Leifs verden, del 2 (side 41)

530
Gratulerer Leif. Jeg tror Tom C. forer med levede artemia, han har to klekkere som nok går jevnt og trutt. Har selv forsøkt uten å få det til. Har brukt JBL flytende artemia og nå Liquifry. Blir hvite dråper som løser seg opp i infusorier i karet. Altså knøttsmått for til knøttsmå yngel. De er virkelig små, nesten umulig å se mot Biltemasand hvis de holder seg helt i ro. Lettest å finne om man leter godt under hunnen når de "er ute". Mtt første kull er ca 1 cm nå og det siste omtrent halvparten. Dette går nok bra.




Tusen takk 530
For meg er dette stort, utrolig stooort. Tror nok jeg i mitt oppdrettshav gjennom årene, må krone dette blandt de tre største. Kanskje nr 1!!! Det føles iallefall slik akkurat nå, veldig stort.

Bare så trist at far ikke får oppleve dette. Men håååper å kunne få tak i en han igjen. Som regel er hanner lettere å få tak i enn huer. Men med disse er det vel nær umulig...

Har ikke noe peiling på denne klekkingen så følger deg og det du bruker. Får høre i butikken hva de har inne. Er det ikke også noe som heter BOSMIDER? Er dette yngelfor, eller hva er det? Mener å ha lest evnt hørt at dette også er smått....


1. Hei kjære, skal vi....
2. HEY!!! Hvor skulle du?
3. Ok, da får jeg heller jakte på deg. Tilbake i hula skal du....


Bosmider er et flott for, tetraene mine er ville etter det. Smått, men ikke smått nok til nyklekkede apistoyngel. Men senere kan det godt gis. I tillegg til flytende artemia fra JBL og Liquifry, kan du lage infusorier av tørket bananskall eller en potetskive som du legger i vann. Etter noen dager blir vannet grått av infusorier som kan gis til yngel. Jeg ar ikke selv forsøkt dette, men det står mye om det på AF. Er også en egen tråd om for, startet i sin tid av Mona O tror jeg. Hunskrev i et hvert fall en flott artikkel om kleking av artemia.

Du kan også bruke avskallede artemiaegg. Ta en kvart teskje ogla ligge ilitt vann i et eggeglass noen få minutter slik at de synker ned. Gi rett over der yngelen opholder seg. Dette vil også mamma spise.
Takk for svaret ditt 530.
Akkurat på nyklekket yngel bruker jeg frossen artemia. Tar ut en terning evnt to og smelter den i akvarievann i en isboks eller lignende. Når jeg har fått blandet dette til ei "suppe", tar jeg dette inn i ei sprøyte (koster 1,50 pr stk på apoteket) og sprøyter det ned til yngelen. Ser ut til å funke greit.

I dag (i går) når jeg var nede for å fore, fikk jeg se Barlowihua med ynglene sine i høyre hjørne bak i karet. Ble overrasket og føyk opp etter kamera, men det var ikke kjapt nok desverre.

Det så ut til å være mange. Med mange mener jeg vel med utgangspunktet at forrige egg kull kun var 14 egg. Det må være fler yngler enn det. Jeg er ikke sikker på antallet da jeg ikke fikk se de så godt i hjørnet der, men moro var det iallefall.

Har også holdt på litt i hagen i dag, og innbiller meg at jeg har grønne fingre, hehe. Iallefall trives jeg med hage arbeid. Tok noen bilder her og der samt noen i kjellern. Har ikke lagt dem inn på maskin enda, så vet ikke hva det ble for kvalitet. Skal legge di inn nå så får en finne ut av det

Barlowi hua med skuffen full av yngel
Cf Commbrae yngel (4 stk) som ble flyttet ned i går
Agassizii hua


[External Image]
Frossen artemia kan umulig være noe triks Loffa, dette er jo fullvoksen artemia og er jo mye større enn yngelen

På tide at du og flere av dere som driver med apisto får laget dere et klekkeri og satt i gang med eggklekking. Dette er meget enkelt og trigger jaktinnstinktet til yngelen med en gang. Død mat og flak gjør ikke det. Er ikke noe hokus pokus å klekke artemia til info.

Det som er viktig er at man kjøper egg av god kvalitet, slik at mest mulig av eggene klekker. Hvis det er dårlig kvalitet på egga, så kan man like greit bare kaste de med en gang.

Bare ikke kjøp egg i Norge, da blir man flådd:P ebay er en bra sted å starte.

Jeg kan garantere at oppvekstraten på ynglene vil mange dobles hvis dere begynner med artemia klekking

Voksen apisto elsker også nyklekket artemia.

dere kan lese litt her om klekkeri og egg

Frossen artemia kan umulig være noe triks Loffa, dette er jo fullvoksen artemia og er jo mye større enn yngelen

Har ikke kalt dette et triks tror jeg, men skrev at jeg gjore det slik. Om artemiaen er større enn ynglen virker som et problem for deg. Om du serverer meg en biff på 400kg, noe som vil si biffen er større enn meg, vil jeg likevel kunne spise meg mett. Jeg MÅ ikke ha i meg alt for å si det slik. Dvs si at artemia rester kan slamsuges

På tide at du og flere av dere som driver med apisto får laget dere et klekkeri og satt i gang med eggklekking. Dette er meget enkelt og trigger jaktinnstinktet til yngelen med en gang. Død mat og flak gjør ikke det. Er ikke noe hokus pokus å klekke artemia til info.

Jeg prøvde meg på dette for en tid tilbake, når jeg bodde i Hv.foss uten noen suksse, men med linken så skal du se jeg kanskje prøver meg igjen

Kanskje du vet om noen som vil selge en ferdig bygget slik en?

Det som er viktig er at man kjøper egg av god kvalitet, slik at mest mulig av eggene klekker. Hvis det er dårlig kvalitet på egga, så kan man like greit bare kaste de med en gang.

Bare ikke kjøp egg i Norge, da blir man flådd:P ebay er en bra sted å starte.

Jeg kan garantere at oppvekstraten på ynglene vil mange dobles hvis dere begynner med artemia klekking

Voksen apisto elsker også nyklekket artemia.

Ellers takk for info Tom
Hei Loffa

Hvis du går inn på ebay og søker opp Joe`s aquarium så kan jeg anbefale å kjøpe egg fra ham. Han holder til i Taiwan, men er veldig seriøs. Jeg og flere har handla artemiaegg fra ham i flere år. HAn har også ferdige klekkerier om jeg ikke husker feil.

Hei Tom K

Takk for tipset. Skal se om jeg klarer å finne han jeg :- =)

Fikk litt dårlig samvittighet etter at jeg trykket "send" knappen på mitt forrige innlegg. Svaret ble kanskje litt krasst og tja... finner ikke det rette ordet... Var ikke meningen om det ble oppfattet slik. Vet du bare vil oss og fiskenes beste.

Noen klarer det meste, mens andre liksom har 10 tommel fingre når det gjelder enkelte ting. Takk igjen Tom K
Det går bra det Loffa

Om du bestemmer deg for å handle av han på ebay, så vil jeg anbefale at du kjøper en pakke på 15oz(454g), så har du en stund. BAre greit å lagre det du ikke bruker i den nærmeste fremtid i kjøleskap/fryser. Så holder eggene mye lengre, for er veldig viktig at de ikke står varmt for da forringes eggene.
Han Joe har gjemt seg godt,lette imellom på sidene men fant han ikke..
Kansje det er bbssales han mener? Ser det er et banner der med 'Joe's Aquarium'?
Trond13
Kansje det er [URLBLOCK1] han mener? Ser det er et banner der med 'Joe's Aquarium'?


Det stemmer, han heter jo ikke Joe, men bruker vel dette som et alias når hans virkelige navn er vanskelig å bruke mot resten av verden:P
I dag fikk jeg di kokkos nøttene som jeg hadde bestilt. Gøyv løs å lagde huler rett etter jobben i dag. En nøtt var rett og slett råtten å ble kastet, så det ble 11 huler.

Det gikk fort unna og 11 huler var laget på 1 time og 15 minutter, og en del av dem står nå til koking.

Har også kommet et nytt kull med cacatuoides egg i dag, i det nye karet som er delt. (Karet fra deg Frosken :- =) )

Legger ved bilde av begge foreldrene, hua ved eggene. Som dere ser er eggene lagt i skifer hule og dette er vel grunnen til at jeg trengte flere kokkoshuler.

Har også tidligere hatt flere kull i skifer huler... helt greit.

Ettersom jeg gikk tom for sorte mygglarver i påsken, ble noen nye pakker kjøpt inn i dag. Skal igjen ta vannbytter noen dager fremover og mate med disse hos mine Sp. "Oregon". Ønsker ny leik i det karet.

Venter fortsatt på egg i Cf. Commbrae karet, hvor det har vært gravd ferdig en stund nå.

Glemte selvfølgelig å kjøpe KH test når jeg først var i butikken, men antar jeg skal innom der igjen på torsdag eller fredag. Kunne tenke meg å kjøpe ei Agassizii hue til også, slik at jeg har to par.

Kunne også tenke meg å bytte ut cacatuoidesene med ei ny for meg ukjent type apisto, evnt et nytt blod av annen fisk. Får se litt på det etter hvert.....
Så noen flere bilder tatt i dag

1. Hongsloi hanne
2. Barlowi hua med yngel i munn
3. Ene cacatuoides paret mitt
Artig å lese tråden din.

Hadde jeg lagt 11 kokosnøtthuler i mitt ene akvarium, så hadde det ikke vært plass til mye fisk gitt

Håper å utvide etterhvert, og skal følge med her for inspirasjon.
PS: ER veldig glad jeg slapp å gå med ungene i munnen under pappaperm...
Rags
Artig å lese tråden din. Hadde jeg lagt 11 kokosnøtthuler i mitt ene akvarium, så hadde det ikke vært plass til mye fisk gitt :-) Håper å utvide etterhvert, og skal følge med her for inspirasjon. PS: ER veldig glad jeg slapp å gå med ungene i munnen under pappaperm...



Takk for det Rags. Hehe, 11 huler i et kar ville vært i drøyeste laget ja. Heldigvis har jeg noen flere enn det.....SKAL ha ned det siste karet i løpet av uka, en 160L. Den skal inni midtpartiet i reolen nede, over den andre 160L. 100L som nå står der, skal inn i jernreolen. Det vil da kun være en "luke" det ikke er kar i, i reolen.

Da vil det være 13 kar i kjelleren som er oppe og går. Jeg vet ikke om jeg fjerner filtermatta som deler 160L og lar A. Borelliiene få hele karet. Dette får jeg se på.

Når jeg først er inne på Borelli.... På TomC sin hjemme side er akkurat disse fiskene nevn, de jeg har. Så det først i går at dette er Cf Borellii, på lik linje som mine Cf Commbrae. De er fanget i de samme "pyttene". TomC mener det er viktig i benevnelsen av fisk å ha med sp, cf etc, så jeg skal prøve å huske det.

Skal se om jeg finner et bilde eller to av Cf Borellii å legge ut her. Hannen er virkelig flott. Hunnene er litt kjedelige i fargen, som, som regel huene er, men når de skifter til gul leiksfarge er de en godbit det er verdt å legge aua sine på.

Siste bildet er av min avgåtte Apistogramma Barlowi.

Barlowi hua har munnruget hele tiden, og kun en gang har jeg sett henne legge di fra seg for en kort stund

Har ikke fått gjort noe mer med artikkelen jeg har tenkt på ang. reolbyggingen min, Fikk vel ikke spesielt mange tilbakemeldinger så det er iallefall inntil videre lagt litt på is, eller at jeg plutselig skulle få ånden over meg.

Men jeg har skrevet en liten artikkel om mine Apistogramma, beregnet for DAK klubbavisen. Har gjort den "ferdig" akkurat nå. Den er vel ikke VELDIG informativ, men litt rundt de typene jeg har og min lidenskap og erfaring. Vet det er noen lidenskapelige apisto innehavere som følger tråden min..... og lurer vel på om du/dere kunne tenke dere å lese den, og gi meg en tilbakemelding.

Er nok ikke en artikkel som er god nok for forumet her, men for klubbavisen våres håper jeg den duger.

Noen som vil lese den, og gi meg en tilbakemelding, så send meg en mail så skal jeg sende den.

leifejohansen@gmail.com

[External Image]
Bare send den til meg du Loffa, jeg leser gjerne igjenom den

Men det er ikke derfor jeg skriver i tråden din! Jeg har nemlig en god nyhet til deg! Dog en dårlig nyhet for meg

Apistogramma barlowi dama mi avgikk med døden inatt! Jeg synes det er merkelig for hun spiste som normalt i gårkveld, var sitrongul og lekslysten med hannen.
Når jeg stodopp idag lå hun med buken i været dessverre Jeg antar at ett eller annet har skremt henne slik at hun har smelt inn i glasset eller en gjennstand i karret for så å krepere av det. ( Dette har jeg sett selv skje, dog på en annen fisk )
Det kan jo selvfølgelig være andre ting også, men hannen er frisk og flott i fargene så visst du er intressert i hannen, kan du få han for halvparten av prisen jeg ga deg! For du mangler vel fortsatt en hanne?

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Må først si at dette var trist å høre Per Gunnar. Jeg er sikker på at du er like trist som meg nå, som jeg var og forøvrig er, etter at jeg fant hannen min på gulvet i kjellern.

At du er villig til å tilby meg hannen er stort av deg og jeg takker selvfølgelig JA til det. Dette har nå blitt en dag jeg grøsser på ryggen og smilet går helt rundt. Hadde aldri trodd det skulle komme noen ny Barlowi hann i hus, iallefall ikke på lenge. Jeg er OVER lykkelig.

Jeg setter en betingelse og det er at jeg betaler deg for hannen, det du (vi) betalte for begge to (paret).

Flere grunner til det, og den vesentlige er at for meg er dette storhjertet av deg og skulle jeg være så heldig at jeg fikk kjøpt en han, derifra som disse kom fra (personen) ville dette kun dekket bensin utgiftene mine.
Fint om vi kunne ta dette litt senere i uken Per Gunnar. Kan ringe deg og avtale dag og tidspunkt. Sender deg artikkelen jeg og tusen takk for at du har et stort hjerte
Da har jeg vært nede å foret fiskene i kjellern. Barlowi hua lot ynglene være litt fri før hun fanget dem opp i munn igjen. Ettersom hun er bakerst i karet er det ikke lett å se antallet på yngel, men antar et sted mellom 20 og 30?

Ser ut som det er egg boom igjen her. I går kom det egg hos viltformparet av cacatuoides og i dag har det kommet egg for tredje gang hos agassiziiene. Hun har spist ynglene i de to fåregående kullene, så håper det går bra denne gangen

bilde 1. Ungene er under hua. Ikke lett å se, men likevel
bilde 2 Agassizii egg
bilde 3 Cacatuoides yngel i inngangen til hula
bare pling når du har tid Loffa! Jeg er hjemmeværende siden jeg har pappaperm omdagen. Skal by deg på en kaffikopp når du kommer
om du ikke kan komme mellom 10-15.00 hadde det vært fint om du kunne kommet etter 19.00. Da er middagen over og unga lagt / ferdig badet
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap