Leifs verden, del 2 (side 9)

Anders Kaste
Blir kjempemoro å følge med videre! Hvor mange akvarier regner du med å ha på akvarierommet i første omgang?




Hei igjen Anders
Vet ikke helt hvordan kar jeg kommer til å bygge til, men begynner med benken/grunnen først så får jeg se. Det jeg har nå om reolen blir solgt er
2x160L+100L+60L+54L+43+30L. Til meg å være ikke veldig mye.... men en grei start.

Kunne tenke meg 6-8stk 54L som er greie for blant annet coryoppdrett, et par kar for Apistogramma og kanskje også en 500 eller 720L.

Men som nevnt er det litt tidlig å si hva det blir til enda. En får la veien bli litt etterhvert som en graver kan en vel si. Tar først utgangspunkt i de karene jeg har.

Den ene 160L vil iallefall fortsette å være mallekar

Har noen single fisker igjen her etter katastofen tidligere, så om noen vil ha dem, ja da er det bare å si i fra. Dette er

1 endlers hue, gravid som de pleier å være ;- =)
1 apistogramma cacatuoides F1 hue (viltutgaven)
1 Julidochomis marlieri? hann

Legger også ut en annonse på disse i kveld
Trist med akvarierommet og kulda, føler med deg, men ser jo at pågangsmotet er tilbake for fullt, med planer om nytt rom i kjelleren. Det tror jeg er et lurt valg, slipper å gå ut av huset for å komme inn i akvarierommet...

Kan du ikke bygge om reolen med de 6 karene slik at du får den i breddeformat? Forutsetter selvsagt at det er en porsareol. Ellers er det mulig å bygge en i tre. Blir trolig billigere enn å selge unna og starte på nytt. Aquamanias på Kløfta har bygget reoler i tre i sin kjellerbutikk. Selv har jeg brukt tre i de hyllene hvor plastdunkene for semiautomatisk vannbytte står, funker fint, selv om jeg ville gått opp en dimensjon dersom det skulle stå akvarier der.
Enig med 530. Bygge om reolen. Så har du allerede 6 kar.
Greit for dere som har så store hus at dere har rom overalt til akvarier. hehe

Hvilken høyde blir det på reolen med to kar i høyden?
Kanskje et langkar på toppen slik andre på forumet har.

Ser frem til bilder av prosjektet

Espen
530
Trist med akvarierommet og kulda, føler med deg, men ser jo at pågangsmotet er tilbake for fullt, med planer om nytt rom i kjelleren. Det tror jeg er et lurt valg, slipper å gå ut av huset for å komme inn i akvarierommet... Kan du ikke bygge om reolen med de 6 karene slik at du får den i breddeformat? Forutsetter selvsagt at det er en porsareol. Ellers er det mulig å bygge en i tre. Blir trolig billigere enn å selge unna og starte på nytt. Aquamanias på Kløfta har bygget reoler i tre i sin kjellerbutikk. Selv har jeg brukt tre i de hyllene hvor plastdunkene for semiautomatisk vannbytte står, funker fint, selv om jeg ville gått opp en dimensjon dersom det skulle stå akvarier der.



Pågangsmotet har ikke sviktet helt, 530, hehe. Prøver så godt jeg kan med fattet mot. Kan nok bygge den om, men blir en del arbeid og en del deler til da som må til. Så det blir til at den selges, og at jeg selv bygger noe.

Jeg må nok ut av huset og rundt hushjørnet for å komme ned i kjelleren, men om jeg får det slik jeg har det inne i skolpen, gjør det meg ingenting. Synes dette var litt "pes" ved første tanke, men rommet er mye større og kjelleren holder godt på varmen. Har også i tillegg en vedovm i det kjellerrommet om det skulle trenges.

Har som nevnt god tid på meg og har ingen deadline å følge. Skal bare kose meg frem til alt står ferdig en gang til neste år....

Black_Flys
Enig med 530. Bygge om reolen. Så har du allerede 6 kar. :) Greit for dere som har så store hus at dere har rom overalt til akvarier. hehe Hvilken høyde blir det på reolen med to kar i høyden? Kanskje et langkar på toppen slik andre på forumet har. ;) Ser frem til bilder av prosjektet Espen



Hei Espen!
Reolen med 2 kar i høyden, med bein er 145cm, Espen
Hode er som en gruve eksplosjon og halsen som en ut tørket elv i dag, så det ble å holde senga i dag også. Det sliter på å være så utslitt som akkurat nå. Men en får ta det med fatning.

Reolen ble solg for en halvtime siden og blir hentet på lørdag. Det ble en fra Sandefjord som tar over den. Så det er litt jobb da som kommer for å tømme og rengjøre karene. Håper formen kommer så oppgaven blir enklere enn det føles nå.

Fikk i går kveld gjort i stand et kar til C125 gruppa mi, så de har et sted å være....
Da gjenstår vel hovedsaklig Odessa barbene mine, som må selges. Tar de vel med på klubbmøtet i morgen. Håper iallefall jeg er frisk nok til å reise
Holder på å tømme reolkarene nå og fikk en herlig opplevelse!!!!

Et ordtak sier; et skår i gleden. Her skjer nettopp det motsatte, en glede i all elendigheten. Tømmer det nederste karet til venstre #5 og når jeg kommer nær tomt kar, hva får jeg se???? Jo da jaggu finner jeg APISTO YNGEL. Jeg tror og mener dette er Macmasteriene som har etterlatt seg noen småttisser. Jeg må for å være sikker gå tilbake i tråden(e) min(e) for å sjekke dette, men er nær sikker.

11 st smårollinger som har klart seg leeenge uten mat av noe slag, for dette er et av karene som har stått lengst "tomt". Legger ved et par bilder og jubler for første gang på lenge.

Håper de klarer seg i det nye karet da....
Plussmedlem
Gratulerer så mye! Så moro med yngel nå, akkurat nå du trengte det..

Ser at du har solgt reolen din, ja. Blir sikkert litt trirt å kvitte seg med den, eller?
Anders Kaste
Gratulerer så mye! :-) Så moro med yngel nå, akkurat nå du trengte det.. :-) Ser at du har solgt reolen din, ja. Blir sikkert litt trirt å kvitte seg med den, eller? ;-)




Hei Anders.
Ja reolen ble solgt rett før 10 i dag og driver nå nedtapping og vasking. Tredje kar står til tømming akkurat nå.

Selvfølgelig blir det litt trist å selge det en en gang ønsket seg aller mest, nemlig en stor reol. Men tenker nå at nå får jeg en større plass, hvor jeg kan bygge opp reoler/bord på den måten jeg selv vil og ønsker. Har en jern reol og får sikkert en til på jobb om jeg spør om det. Mulig jeg derfor bruker reoler av denne typen på den ene veggen.

Ja det var kjempe herlig å finne yngel en ikke visste om, og det setter pågangsmotet opp et par hakk ;- =)
Grattis med yngel Dette var jo bare knall, håper virkelig de vokser seg store og fine. Dette trengte du virkelig etter nedgangen du har hatt
Tonje_R
Grattis med yngel:-D Dette var jo bare knall, håper virkelig de vokser seg store og fine. Dette trengte du virkelig etter nedgangen du har hatt:)



Takk Tonje
Ja dette ble virkelig gøy ; )
Har fått tatt ut, tømt og vasket 4 av reolkarene i kveld, så det begynner å hjelpe. I morgen er det klubbkveld så da blir det lite gjort annet enn å tømme det eneste med fisk igjen i. Et par fisk som skal gies bort samt at jeg legger ut Odessa barbene på auksjon i 2 poser. Tror det er 12 stk av dem, og hannene kan vel smelte et hvert pike hjerte tenker jeg. Virkelig flotte, men må nå altså vike plassen og reolen for godt.

C125 gruppen ble plassert sammen med ynglene jeg fant. Aspidorasene gjør ingen fortred så jeg stoler på at de får være i fred.

Hadde 15 mellomstore Corydoras Aeneus i reolen, de er plassert i nest største karet her med 10 Corydoras Aeneus gold stripe og 7 albino.

Bartebust sitt 3.kull med egg holder i dette øyeblikket på å klekkes. Mon tro hva som har skjedd, for ser to med plommesekk utenfor hula allerede! Merkelig, når en tenker på at ikke alle eggene er ordentlig klekket enda. Mon tro om det kanskje er to klaser med egg i den hula? Hula er trang så det er ikke så lett å se.
Wææ er coryene så store eller er det glasset som gir dem den effekten?
Så noen flere bilder fra i kveld. De bildene som er tatt i reolen nå i kveld , blir faktisk de siste reol bildene for denne gang....
Lone Pedersen
Wææ er coryene så store eller er det glasset som gir dem den effekten? :)



Dette er for småtasser å anse Lone. De har samme str som aspidorasene på bildet under i det samme innlegget. Ca 3,5-4 cm. Har da hatt aeneus huer på 7 cm så dette anser jeg bare som yngel en stund til, hehe. Ca 1 cm til så er de klare for å formere seg som kaniner, for det er det disse aeneusene gjør.....
Fant dette i innlegg 24 i tråden her: Sitat

Etter å ha byttet vann som en gal en i lengre tid begynner det å ligne noe jeg kan kalle greie kar. Har også begynt å flytte fisk inn i di karene som jeg ville vente med. Er ikke helt slik jeg skal ha det enda da, men......Så kommer her med en oppdatering på slik karene er nå

kar1. Ancistrus
kar2. Apisto hongsloi, endelig samlet igjen. Trio
kar3. C125 leiksgruppe samt 3 ancistrus
kar4. Yngel av endlers, sverddragere, ancistrus super rot, C125 og et par reker
kar5. Apistogramma Macmasteri. Triokar6. Leikspar ancistrus
kar7. corydoras albino
kar8. Apistogramma Cacatuoides F1 leikspar
kar9. Corydoras Arcatus
kar10. Corydoras black
kar11. Står tomt til yngel
kar12. Stuekaret
kar13. Den nye 160L som snart skal begynnes på. Sitat slutt.

Så da hadde jeg ikke feil at jeg tippet på at det var Apistogramma Macmasteri yngel jeg fant før i kveld. Kjempe gøy å ha rett ovenfor seg selv, knegg knegg.

Da var visst hannen der ikke tvilsom likevel....... Bare litt lat når han så at jeg så på han. Men å gå bak ryggen på matfar da gitt!!!!! Han er nå unnskyldt og får hvile i fred. Jeg vil huske Macmaster som en artig skrue, slik han hang ut av hula si, akkurat som en hun som henger med hodet ut av hundehuset sitt.

Får finne senga nå, for i morger ER DET JOBB, jippi, endelig i rimlig grei form

Herlig med yngel! Det fortjente du. Følger med her

Flott gruppe med C125 du har der!
Da er reolen tømt og står i gangen/stua. Det ble ganske så tomt inne på rommet her nå. Den blir hentet i morgen.

Ble litt ommøblering også i samme farta inne på rommet slik at det ble litt mer ryddig. Se bilder. 2 seteren står nå der reolen sto og tv har fått en litt annen vinkel.

Har planer om å begynne med malingen nede i kjelleren til uka. Tenkte først å male veggene hvite for å få det noe lysere. Kontaktene legger jeg nok i taket når den tid kommer. Om jeg gjør noe med taket i seg selv vet jeg ikke enda.

Fikk enda en slik jernreol jeg har fra før på jobb i dag. (Ses på det ene bildet) Blir nok til at jeg kapper de noe cm og setter de sammen nede for mindre kar/for/utstyr.

På klubben i går fikk jeg solgt/gitt bort det jeg ikke hadde plass til andre plasser samt at jeg kjøpte 12 mikke mus platy og en trio med paletter. Hannen spesielt var stor og flott (se bilde #3).

Det blir tomt uten reolen, selv om jeg vet at kjelleren etterhvert fylles opp med kar igjen.
Selv ancistrusene trives i kokkoshulene som jeg har laget. Laget en del nye i kveld slik at nøttene ikke ble råtne. De blir det når de ligger for lenge. 6-7 stk ble det nok og alt for mange for eget bruk. Så er det noen som trenger så er det bare å si i fra. Hullene er på ca 23-24 mm og passer paletter, ancistrus, apistogramma og ellers mindre fisk som bruker huler for egglegging/yngelpleie
Takk for i går og tusen takk for marlieri-hannen.
Den fikk bryne seg litt i går når den kom hit,her var det flere damer å velge mellom.
Ble fort en av gjengen
LOFFA
Selv ancistrusene trives i kokkoshulene som jeg har laget. Laget en del nye i kveld slik at nøttene ikke ble råtne. De blir det når de ligger for lenge. 6-7 stk ble det nok og alt for mange for eget bruk. Så er det noen som trenger så er det bare å si i fra. Hullene er på ca 23-24 mm og passer paletter, ancistrus, apistogramma og ellers mindre fisk som bruker huler for egglegging/yngelpleie


Du trenger ikke bekymre deg for at nøttene råtner loffa, mine eldste huler er vel 3 år. Like fine som når dem var nye.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap