. Go for it =)
Hey!! Godt å høre det gikk bra med deg, det der kunne bli riktig ille 8/

Et tips til lys er å kjøpe vanntett ledlys (bilde) via aliexpress feks. Du får det med 6500kelvin (ideelt til planter), LED bruker lite strøm, de blir ikke så varme og du kan kleppe til lengden selv. Har gitt mellom 100-150kr for mine. De har teip på baksiden av ledremsa, så de er bare å klistre opp. Har det både i taket (i ei takrenne) og rett over akvariumet (i en sort ledningskanal) hos A viejitaene... Fungerer godt!!!

Trollhassel og vrihassel er 2 forskjellige arter
Takk for tips Simen, men DIY lyset mitt blir hengende fra taket og det vil bli dekk glass så det blir ingen damp av betydning. Har også en elektrisk vifte i veggen som går på når det behøves. Dvs når fuktigheten i rommet tilsier det.

Har brukt ettermiddagen på å bygge lys oppsettet mitt og synes selv det ble rimelig greit. Lysene har jeg fått, kabel hadde jeg så det ble kun materialene jeg måtte kjøpe inn. Under 200 kroner vil jeg si ble en rimelig løsning =)
Det blei snasent Leif!! Handy 8)
Takk Simen. Har vært i tankeboksen de dagene etter lyset gikk for å si det sånn =)
Har kasta den ene tengningen etter den andre. Den som ble til realitet ble til i dag, og den blir hengende ned fra taket. Hvor lavt vet jeg ikke enda da jeg vil se ann litt på lysstyrken, da med flyteplanter. Men før jeg gjør noe mer må jeg ha opp lyset midlertidig for å kunne jobbe videre nede i karet. Gleder meg til fortsettelsen
Jammen godt du lå våken, ellers kunne det gått riktig ille. Røykvarsler er tingen
Fosser
Jammen godt du lå våken, ellers kunne det gått riktig ille. Røykvarsler er tingen :-)


Har seriekoplet røyvarsler i fiskerommene, stua, bad, soverom og hele sulramitten, bare ikke her på røykerommet. Skal se å få inn en slik vanlig en så fort ting roer seg i disse tider. De skal visst være greie og ikke reagere på sigarett røyk
Godt nytt år folkens !!!

I dag har jeg satt in HMF filteret i den andre 432L apisto tanken. Porene i matta er såvidt store at jeg valgte å bruke det i hjørnet på denne tanken. Pumpe og varmekolbe er også satt inn. Pumpen må jeg nok bytte ut av flere grunner. Den pumper 2800L/t konstant uten justering (Eheim) og synes det blir i meste laget. En annen grunn er at hodet på pumpa sitter for langt ned slik at når jeg skal ha vann nivået over hodet på pumpa, blir utspruten for langt ned.

Det som egentlig står igjen på det øverste karet er å sette inn bakterier og flyte planter. Kommer til å la karet gå noen dager etter dette er satt inn, for så å ta et 100L vannbytte, for så etter noen dager å sette inn den første arten, Apistogramma barlowi.

For en gangs skyld har jeg ikke stresset et prosjekt. Denne gangen ville jeg ta tiden til hjelp for å få det tilrettelagt for fisken og ikke meg selv....
Flyte planter (takk TomC) er nå lagt inn i det øverste karet og bakerieflora fra et kar nede er nå tømt i karet. Da er det bare å vente....... =)
Biildene uteble
prøver da 2 og ikke 3 bilder
Hei Loffa, spennende prosjekt du har! Jeg ser du har vrihassel i karet, det var veldig fint! I det hele tatt et veldig flott kar. Har du noen idé om vrihasselen påvirker vannverdiene mye? Jeg skal til med brakkvannsprosjekt, og leter etter noe som kan gi et hint av mangrovefølelse. Mulig vrihassel kunne gå an rent estetisk, men jeg har jo ikke noe ønske om at pH senkes, ei heller at røttene brytes ned fort pga. saltet
Takk. Har hatt vrihassel i flere kar uten at jeg kan si det har hatt særlig innvirkning på vannverdier. I så fall ville jeg tro den senker og ikke øker pH verdiene. Har ennå ikke kommet så langt i prosjektet at jeg har målt pH i karet. Jeg vil garantert ligge på 5 tallet men ikke sikker på hvor langt ned. Greit med lav pH i brønnvannet =) Springvannet ligger på 6,2 pH
Ja, det er pH-senkning jeg er redd for, så tror kanskje ikke jeg skal ta sjansen på det i brakkvann, selv om jeg skal bruke aragonittsubstrat til å bufre opp pH. Men det tar seg utrolig flott ut, ihvertfall. Blir spennende å følge utviklingen med dette nye karet ditt

En ting jeg har lurt på, er hvordan nitrifikasjonsbakterier klarer seg i så surt vann som pH 5? Er det andre stammer enn de "vanlige"?
Akkurat det med vannkjemi har jeg lite for å ikke si ingen greie på. Hovedsaklig har jeg fra jeg flyttet inn her for 6-7 år siden eller no sånt utvidet antall kar med å bruke filter guffe fra kar jeg har i gang. Har funket veldig greit. Har vært oppe i 31 kar på det meste om jeg ikke husker feil. Nå er det et par og tyve med disse to prosjekt tankene. Et par av tankene er tomme for fisk,men de surrer og går.

Meningen var at jeg skulle bruke en 600L som vann bytte tank til disse to 432L tankene, men pokker hell det går ikke pga 2 cm. Veggen er 198 cm og karet 200 cm.

Så om jeg da ikke skal tappe temperert vann inkl fra varmt vannsbereder ser jeg meg nødt for å rive en av reolene nede med 2x160L og bruke dem som vannbytte tanker. Fordømt irriterende å måtte legge ned 2 stk 160L som jeg synes er de beste til par og trioer for mine Apistogramma

Men seff skal noe alltid gå drit =)
I ettermiddag/kveld har jeg besøkt Oslo akvarieklubb som hadde besøk av Dr Wolfgang Staeck. En kjenning for apistofolket iallefall. Et veldig bra Apistogramma foredrag. Fikk snakket en del med han, og han kunne fortelle at han hadde hørt navnet mitt og sett en del av bildene mine. Hvor og hvordan aner jeg ikke. Han var en meget hyggelig mann med kunnskap til tusen. Når en treffer slike folk som han, TomC, Alf Stalsberg og Mark Breeze blir det masse hyggelig fiske prat
Må vel stikke innom og si at jeg liker det hjørnefilteret du har lagd der! De er så greie å ha med å gjøre! Og au, det lyset der som lå og ulmet, skummelt. Var det et gammelt armatur av noe slag?

Takk for t du stakk innom. Veldig hyggelig at folk titter innom for da vet jeg at jeg ikke skriver for "døve ører", men at det faktisk er noen som følger med. Har HMF filtere i de fleste større tanker jeg har. Vet ikke hvor gml armaturet var men det er av de hvite med plast deksler i enden og to rør.

Ettersom jeg ikke har fått kjøpt sand enda har jeg ikke fått gjort noe mer med det nedre karet de siste dagene.

Planen i helgen er å få inn sand, røtter og noe vrihassel i det nedre karet samt et vannbytte på ca 150L i det øvre karet. Da skal øvre karet få stå til temp er utjevnet for så å sette inn trioen med A barlowi.

Egentlig har jeg ikke behov for 2 stk 160L for vannbytter. Ettersom jeg kommer til å ta vannbytter på ca 150L hver annen uke trenger jeg kun ta opp en. Da blir det vannbytter hver uke, bare annen hver tank. Løste det greit =)

Det irriterer meg ganske kraftig at veggen i boden rett over gangen her var 2 cm for kort til 600L.

Simen/TomC
Hva slag torv skal jeg bruke i tanken jeg skal bruke til vannbytter og er det vanlig strømpebukse bein jeg skal klippe av og bruke til torva? Og hvor ofte må jeg bytte torv? Er det noen tid minimum torven må være i karet FØR jeg kan bruke det til vannbyttene?

Kommer også til å sette inn et bord til 160L til vannbyttene slik at heve høyden ikke blir av stor betydning

Bilder
Litt fra start til slik det er nå
Da er 75 kg sand, røtter (fra Simen) noen få kvister vrihassel og nytt lys sjenket det nedre 432L karet. Grunnet vekten som nå er ca 1000 kg totalt på hele reolen, har jeg begrenset vannstanden til 10 cm nedenfor toppen av karet. Dvs at vannstanden er ca 30 cm noe som er mer enn nok for Apistogramma arter.

Jeg er meget fornøyd med det øvre karet og er vel kanskje et av de finere jeg har hatt så langt (bilde 3)

Da er jeg i ferd med å gjennomføre drømmen min med store Apistogramma kar

På det øvre karet har jeg satt inn en pumpe på 1000L/t som jeg forøvrig vant i Oslo når jeg var på foredrag der tidligere denne uken. Ble en liten lomme som det var lite sirkulasjon så da passet gevinsten inn helt suverent.

Ellers fikk jeg synet på noen nye Apistogramma viejita yngler på foringsrunden i dag. Ikke helt sikker på hvor mange det var men det var da noen =) Jippi !!!

Selv om det har vært vannbytter på alle karene nede i dag har jeg rukket en del her oppe i reolen også i dag
Litt mer beplanting, eikeløv, flyte planter og timer til lyset er på plass. Har satt lys fra 13.00 til ca 19.30.

Vannet er ennå grått så får se om filteret klarer å ta unna det meste av det. Ellers blir det et par vannbytter i løpet av uka
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap