Pumpe spørsmål.

har 2 spørsmål. Jeg er helt på tryne anlagt når det gjelder slike dingsebumser, så håper på litt hjelp. Kjøpte en utvendig pumpe brukt. En am top tror jeg den heter. Den funka fint i akvariet den stod, men når jeg prøver den så funker den ikke. Har prøvd å suge i ene enden for å få greia i gang. Men NADA. Har jeg ødlagt den tro? Noen råd? Andre problemet er en nyinnkjøpt pumpe. Den funker fint den. Men den LEKKER. Er det normalt?? Har tatt av og på lokket mange ganger. Den lekker ikke når jeg setter den i gang etter å ha satt lokket på, men etter alt fra en time til et døgn så lekker den igjen. Iriterende til 2600 kr. Råd?
Hei hmmm...

På min am-top, så fyller jeg bare vann i påfyllingshullet til det er fullt, sette i strømmen, så går den fint, og alt luft er ute etter 30 sek.
Sviver impelleren? ta av toppen og sett i strømmen og se om den sviver?
Kan det ha kommet inn noe sandkorn e.l som som gjør at impelleren sitter fast?
Den nye pumpen du har, hvor lekker den? Og hvilket merke/type er det?
Du må jo også tømme slangene for luft før du setter den igang. Iallefall det meste av luften..
tømmer slangene for luft? Hm. Hvordan da? Som sagt jeg er helt blank når det gjelder utvendig pumper. Jeg sugde i den enden som blåser ut vann. Da rant det gjennom så lenge jeg holdt enden i ei bøtte under karret. Når jeg så tar slangen opp i karret stopper den. Den nye heter sera. Lekker rundt lokket i disse 4 festene man lukker lokket med. Ca 10 liter pr døgn.
sviver? Eeeh.....akkurat:p skulle hatt bruksanvisning jeg. Helst for dummys:p
har nå tatt ut den lille møllegreia. Fjerna masse småsten og satt det sammen igjen. Satte kontakta i, å den gikk rundt. Men nå husker jeg ik i hvilken rekkefølge disse kurvene å svampene skal er to kurver. En med små runde dingser med hull i, en med småstein, og en tjukk blå svamp og en tynn hvit. Den hvite tror jeg skal øverst. Hvilke av kurvene skal i bånn? Den med svart plastikring på det hullet/røret eller den uten?
Du fyller hele pumpa med vann før du setter den på. Slangene fyller du med vann ved å suge på dem slik at det renner vann ut (ha ei bøtte klar så ikke vannet renner på gulvet), og så stenge den krana som er på slangen. Fest så slangene til pumpa, åpne krana på den slangen som bringer vannet inn i pumpa. Start pumpen, og så åpner du krana til slangen som fører vann ut av pumpa (gjerne sakte så det blir litt løftetrykk).

Kjeramikkrørene skal nederst i pumpa med den grove svampen oppå.
Steinene skal være øvest sammen med det fine filteret.
Plastikkringen skal du kunne flytte slik som du vil. Den skal være øverst. Pass på at alle kurvene sitter rett slik at hullet er på samme plass på alle, også på lokket.


satt det sammen slik jeg tror det skal være. Fylte den med vann. Å prøvde den i ene karret. Satte i kontakta. Funker fortsatt ikke kun når jeg har den enden hvor vannet kommer ut av i ei bøtte på gulvet. Men tar jeg slangen i karret så stopper den. Aaarg. Hva pokker gjør jeg galt?
Har du prøvd å vende/riste litt på pumpa? Noen ganger er det luft som er fanget inne i pumpa som er problemet.
Prøv å stenge litt på kranen, ikke helt, som går ut fra pumpa. Blir det mer trykk på vannet? Det kan jo være impelleren, som er dårlig, og ikke pumper nok...

tror jeg fikk det til. Men måtte skru av. Fosser ut vann der hvor man fyller vann på pumpa. Får det ikke tett.
ja her blir det bløtt. Gjett om jeg må hendte håndkler. Hjelp så fort jeg åpner krana som suger vann, så kommer det ut på toppen. Mangler det en tetningsring eller no tru? Skal det være det der? Er en liten en rundt skrugreia du skrur ned. Men skal det være no mer??
fiskemilla
ja her blir det bløtt. Gjett om jeg må hendte håndkler. Hjelp:( så fort jeg åpner krana som suger vann, så kommer det ut på toppen. Mangler det en tetningsring eller no tru? Skal det være det der? Er en liten en rundt skrugreia du skrur ned. Men skal det være no mer??


Slangen er nok bare ikke festet godt nok. Ta av slangen. Varm slangeenden opp med varmtvann. Tre den på "krana" og skru til. Skal ikke være noen tetningsring der.
Eller er det selve pumpa som lekker?
er ikke slangen. Er det hullet du fyller vann ned i pumpa. Med et lite lokk du skrur fast. Men der spruter det jo ut vann:O
fiskemilla
er ikke slangen. Er det hullet du fyller vann ned i pumpa. Med et lite lokk du skrur fast. Men der spruter det jo ut vann:O


Fyller aldri på vann der. Fyller når hele pumpa er åpen.
Du har nok ikke skrudd den godt nok igjen. Den er litt treg. (derfor jeg ikke bruker det lokket).
har skrudd av og på det lokket artentusen ganger nå. Spruter vann hver gang. Ser ut til å sitte som det skal. Er jo bare å skru det på. Urg. Går det å silikonere fast hele jævla lokket tru? Så det blir tett?
har skrudd av og på det lokket artentusen ganger nå. Spruter vann hver gang. Ser ut til å sitte som det skal. Er jo bare å skru det på. Urg. Går det å silikonere fast hele jævla lokket tru? Så det blir tett?
å der skulle den såkalte nevedyktige raymond hjelpe meg å skru på lokket, å dermed så knakk han ene gjenga lokket skrus ned med
Så så
verden går ikke under av den grunn.
Raymond var nok litt uheldig. og jeg regner med at gjengene er av plast.

Problemet med slike lokk som dette er at gjenger blir aldri tette uten at du bruker locktite. og da forsvinner jo hele meningen med å ha et slikt lokk.
Så da må det en pakning til. enten har du mistet denne når du har skrudd den fra hverandre en gang, eller så er det rett og slett noe som ble glemt av leverandør.

Men siden skaden nå er skjedd syntes jeg det er best å bare få tak på noe silikon og gjerne et slags superlim som ikke er farlig for fisker.
Lim og silikoner hele lokket spons tett og aldri tenk på å åpne det igjen.

Som sagt er nok dette rett og slett bare en lite gjennomtenkt ide fra leverandør. Jobber som teknisk tegner og tegner brannslukningsystemer for offshore. og er det en ting jeg har lært så er det at gjenger og vann uten tetning er FY FY!!

Håper det går greit for deg, pumpa, fiskene og stakars Raymond som bare prøvde å hjelpe
Går sikkert ann å silikonere det fast. Man trenger jo ikke bruke det, så det skal ikke være noe problem.
Må ikke stole på gutter. De er altfor dumme for slike operasjoner:P

Fikk montert vegglampa feil vei (sånn at ledningen hang ut fra venstre siden og ikke rett ned) da samboern min skulle leke nevedyktig. Sa til han at han måtte være obs på det, men han avfeide det og meg bort rask før han gikk igang.
Nå har vi to lamper som henger riktig vei (jeg monterte disse opp før han skulle prøve) og en som henger feil vei:P
Er også jeg som har lagt kablene til tvn og datan opp på veggen/gulvlista slik at de ikke ligger å slenger.
tetta hele hølet med isopor sålenge, bare for å se. Å akkurat nå er det tett:p men nå er det enda et problem. Å det lar jeg IKKE raymond prøve å fikse:p hehe. Problemet er at det hjulet faktisk stopper opp. Hmm. Det går rundt når jeg tar av lokket å setter i kontakta. Men når pompa er satt sammen, så stopper møllehjulet å gå rundt. Hører det starter med et bråk, også stopper den. Hvorfor det? Og hva kan jeg gjøre med det!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap