Leifs verden, del 2 (side 44)

Plussmedlem
Gratulerer til deg også Og nei, i dag blir det nok ikke å passe spesielt på inntaket av diverse, hehe :p
LOFFA
Stikker innom en kjapp tur for å gratulere alle leserne med dagen. Håper alle får en fin og hyggelig dag. Pass på inntaket av brus, is og pølser ;- =)


Takk takk.
etter en arbeidsdag med rømmegrøt og wienerpølser. Blir det nå kanskje voksenbrus. hehe
Gratulerer med dagen til deg også.

Espen
Både sp "Oregon" hua og Barlowi hua har nå begynt å bruke hulene igjen, så mdet ble et lite vannbytte i de karene samt et par andre i dag. Så det ble sorte myggisser på dem og vannbytter blir tatt noen dager fremover til det kommer egg.

Fant ei Cacatuoides hue død i dag og er første jeg har funnet død av disse. Pleier å være hardføre, men er den eldste hua jeg hadde av disse. Mulig alderen påvirket utfallet.

Ellers har jeg flyttet et kull cacatuoides yngler over i den siste 160L. Erfaringsmessig vokser fisk fortere jo større plass dem har. Har et bittelite kull til som jeg skal ha oppi der av samme slaget, fra et annet lite kar. Tror ikke det er mer enn 10-15 der.

Får også bedre oversikt i et større kar. Fiskene vil også trives bedre vil jeg tro, fra og gå fra ca 40L til 160L

Agassizii hua har som vanlig forsynt seg grovt med egg, men det begynner å bli en vane.

Bildet er av jr som er klar som et egg i ny dress, fått av farmor.....

Nye cf commbrae egg
Det var vel bare et tidsspørsmål når den andre cf Commbrae hua skulle legge sine egg. Hun har gravd ut begge hulene i karet. I dag la hun sine egg i den venstre hula. For første gang er begge huene frempå med egg/yngel samtidig.

I Agassizii hula kan jeg se det rører på seg, men aner ikke hvor mange yngler det er der. Veeeldig mange hvite egg ligger på bunn i hula, så antar det ikke er veldig mange yngler denne gangen.
Fikk et nytt bilde godkjent i basen i dag. Apistogramma Barlowi. Når jeg er inne på disse... synes di har vært lite aktive di siste dagene og kontrollerte div i det karet i dag. Varmekolba var kaputt viste det seg, og kun 20-21 grader. Kolben er byttet ut.

Etter jobb i dag kom en nabo på besøk og guttungen pluppet ut med at pappa hadde fått egg i kjellern. Hun lurte på om vi hadde høner i kjellern og vi måtte alle le. Hun ble med ned og fikk se min ny bygde reol og alle karene. Hun ble så ivrig og måtte ha med seg navn på alle apistoer og hvordan jeg klarte å få så mye yngel.

Ble en positiv opplevelse og jeg ble rost i skyene for hva jeg hadde fått til. Kjempe gøy med slike naboer
Det er tydelig at sommeren er nær, blir stadig færre innlegg på AF. Færre innlegg i trådene jeg følger med i også.

Har i kveld flyttet Apistogramma Agassiziiene til et litt større kar, og håper det hjelper på yngelpleien. De forsyner seg så fort det kommer egg, lar noen bli igjen å klekke for så å ta dem. Så noen få bitte små yngler i karet, så lot dem bli igjen og håper på det beste.

Flyttet også de 10-15 Cacatuoides ynglene fra det lille karet, og over til dem andre i 160L. Så det karet blir oppvekst kar for disse nå. Venter fortsatt på nye egg hos mine sp "Oregon". Hua oppholder seg merkelig mye bak den innvendige pumpen av en eller annen grunn.

Barlowiene er heller ikke så mye fremme i fronten som jeg er vandt med. Kan dette ha noe med at de har fått en annen plass og utsyn? De sto jo oppe i topp etg på reolen, og ble flyttet ned i nedre trinn på jern reolen. Dvs at de har et helt annet utsyn og høyde fra gulvet...

Har også tatt ut 2 av 3 yngelkar i reolen til høyre. Det ble trangt og uhåndteerlig med karene der.

Siste kullet med Apistogramma cf Commbrae har også klekket. Ser en del av dem henger på veggen inne i kokkosnøtt hula. Så små, så skjøre, men akk så nusselige.

Ellers har jeg satt inn ei hue ekstra til paret med cacatuoides, slik at det er en trio i det karet. Ellers er ikke annet nytt herifra.

Visst det skal bli noe nytt så får det være at du kjøper Apistogramma rositae parret mitt jeg kommer til å selge dem i løpet av uken, men om du vil kjøpe de så kontakt meg før jeg legger dem ut
Trym81
Visst det skal bli noe nytt så får det være at du kjøper Apistogramma rositae parret mitt ;) jeg kommer til å selge dem i løpet av uken, men om du vil kjøpe de så kontakt meg før jeg legger dem ut :)




Regner med å ha litt bedre råd i slutten av uken Per Gunnar. Trenger evnt gjøre et kar klart til det også. Må først se om jeg klarer å få dette til. Hvor stort kar trenger dem?

Har ikke vært i kjellern i dag ettersom jeg nettopp kom hjem fra jobb. Men tenkte å gjøre litt der nede i løpet av dagen, samt ta noen nye bilder
vi følger med, men er ikke like aktive på å skrive hehe.
Er så mye som må gjøres for tiden. Plante planter, fikse veranda, mye overtid på jobben, fotballtrening mm. Blir bare vannskifter, mating og litt stell her i gården.

Får prøve en dag å ta en skikkelig våropprydning.

Digger hvordan kjelleren din har blitt.

SPURS ut i Europa neste år også.

Espen
Hei Espen.
Er alltid hyggelig at noen legger igjen noen linjer her i tråden. Det går liksom litt i bbøler føler jeg.

Har siden ca 18.00 vært uten strøm, dvs en og en halv time. Ute blåser stormen EMMA og vinden HULDRA, hehe. Alltid får disse kvinnelige navn av en eller annen grunn, også mine. Er iallefall et ufyselig vær ute og håpløst å være utendørs. Ikke får en gjort noe i kjellern, ikke ser en snart noe inne, ikke kommer en inn i garasjen..... uten strøm stopper det meste

Vet ikke hvor faresonen går når det gjelder karene nede, men dem har klart seg noen timer uten strøm tidligere. Aner heller ikke om jeg må bytte vann om strømmen er borte x antall timer. Noen som vet? Begynte å ta noen bilder nede, men ble fort stopp på det uten strøm
JIPPY. DER VAR STRØMMEN TILBAKE. ENN SÅ LENGE.....
Strømbrudd = filerstans. Jeg har flere enn en gang glemt å sette på AMTopen i 530 literen etter foring om kvelden og først kommet på det ved tur i kjelleren neste dag i tolv-tiden. Altså 12 -14 timer minst. (Lenge siden, nå forer jeg uten å stanse filteret!)

Har aldri skjedd noe galt. En gang lot jeg returvannet fra filteret gå i en bøtte da jeg startet opp igjen. Var endel grums som det var godt å unngå å få i karet, men ellers ikke noe problem. Tror fryktet for filterstans noen tier er sterkt overdrevet dersom man har rimelig store filtre som også inneholder mye vann.
Da har jeg fått tatt noen nye bilder, så slenger ut noen over et par innlegg

Apistogramma bilder

cf borellii
cf Commbrae
cacatuoides yngel
apistogramma bitaeniata i front, bak er det den ene sjakkbrettcikliden
den ene apistogramma agassiziien. Begynner å få en flott hale nå
*apistogramma cf commbrae hua som har de største ynglene

*Kommer til i nær fremtid til å selge iallefall det ene paret. Disse er vanskelige å skaffe, men synes dem er greie å få yngel på. Må vente til de største ynglene klarer seg selv. Litt artig å ha apistogramma som ikke er veldig utbredt i hobbyen
Nye cacatuoides egg
Den ekstra hua jeg slang oppi til det ene paret med apistogramma cacatuoides her om dagen, har nå lagt egg. De er jaggu sjappe disse små fruene når de først får sjansen....

Purret opp Holger om apisto artikkelen min, og ettersom jeg skjønte skal den være inne her på AF i løpet av et par dager. Litt artig å kunne lage artikkler når de blir pulisert offentlig. Føler det på en måte som en liten anerkjennelse.

Ingen stor lærerik artikkel, men litt rundt mitt hold og glede av dem. Frister å få satt opp et par kar til nå, med litt nytt i kjellern. Men får se litt på hva som er tilgjenglig av fisk og evnt hva jeg trenger av str.

Ser etter agassizi yngler, men ser ingen.... var det bare blingsing av mine øyne mon tro? Eller et ønske syn? Mener jeg så noen da.... Får la det gå noen dager til før jeg tar å renser karet og gjør det klart igjen, slik at jeg er sikker på at det er tomt, eller om det er noen småtasser der
Ser ut til at det gikk fint med å flytte ut cacatuoides hua og hula til et annet kar. De nylagte eggene ser fine ut (bilde 1)

Bilde 2 viser A. Agassizii hua som i dag fikk nye egg. Kaller det parret for agassizii kanibaler. Dette er vel 5-6 kullet dem får med egg og dem har spist alt av tidligere egg og yngel. Aner ikke hva jeg skal gjøre med dem for at de skal slutte

Bilde 3 er av agassizii hannen som går i "samlekarert" sammen med andre single apistoer og en trio med sjakk brettciklider
Bilde 1 viser A. Barlowi hua som begynner å vise leikstendenser. Gulere i fargen enn på lenge og driver med små flørting. Skulle ikke forundre meg om det kommer egg i løpet av helgen

Bilde 2 er av A. sp "Oregon" hannen som også er på flørtern for tiden. I det karet er også hua begynt å få gulfarge.

Bilde 3 er dårlig, men viser hvor flotte huene av Apistogramma cf Commbrae kan være.

De som har hatt en størst fremgang av apistoene mine er agassizii hannene. Spesielt hannen som går med hua begynner virkelig å bli flott. De måtte bare få litt tid på seg.....
LOFFA
Bilde 2 viser A. Agassizii hua som i dag fikk nye egg. Kaller det parret for agassizii kanibaler. Dette er vel 5-6 kullet dem får med egg og dem har spist alt av tidligere egg og yngel. Aner ikke hva jeg skal gjøre med dem for at de skal slutte


Var det ikke TOM som sa at noen par må ha noen trusler i karet for at de skal få forsvarsmekanismene igang. Sett inn en liten stim med nanostomus eller noe slikt.
Verd forsøket.

Det yngler nå godt til deg Leif. Skal kanskje bytte ut den ene 63 literen med en 170 liters akvastabil. Får gjøre det mens fruen er på reise i helgen hehe. be om tilgivelse. hehe

Espen
Er enig med deg Espen, men mange av karene, blandt annet dette med agassizii er for lite til det. Har en del småkar til noen av parene, men vurderer å kjøpe inn noen /bytte ut noen av dem. Leikskar behøver ikke være store når det er et par med forholdsvis små apistoer.

Har gjort et par endringer i kveld. Satt inn cacatuoides paret som var i "triokaret" i den ene delen av 85L i reolen, så nå er det to par i dette karet av cacatuoides.

Karet ble da tomt, er ca 25-30L. Tok ut agassizii hula med egg og satte den i den. Har ellers tatt noen flere bilder i kveld som jeg her legger ut. cf Borelliiene og cf Commbraene er noe skye av seg, men fikk noen flotte bilder av dem. Tolmodighet er en dyd, Espen

Det er vel lettere å be om tilgivelse enn tillatelse Espen. Ettersom jeg har plassert alt i kjelleren har jeg ikke disse "problemene". Jeg gjør egentlig som jeg vil, uten noen innblanding. Har en snill, tolerang og behagelig kone........

Bilde 1. Cf Commbrae yngel i hula. (siste kullet)
Bilde 2. Cf Commbrae hua (med det nest siste kullet med yngel))
Bilde 3. Cf Borellii han

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap