Improviserte yngelkar

heisann!

lurte på om der var alternativer til å sette opp et yngelkar.
har lest litt om at noen bruker plastakvarier med en luftstein i.
kan man i teorien bruke plastdunker fra europris å legge en luftstein i?

burde man ikke ha varmekolbe og slikt i å?
har ikke drettet opp noe fisk før så tar imot alt som er av tips

har et par palettciklider som er veldig flørtne for tiden, og et par høygravide platy (akurat som om det er uvanlig da:P)
Inaktiv bruker
I teorien har du rett mht. plastkar. Men jeg ville passet på at plastkaret er tilpasset matvarer (ses med en gaffel og kniv preget inn i plasten), for da er du sikker på at det ikke avgir noen stoffer i vannet.

Du trenger strengt tatt ikke noe varmekolbe hvis du setter karet i et rom som er jevnt temperert, som f.eks. kjøkkenet eller vaskerom. Pass på at du bruker samme temperatur på vannet når du skifter vann, og skift større deler vann og oftere. Da holder det med en brusestein fra en luftpumpe.
De fleste som driver oppdrett i seriøs skala bruker BB-kar (Bar Bunn), da dette letter renholdet i karet. Små yngel er lettere påvirket av forringede vannverdier og derfor er det lurt å fjerne overskuddsfor (noe som det blir fort i oppdrettskar).

Til sist et lite tips hva angår fòr; se an hvilket yngel du har ift. hva du gir de i starten. Dersom det er levendefødende (som f.eks. guppy, platy osv), er yngelet ofte litt større enn eggleggende fisk sitt yngel, og de kan derfor fores annerledes. De eggleggende fiskenes yngel er ofte veldig små og bruker opp eggsekken sin før de må få fores første gang. Det er mange som bruker artemia og infusorier til disse, mens guppy yngel f.eks. kan få finknust flakfor fra starten av.

Lykke til uansett
11 literen av disse plastkarrene er fine å ha oppdrett i.Det er gjennomsiktig plast
Det er flere størrelser å velge mellom i ulike prisklasser.Kan hende at de finnes i norske nettbutikker,men jeg har ikke lett så nøye der..

Link til t seriøs tysk nettbutikk


Plastkarr på Europris er sikkert ok,men det jeg savner når jeg har fisker i slike tanker er at jeg ikke kan følge med på fiskene gjennom sidene på tanken(det er gjerne ugjennomsiktig plast)-ser de kun ovenifra.Greit å vite at det ikke er sykdom,at de får nok mat etc..

Ellers er mikroorm fin mat for yngel i tillegg til det som er nevnt ovenfor.
Inaktiv bruker
Kjøp heller et rimelig brukt akvarie til yngelen, med filterpumpe!

Jeg hadde ciklidyngel i 96 liters akvarium med 2 filterpumper - og ikke engang det var nok

Husk at de bæsjer like mye som bittesmå så om du har 50-100 yngel der blir belastningen på karret stor. Yngel skal jo også ha mat oftere enn voksen fisk. Og om du virkelig vil gi fiskene en god start så synes jeg du skal tenke seriøst på å gi dem noe mer enn en plastbalje og en luftestein..
Det er nå forskjell på den første kritiske tiden etter klekking,og videre yngelpleie da..

Ikke lett å mate bittesmå yngel i en stor tank,og ikke minst pumper der yngelen ufrivillig kan bli sugd inn i.Kan være virvelvind til tider for små knøtt.
Når yngelen har utviklet seg litt og blitt noe større og sterkere,så er det ikke så dumt med et større karr og pumper.

For å si det sånn,jeg har ikke større yngel i en 11 liters tank med luftestein!!
Inaktiv bruker
Jeg fikk 80 yngel og alle 80 overlevde for meg, det var i en 96 liter og de gikk da sammen med foreldrene sine
Inaktiv bruker
Jeg har et slikt jeg....

Ps: Bakrunnden er bare en klut, slik at man skal se yngelen.


Yngel trenger jo ikke store plassen. men kan man ikke bare bytte vann ofte, og bruke vann fra stor-akvariet?
Inaktiv bruker
Prokarnivo
Yngel trenger jo ikke store plassen. men kan man ikke bare bytte vann ofte, og bruke vann fra stor-akvariet?


Ja enig, yngel trenger ikke så mye plass, men jeg har lest at de vokser fortere jo større akvarie det er.


Kanskje noe av det som er på bildene er greit. Etter min mening.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap