Min akvarietråd (side 2)

Inaktiv bruker
Titta innom profilen din for å se på akvariene dine, det ene akvarie der hvor du mater fiskene dine med hånda , det var så pent , er det også biltema sand?

Hvordan går det med akvariet ? hvordan er vannverdiene?
Charlotte Ødegaard
Titta innom profilen din for å se på akvariene dine, det ene akvarie der hvor du mater fiskene dine med hånda , det var så pent , er det også biltema sand? Hvordan går det med akvariet ? hvordan er vannverdiene?


Var ganske greit det, men nå er det solgt.

Vannverdier ja... Har ikke sjekket ennå Får testene i morgen. Solgte akvariet med et par tester. Kan tenke meg at det muligens har kommet litt nitrit og at ph'en er litt lav grunnet co2 tilførsel.
Noen nye bilder. Man ser fra dag til dag at det vokser. Spesielt på et par røde.

Målte vannverdiene like før klokken 12 og lyset går på. Litt nyskjerrig på O2 osv siden Co2 har stått på hele natta.

Temp: 25
KH: 4
PH: 6,5-7
GH: 1
NO2: 0,1
O2: 8-11
NO3: 1
FE:
Jan Tore Skogen
[QUOTE=sissimor]Håper cubaen din får lange røtter raskt. Coryene mine borrer seg under, og kaster den vekk... Så min cuba er stort sett flyteplante ;)


Ja, håper det, men jeg kan vente noen uker før de får muligheten. Hvor lang tid tar det før Cuba'en har slått seg til ro?

Dette er en av de plantene som danner grønne tepper som jeg har syntes vært mest vanskelig. Den bruker rimelig lang tid på å etablere seg.
Med coryer ville jeg nesten trodd det var håpløst, men sett de godt ned i sanden/grusen. Jeg brukte en plantepinsett da jeg plantet den. Er noen uker siden jeg plantet min nå, og først nå har den begynt å vokse ut litt, noen av dottene ser ikke ut til å ville gro i det hele tatt.
Bettina
[QUOTE=Jan Tore Skogen][QUOTE=sissimor]Håper cubaen din får lange røtter raskt. Coryene mine borrer seg under, og kaster den vekk... Så min cuba er stort sett flyteplante ;)


Ja, håper det, men jeg kan vente noen uker før de får muligheten. Hvor lang tid tar det før Cuba'en har slått seg til ro?

Dette er en av de plantene som danner grønne tepper som jeg har syntes vært mest vanskelig. Den bruker rimelig lang tid på å etablere seg.
Med coryer ville jeg nesten trodd det var håpløst, men sett de godt ned i sanden/grusen. Jeg brukte en plantepinsett da jeg plantet den. Er noen uker siden jeg plantet min nå, og først nå har den begynt å vokse ut litt, noen av dottene ser ikke ut til å ville gro i det hele tatt.

Det er nok sånn hos meg også. Cuba'en ser ikke ut til å vokse noe særlig, men nå har jo ikke jeg hatt de mer enn nesten en uke. Får gi det mer tid ja. Umbrosum'en begynner å få fine blader da.
Gi de litt mer tid ja. I min akvarietråd innlegg 103, har jeg postet bilder av min cuba.

Antydning til at Cuba'en har vokst litt.

Dagens vannverdier.

Temp: 25
KH: 5
PH: 6,5-7
GH: 1
NO2: 0,1
02: 8
NO3: 1
FE: 0,05-0,1

Tydelig mer jern i vannet i dag. I går helt uten utslag på testen. I dag svakt lilla. Tilførte i går kveld ca 2g med Aquatic Nature KH+ for å kompensere med at CO2 senker PH. PH på samme nivå etter en natt med CO2, KH opp på 5.
Testet igjen vannverdiene klokken 10 i formiddag.

Temp: 25
KH: 6
PH: 6,5-7
GH: 1
NO2: 0,05
O2: 5-8
NO3: 1
FE: 0,05-0,1

Nå klokken 21 testet jeg igjen PH og KH. Disse viser 6,5-7 og en KH på 4. Til førte igjen bittelitt KH+

Om noen har kommentarer til vannverdien og har forslag til gode rutiner så er de hjertelig velkommen

Legger med noen bilder jeg tok i dag. Det er mye liv i plantene. Tydelig de trives, men det gjør algene også. Det er vel noe som alle opplever i et nystartet akvarie og gjerne spesielt med Co2...

I går satt jeg forresten i Corydoras'ene og Kuhliålene. I dag satt jeg i Sakurarekene.
Jeg kjøpte inn 23 Rødmunntetra i går. Utrolig flott å se på når disse stimer rundt i karet.

Noen nye bilder

Alt går sin gang og ikke så mye forskjell, bortsett fra at alt gror så det holder.

Har gjort noen erfaringer. Jeg skulle bort en helg og da skrudde jeg ned Co2 til Ca 1 boble i sekundet. Ph var mellom 6,5-7 når jeg dro. Har tilført litt KH+ ved behov, men når jeg kom hjem på søndagen og målte PH var den oppe på 7,5. Det må vel en viss mengde Co2 i vannet nå for å holde PH nede siden jeg nettop har tilført KH+ PH er nå på 7-7,5 (litt vanskelig å si helt sikkert på den JBL testen) og KH er på 6-7. I følge CO2 tabellen jeg googlet meg frem til så skal det være 12-14 ppm med Co2 i vannet og det er nok litt lite. Ellers var vinduet så og si rent når jeg dro, men når jeg kom tilbake derimot....

Cuba'en spretter opp på steder jeg ikke har "sådd" den så det er tydelig at den begynner å komme seg etter en litt anstrengt start.

Jeg har investert i en Aqua Medic PH-Computer som kan holde PH på ønsket nivå, men denne var det muligens noe feil med så jeg sendte den tilbake. Satser på å få en ny tilbake om ikke så lenge. Blir sikkert veldig greit å få satt denne opp til å passe på PH'en i karet.

Anskaffet 7 VF Panda Corydoras. Utrolig fine. En av mine favoritter til nå og masse liv i Det eneste som savnes nå er noen Ottoer
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap