Cory-oppdrett.

Jeg har satt opp et 54Liter akvarium med filter, varmekolbe, sand, planter og røtter. har temperaturen på 26grader. Hvor mange cory burde jeg ha i dette akvariumet? Skal man flytte coryene til en plastboks når de ska legge eggene eller flytter man eggene fra 54Literen?

Jeg har flyttet tre fullvoksne Cory til 54literen nå, men de trives ikke i det hele tat. De er alle presset sammen i et hjørne. slik har de hvert i tre dager.

Er dette normalt eller burde jeg flytte de tilbake til selskapskarret??
Når corydoras trives og er voksne nok til å legge egg,så gjør de dette i det karret de bor i.
Alternativ 1.Eggene kan plukkes forsiktig fra glasset,eller blad kan knipes av hvis du er så heldig at eggene legges på plantene.
Disse kan overføres til egen oppdretts-tank. Spør om råd når det er kommet så langt at du har egg som skal overføres
Alternativ 2.Du kan la eggene være der de er,og krysse fingrene for at corryene ikke spiser eggene.Noen spiser egg,andre lar de være i fred-avhengig av hvilken cory type .

La de få litt tid i det nye karret,det er nok litt skummelt der og kanskje litt lite gjemmeplasser.Corryene liker å gjemme seg for farer som lurer ovenifra.

Men,det kan være at det er noe galt med vannkvaliteten i det nye karret.
Det skal gå seg til i flere uker før en setter inn fisk,hvis ikke pumpa er godt innkjørt.
Ha regelmessige vannbytter med temperert vann(ikke varmt vann fra springen),det kan fort bli mye giftstoffer i vannet
Coryer leker ikke bare fordi man setter dem sammen. De må trives først. Og jeg annbefaller deg å i vertfall kjøpe inn 3-4 stykk til av den samme coryen.

Mona har mange artikler om oppdrett på coryer. Les dem, du lærer utrolig mye.
Cory-oppdrett.
Takk for fornuftige svar. Jeg har brukt filter og vannet fra Akvariet de kom fra. og deretter skifter jeg litt vann hver dag, tror dette funker bra, men jeg skal sette de tilbake og heller flytte cory som er i lek. Er det smart og flytte de til et tomt akvarium vis de er i lek? eller blir de like redde som før.

Jeg skal lese noen flere artikler på dette.

Hvilken art er det du har?

Jeg kan nesten garantere deg at hvis du flytter corydoras i lek midt i leken, så leker de ikke mere dit de kommer. Når de leker synes jeg de skal få være i fred.

Tre er nok også litt for lite for at de skal trives, hvertfall hvis de er eneste art i karet. Har lest at corydoras kan føle seg tryggere og dermed bli mindre sky hvis de har noe som svømmer over seg, f eks. stimfisk. Gjemmesteder som røtter og planter synes jeg er veldig viktig.
Cory-oppdrett
Jeg har tre corydoras trilineatus. Har også en 15 cory i selskaps/discus karret. 3 forskjellige typer. hvis man ikke burde flytte de, hvordan skal man finne/flytte egg hvis de legger i et 530Liter??

54Literen har planter og mye røtter de kan gjemme seg under. så de er veldig rolige.

Det er kanskje bedre og kjøpe 5-6 nye og sette i 54literen. og la de vokse opp i karret?

Vil først og fremst anbefale deg å ha ei større gruppe. Bedre med ei stor gruppe, enn flere små. Synes ikke det er noe rart at de ligger sammentrykt i et hjørne og er redde hvis de bare er tre stykker.

Å finne egg etter lek i en 530 liter er ingen selvfølge. Hvis du vil prøve å få til oppdrett anbefaler jeg deg å ha ei gruppe på minst 5 alene i 54 literen din. Med god foring og vannbytterutine skulle det kunne bli lek etterhvert
Cory oppdrett
Det er ikke noe problem å skille ut en trio for å prøve på lek.Trioen må bestå av 2 hanner og en hun.For dem godt slik at du ser hunnen blir god og rund.Da kan du begynne med noen hyppige vannbytter.Finner du etterhvert egg i karet, fanger du oppde voksne og setter de tilbake med de andre.

Det er mange i det internasjonale cory miljøet som gjør det på denne måten.
Takk for gode svar. har satt tre til lamme de i dag, de er mindere redde nå og spiser godt, så jeg får bare vente og se
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap