Forvirra nybegynner....

Hei

har sittet og lest og lest her inne, men opplysningene spriker en del syntes jeg....

Saken:
Vi har starta opp med et nytt akvarium, og tenkte vi denne gangen skulle prøve å gjøre ting slik det bør gjøres, og ikke som sist, hvor fisk og planter ble satt inn i et lite nytt akvarium, uten innkjøring pga uvitenhet.

Nå er nytt 280l kar anskaffet, vann og grus ble satt inn forrige søndag. Plantene kom inn i karet på Onsdag, og filteret ar gått siden vannet kom i karet. Filteret er ei Am-top AT-3338.

Spørsmålene:
Når kan fiskene settes inn???? ser jeg finner svar som sier fra ca to uker etter oppstart, til fem uker etter starten..

Foreløpig er det en slørhale, og tre guppier som skal inn (fordi guttungen allerede har disse), og straks det ser ut for at miljøet er greit inni der, ønskes fiskeantallet utvidet, med flere typer. skjønner og at fiskeantallet når tiden er inne, bør økes gradvis.

Vi ønsker nok hardføre fisker i starten, vi er jo nye med dette, men har lyst å få dette til uten gå på alt av tabber... Hvilke fisk bør vi så satse på videre??? må vel i en algespiser eller to, er det andre som anbefales fordi de gjør en nytte der inne??

Inaktiv bruker
Hei!! Jeg er ganske fersk i akvariehobbyen.... Har selv et nyoppstartet 240 l. Jeg satt inn fiskene etter 14 dager. Da fikk jeg etter kort tid nitrittforgifting i karet. Ingen fisk døde, men måtte bruke de neste ti dagene på daglige vannbytter.... Så jeg vil ikke anbefale det pga egene erfaringer...
Filterbakteriene som omdanner NH3/NH4 til nitritt, NO2 og videre til nitrat, NO3,, er en forutsetning for at fisk kan leve i akvarier. Denne prossessen tar tid. så jeg vil anbefale å vente i ca 1 mnd...

Takker så mye.... Hører på deg da, selv om guttungen her er utålmodig....

var vel det inntykket jeg hadde og.... selv om flere sier det går greit å lempe de oppi....

Det var så masse som var skrevet om dette, og vi er jo nye på dette, så jeg føler jeg kan for lite til sånn salmiakk-start.... og noe bakteriekultur fra andre, tenkte jeg jo ikke på å få tak i da vi starta filteret....
Hei Vegard
Gratulere med nytt kar! Jeg ser hvorfor du er litt forvirret. Trine Lise har et viktig poeng og det illustrerer hvorfor forvirringen oppstår. Det er helt riktig som Trine Lise sier at bakteriekulturen som bryter ned Amoniakk, Nitrat og Nitritt må bygges opp og at dette tar tid (fort vekk en mnd slik Trine Lise sier). -Men, det blir ikke noe skikkelig bakterikultur av rent vann. Disse bakteriene formerer seg hvis de har "nok å spise". "Maten" kommer enten fra avfallstoffere fra Fisk eller ved at man kunstig tilsetter dette med Ammoniakk (det kan du lese litt om her http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372). Bruker du denne metoden så tar deg en mnd og du har et kar som er klar for hard belastning med en gang. Hvis du ikke skal kjøre inn med Salmiakk så må du "fore" filterbakteriene underveis; mate vokse, mate vokse, mate vokse. Dette tar tid. Blir du for ivrig får du forhøyede Nitritt verdier og du kan få fiske død. Jeg anbefaler deg å sette inn litt fisk. Begynn med enten Slørhalen eller Guppiene dine om en ukes tid. La de gå et par uker til, så får du kommer med den/de andre. Deretter så tar du det sakte litt for litt. Mål Nitritt ofte (med dråpe test) og vær forsiktig med foringen til å begynne med. Innkjøring med fisk tar tid og du bør ikke regne med at karet ditt er skikkelig innkjørt før godt etter nyttår.

Lykke til!
Hvordan du skal opptre står nøyaktig beskrevet i Artikkelsamlingen over men også i denne tråden " Jeg gir snart opp !!! nitritt ".
takker for matnyttige svar!!!

problemet vedr dette med salmiakk, er jo at jeg er uerfaren, og er usikker på hva jeg skal gjøre, og hvordan.... måle verdier ja.... dette er jo som å sette en som aldri har sett en bil, inn i bilen, og si KJØR....

derfor valgte vi å sette igang uten fisk.....

jeg har lest og lest, men forvirringen oppstår jo og når jeg som totalt nybegnner leser om de som er eksperter, og som kan dette..... det blir så mye ukjete begrep og ting....

men vi prøver, og kom gjerne med råd.... men husk jeg er totalt fersk, og kan ikke dette.... men vil prøve å få det til!!!.
Det tar lang tid å få et helt nytt akvarie klart hvis man ikke tilsetter noe underveis. Hvis du har et akvarie fra før kan du bruke filterbakterier fra det til å kickstarte bakterieprosessen i det nye ved å helle vann som filteret er renset i oppi det nye. Jeg kortet ned tiden med å hente 1 1/2 liter filterslam fra venninna mi sitt filter og det helte jeg rett oppi karet, ventet til det ble klart og vannet ble veldig bra.
Hei

Har tenkt på det og hente kultur, men prolemet mitt, er jo at det andre akvariet, er så lite, kun 18 liter.... og da er det ikke mye sånn kultur inni der, da filter og kar jo er så smått.....

Men je skal nå ha den ukentlige utskiftingen av vann på det lille akvariet, er det en tanke å slå det gamle vannet over i det nye??? jeg mener, kan dette bidra i riktig rening????



Ved å bruke filtergugg går prosessen raskere, men jeg er enig i at når det er såpass lite så er det ikke sikkert det funker. Å bruke vannet er det nok heller ingen stor hjelp i.

Må si at det ikke er noe problem å kjøre inn et filter uten å sette fiskers helse på spill. Jeg har kjørt inn flere ved å la det være masse planter i karet, som alltids mister litt blader som nedbrytes, og tilsette litt fiskemat et par ganger i uka. Maten behøver jo ikke gå via fisken for at bakteriene skal ha noe å leve av. Med denne metoden går det rundt fire uker før karet er klart for fisk. Følger litt med akkurat når jeg setter inn fisk, bakteriekolonien vokser ikke alltid fort nok når belastningen øker. Et ekstra vannbytte eller to er ofte nok til å holde verdiene nede til filteret har tilpasset seg den økte belastningen etter innsetting av fisk. Om du setter i få fisk i begynnelsen og reduserer litt på foringen så er det ikke sikkert du får noe utslag overhode.

Med fisk i karet må man skifte vann daglig om ikke fisken skal utsettes for ubehag og skade når mengden ammoniakk/ammonium og nitritt oppstår under innkjøring. Har man ikke fisk i karet kan man ta alt med ro og vente i fire uker før man skifter vann og putter i fisk. Tror både du og fisken vil foretrekke det
Vegard Ulset
problemet vedr dette med salmiakk, er jo at jeg er uerfaren, og er usikker på hva jeg skal gjøre, og hvordan.... måle verdier ja.... dette er jo som å sette en som aldri har sett en bil, inn i bilen, og si KJØR.... derfor valgte vi å sette igang uten fisk..... jeg har lest og lest, men forvirringen oppstår jo og når jeg som totalt nybegnner leser om de som er eksperter, og som kan dette..... det blir så mye ukjete begrep og ting.... men vi prøver, og kom gjerne med råd.... men husk jeg er totalt fersk, og kan ikke dette.... men vil prøve å få det til!!!.


Veldig fornuftig å starte uten fisk. Som du sier, blir som å sette seg inn i en bil uten noen gang å ha sett en. Da er det i alle fall ikke smart å fylle bilen med passasjerer før første tur!

Når du ikke har fisk i karet, er det heller ikke farlig om du gjør noen feil, det gjør vi alle i starten, og senere også for den del.

Om du leser tråden

vil du ta del i mine egne nybegynnerfeil ved innkjøring uten fisk. Det er ikke vanskelig. Når du bruker denne metoden, og måler ammonium/ammoniakk, nitritt og pH ofte, vil du har en god pekepinn på hvor mye bakteriekulturene vokser.

Fordelen med denne metoden, ved siden av at du vet hvor mye ammoniakk du tilsetter, er at du kan regulere mengden slik at du kan sette inn mange fisk på en gang, om du ønsker det.

Det aller viktigste er at du har en forståelse av hva innkjøring er og hvrfor den er nødbendig.

Lykke til.
Sigmund
Hei

litt flaks her nå kansje.... men en kjenning jeg ikke visste dreiv med akvarie ringte meg vedr noe annet... vi ko og inn på dette med akvarie, og han tilbød meg å få noe sånn filtergugge fra han. Vi var oppe med ei bøtte, og fikk en del sånn filtevatt med sånn gøgge.....

er det lurt å fordele dette litt i de tre kurvene i filteret????

Guttungen er jo som ei sol her, og aner at fiskene jan raskere over nå, men hvor lenge bør vi vente??? filterkulturen er vel avhengig av fisk for at den skal leve og vokse???
Har du fått filterslammet rimelig raskt over i karet så er det ingen grunn til å vente med å flytte fiskene over, men mål nitritt hyppig til å begynne med så du kan skifte vann om nivået blir for høyt. Slammet kan du bare fordele i filteret så godt du kan. Ikke vær engstelig om mye havner ute i vannet, det forsvinner inn i filteret igjen etterhvert. Lykke til!
Tusen takk for all hjelp.

det ble plutselig endring her i og med vi fikk den filtergøgga.... Nå er de oppi, så får vi handle flere om fisk litt....

Guttungen er jo helt propell her nå.... dette var stas, han er akvariesjef, og jeg økonomisjef sier han.....))
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap