Er neontetraen min gravid? eller syk? kanskje bare glad i mat?

kjøpte 10 neontetra får 3 dager siden, den ene er rund i buken. men er den minste av dem alle.
kanskje den bare har spist seg litt feit, har gitt litt mye mat siden dem var så spinkel.

takker får alle svar
Gravid er den helt sikkert ikke siden neontetra sprer eggene sine rundt i karet, og føder da ikke levende unger.
Hvis du har matet ekstra så er vel det sannsynlig at den er veldig mett, uten at jeg skal si det for sikkert.
ok, har ikke så mye peiling på sånt
men lurer på en ting til.
har stillt pumpa slik at det blir litt strøm i vannet( ikke så alvårlig mye), kan fisken bli utmattet av alt svømmingen? har laget noen hvileplasser til dem bak stener å noen planter.
burde jeg stille pumpa slik at den kaster vanne litt opp? den har et litte hopp hvor vannet kommer ut.
Sett strålen i topp laget slik at den beveger på vannet. Da tilføres det oksygen i vannet og man for ikke en protein hinne. Om du har noen steder som de kan vile så har du fine valg muligheter for fisken.
Plussmedlem
Thomas Føhr
ok, har ikke så mye peiling på sånt:) men lurer på en ting til. har stillt pumpa slik at det blir litt strøm i vannet( ikke så alvårlig mye), kan fisken bli utmattet av alt svømmingen? har laget noen hvileplasser til dem bak stener å noen planter. burde jeg stille pumpa slik at den kaster vanne litt opp? den har et litte hopp hvor vannet kommer ut.


Neontetra kommer fra elver med en del strøm så de tåler strøm godt. Noe deres lave, flate kroppsform er vitne om. Så det ska mye til for at tetraene blir utslitte i vannstrømmen, da de har en meget energiøkonomisk kroppsform, og hvis man observerer de litt ser man også at fiskene rører seg veldig lite når de står i strømmen. De bruker ikke mer energi enn de må.
Eneste gangene jeg har sett tetra bruke en del energi er nå de spiser og gyter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap